הפורום המשפטי למען ישראל למועצת העיתונות: מנעו סגירת מקור ראשון

הפורום המשפטי שיגר מכתב לנשיאת מועצת העיתונות בבקשה למנוע סגירת מקור ראשון בעקבות ההתעכבות בהחלטת הממונה על ההגבלים בנושא. עובדי העיתון יפגינו מול משרדי הממונה

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 29/04/14 10:46 כט בניסן התשעד

הפורום המשפטי למען ישראל מכתב לנשיאת מועצת העיתונות, השופטת בדימוס דליה דורנר, בבקשה להתערבות מועצת העיתונות בסוגיית התעכבות הממונה על ההגבלים העסקיים בהחלטה האם לאשר את מכירת מקור ראשון לעיתון ישראל היום.

"יותר מחודש ימים שסוגיית אישור רכישת העיתון העיתון נמצאת על שולחן הממונה. עתידו של העיתון כרגע לוט בערפל, כיוון שלנאמן נגמר הכסף להפעילו", כותב עו"ד תומר ישראל בשם הפורום ומציין כי במהלך שלושת החודשים האחרונים לא קיבלו עובדי העיתון שכר והפרילנסרים לא קיבלו את שכרם כבר ארבעה חודשים.

כזכור, לפני כשבוע הודיע נאמן בית המשפט לעניין מקור ראשון חן ברדיצ'ב כי ביום חמישי הקרוב, באם לא תאושר מכירת מקור ראשון לישראל היום, יאלץ לסגור את העיתון מכיוון שהתקציב להפעלתו נגמר.

"אין בידי ובכוונתי לנקוט עמדה בסוגיית זהות הרוכש ובסוגיות ההגבלים העסקיים הצריכות להתברר כדת וכדין", מבהיר ישראל, " אלא שגם להתמשכות הזמן שהבדיקה אורכת יש משמעות ובנידון דידן, המשמעות קריטית. אי קבלת החלטה כמוה כקבלת החלטה לגזור את דינו של העיתון לשבט ולא לחסד". עם זאת הוא מזכיר כי באם תוצאות הבדיקה יביאו לשלילת הרכישה על ידי ישראל היום יהיה צורך בחזרה לבית משפט ובהמלצה חדשה של הנאמן, דבר העלול לקחת זמן נוסף והמשמעות היא סגירת העיתון.

"סבור הייתי כי כשמספר כה רב של עיתונאים עומד לאבד את מקור פרנסתו, וכששני עיתונים נמצאים בסכנת סגירה, תפעל מועצת העיתונות להאיץ בממונה על ההגבלים לחתור לקבל החלטה במהירות האפשרית", מוחה עורך הדין בשם הפורום המשפטי על הזמן שלוקח לממונה על ההגבלים להכריע בעניין הרכישה ומפנה אצבע מאשימה גם כלפי מועצת העיתונות. "דומה כי שתיקת המועצה אינה מובנת ואין היא ממלאת חובתה ונאמנותה לתפקידה הכה משמעותי בנידון".

"אבקשך לפעול לקידום ההליך ולהעניק זכות חיים לשני עיתונים במדינת ישראל ולשוק החופשי של הדעות, בעיתונות המודפסת. זו העת של מועצת העיתונות ושלך כעומדת בראשה להרים קול ולפעול. 'ואם לא עכשיו- אימתי'", פונה עורך הדין לעזרת מועצת העיתונות.

בתחילת השבוע התייחסה דורנר לנושא מקור ראשון וקראה למנוע את סגירתו. "חופש העיתונות בא לידי ביטוי בגיוון של אמצעי התקשורת בישראל, המציעים לציבור זירת דעות רחבה ככל האפשר. העיתון 'מקור ראשון' חיוני להשמעת קולה של הציונות הדתית, המהווה נדבך חשוב בחברה הישראלית, ולכן חובה למנוע את סגירתו", אמרה דורנר המועצה וקראה לגורמים העוסקים בסוגיה לעשות כל מאמץ כדי לאפשר את המשך פעילותו של "מקור ראשון". יש לציין כי למועצת העיתונות אין כוח בפועל למנוע את סגירת העיתון או להפעיל לחץ אמיתי על הממונה על ההגבלים העסקיים.

ביום ראשון אמר שר הכלכלה נפתלי בנט כי דחק בממונה על ההגבלים, דויד גילה, לקבל החלטה. בראיון בגלי ישראל הוא דחה את הטענות של עובדי מקור ראשון לפיהן הוא מעכב את מכירת העיתון ואמר "הממונה הוא גוף מעין שיפוטי. זה כמו להגיד לשר המשפטים 'לך תתערב בהחלטת בית משפט'. אסור לי על-פי חוק להתערב. למרות זאת, אני הרמתי לו טלפון לדחוק בו רק להכריע, רק לקבל החלטה, ככה או ככה. העיתון 'מקור ראשון', בעיניי לפחות, הוא העיתון מספר אחת במדינת ישראל - רואים את זה כל שבת".

עוד הוסיף בנט ואמר כי אין לטענות באשר למעורבותו כל שחר. "בונים תלי-תילים של תאוריות קונספירציה. הבן אדם שהכי רוצה ש'מקור ראשון' ימשיך להתפרסם זה אני. אני מאוד מקווה שהוא יצליח למרות הכול לשמור על עצמאות ככל האפשר מהשפעות זרות וימשיך להיות כמו שהוא היה תמיד. אני מאוד מקווה שהעסק הזה יוכרע בהקדם האפשרי כדי שהעיתון הזה ימשיך לצאת לאור".

היום (ג') צפויים עובדי מקור ראשון להפגין מול משרדי הממונה על ההגבלים העסקיים בקריאה לאשר את רכישת העיתון עד לסוף השבוע ובכך למנוע את סגירתו ופיטורי העובדים. הבוקר התפרסמה בעמוד הראשי של העיתון מודעת תמיכה של עשרות אנשי רוח, עשיה ותקשורת הקוראים לממונה לאשר את מכירת העיתון לשלדון אדלסון.

בין החתומים על המסמך מופיעים פרופ' אסא כשר, פרופ' מני מאוטנר, פרופ' ידידיה שטרן, פרופ' אשר כהן, פרופ' משה נגבי, פרופ' ישראל אומן, פרופ' יחיעם וייץ, פרופ' ירון אזרחי, העיתונאי ירון לונדון, חתן פרס ישראל לתקשורת מוטי קירשנבאום, חתן פרס ישראל לתקשורת יעקב אחימאיר, חתן פרס ישראל לתקשורת אלכס ליבק, העיתונאית קרן נויבך, ח"כ זהבה גלאון, יו"ר הקואליציה ח"כ יריב לוין, יו"ר הכנסת לשעבר אברהם בורג, הזמר יהורם גאון, דני דיין לשעבר יו"ר מועצת יש"ע, יעקב אחימאיר ועוד.