הנשיא וראש הממשלה לשעבר שמעון פרס נפטר

פרס כיהן כשר ב-12 ממשלות שונות וכיהן כחבר כנסת במשך 48 שנים. היה האדם היחיד בישראל שכיהן גם כראש ממשלה וגם כנשיא המדינה. לפנות בוקר הוא נפטר אחרי כ-70 שנים של פעילות בשדה הציבורי

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 28/09/16 06:00 כה באלול התשעו

הנשיא וראש הממשלה לשעבר שמעון פרס נפטר
Hadas Parush/Flash90, צילום: Hadas Parush/Flash90

הנשיא לשעבר שמעון פרס, נפטר לפני זמו קצר בבית החולים שיבא בתל השומר לאחר שבועיים בהם נאבק על חייו. משפחתו נקראה לבית החולים לאחר שהרופאים עדכנו אותם שמצבו הדרדר.

לפני שבועיים חש הנשיא התשיעי ברע והובהל לבית החולים, לאחר מספר שעות לקה באירוע מוחי ואושפז ביחידה לטיפול נמרץ, מצבו הוגדר קשה והוא סבל מדימום מוחי ומאוטם בלב. משפחת פרס תמסור הצהרה מיוחדת לתקשורת בביה"ח שיבא בעקבות פטירתו, ובמקום יישא דברים גם מנהל בית החולים, פרופסור יצחק קרייס. הממשלה תכונס הבוקר לישיבת אבל, שבה ימסור ראש הממשלה בנימין נתניהו הודעה מיוחדת.

פרס כיהן כשר ב-12 ממשלות שונות וכיהן כחבר כנסת במשך 48 שנים, פרס הוא האדם היחיד בישראל שכיהן גם כראש ממשלה וגם כנשיא המדינה.

שמעון פרס נולד באוגוסט 1923 בפולין, בשנת 1934 עלה לארץ עם משפחתו שהתיישבה בתל אביב. ב-1947 החל פרס לשמש בתפקידים בטחוניים בהגנה תחת פיקודם של לוי אשכול ובן גוריון בהמשך מונה לראש משלחת משרד הביטחון לארה"ב ופעל לרכישת ציוד שישמש את חיל האוויר המתפתח של ישראל. ב-1952 חזר פרס לישראל לתפקיד ממלא מקום מנכ"ל משרד הביטחון ולאחר מכן מונה למנכ"ל המשרד עצמו.

בכנסת הרביעית התמודד פרס לראשונה ואף נבחר כחבר כנסת מטעם רשימת מפא"י, הוא מונה לתפקיד סגן שר הביטחון. במשך השנים הבאות, לאחר השתלבות מפא"י ומפלגת רפ"י במפלגת העבודה, כיהן פרס כשר לקליטת עלייה, שר התחבורה, שר התקשורת, שר ההסברה, השר לשיתוף פעולה אזורי ועוד.

פרס כיהן כשר הביטחון בממשלת רבין הראשונה ופעל ליצירת הסכמים מדיניים עם מצרים וירדן. חילוקי דעות בין רבין ופרס הובילו לקשיים בהתקדמות. כשהחלה לפעול תנועת גוש אמונים פרס העניק למתיישבי אלון מורה תמיכה וסיוע מהממשלה. תחת תפקודו של פרס כשר ביטחון אישרה הממשלה את הקמת היישוב עפרה ופרס אף נטע את העץ הראשון ביישוב.

באפריל 1977 נבחר פרס לראשונה לראשות "המערך" לאחר פרישתו של רבין מן הממשלה כמעט חודש לפני הבחירות. פרס מצא את עצמו כיו"ר האופוזיציה בממשלות בגין הבאות. ב-1984 נכנס פרס לראשות הממשלה, בכהונת רוטאציה עם הליכוד בראשותו של יצחק שמיר וכיהן כראש הממשלה במשך שנתיים. בזמן זה הוביל את נסיגת צה"ל מלבנון, את התכנית לייצוב המשק שמטרתה הייתה בלימת האינפלאציה ואת מבצע משה ומבצע שבא להעלאת יהודי אתיופיה. לאחר שנתיים פינה את כסא ראש הממשלה ליצחק שמיר וכיהן כשר החוץ בממשלת שמיר. ב-1988 התמנה פרס לשר האוצר וממלא מקום ראש הממשלה בממשלת שמיר.

בעקבות הנהגת פריימריז במפלגת העבודה נבחר יצחק רבין לעמוד בראשות המפלגה ואף הוביל את המפלגה לניצחון בבחירות לכנסת ה-13, פרס מונה לשר החוץ וממלא מקום ראש הממשלה.

פרס היה ממובילי הסכמי אוסלו כשר החוץ בממשלתו של רבין, ב-1993 חתם פרס על הסכם אוסלו הראשון ביחד עם מחמוד עבאס. ב-1995 לאחר רצח רבין בחרה הממשלה בפרס לראשות הממשלה בפועל, פרס המשיך להוביל למימוש הסכם אוסלו ב'.בהסכמי אוסלו הסכימה ישראל לסגת מהיישובים הפלסטינים ברצועת עזה וכן משטחים נוספים ביהודה ושומרון בהמשך, הוחלט על הקמת הרשות הפלסטינית, במסגרת ההסכמים חולקו שטחי יהודה ושומרון ורצועת עזה לשטחי A ,B ו-C על פי ההגדרות המוכרות כיום.

הסכמי אוסלו עוררו מחלוקת ציבורית סוערת, שגברה עם העלייה המדאיגה במספר הפיגועים והנרצחים, לאחר חתימתם. בארבע השנים שלאחר ההסכמים נרצחו 256 ישראלים בפעילות טרור, לעומת 97 נרצחים בארבע השנים שקדמו להן. ב-1994, זכו פרס, רבין וערפאת בפרס נובל לשלום בזכות הסכמי אוסלו.

לאחר בחירות 1996 בהם הפסיד פרס לטובת הליכוד בראשות בנימין נתניהו, הקים פרס את "מרכז פרס לשלום" והחל לקדם את רעיונותיו עבור "מזרח תיכון חדש", בעודו יו"ר האופוזיציה.

בממשלת שרון השנייה, הוביל פרס את מפלגת העבודה להצטרפות לממשלה על מנת לוודא את ביצוע תכנית ההתנתקות, הממשלה התערערה עקב התנגדות הימין לביצוע תכנית ההתנתקות ופרס ניצל את ההזדמנות להצטרף לקואליציה. ב-2005 הודיע פרס על פרישתו ממפלגת העבודה ובבחירות שלאחר מכן הצטרף למפלגת קדימה.

ב-2007 נבחר פרס לתפקיד נשיא המדינה תפקיד בו כיהן עד 2014.

פרס היה נשוי לסוניה אותה הכיר בלימודיו בתיכון בכפר הנוער בן שמן, לזוג היו שלושה ילדים. בשנת 2011 נפטרה סוניה.