הכנסת העבירה בקריאה ראשונה חוק למניעת העסקת עברייני מין

הצעת החוק של ח"כ שולי מועלם למניעת העסקה של עברייני מין במוסדות מסוימים, עברה היום ברוב של 57 ח"כים ומתנגד אחד. ח"כ מועלם: הצעת החוק - בדיני נפשות ממש

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 26/06/13 13:11 יח בתמוז התשעג

הכנסת העבירה בקריאה ראשונה חוק למניעת העסקת עברייני מין
יחצ, צילום: יחצ

הצעת החוק של ח"כ שולי מועלם רפאלי למניעת העסקה של עברייני מין במוסדות מסוימים, התשס"א-¬2011 עברה לפני זמן קצר במליאת הכנסת ברוב של 57 בעד ומתנגד 1.

הצעת החוק באה להגדיר את האנשים האחראים על כך שעברייני מין לא יועסקו במוסדות עליהם חל החוק. כיום המצב הוא שבכל הקשור למוסדות שבפיקוחם של משרדים ממשלתיים או רשות מקומית החוק קובע כי האחראי במשרד הממשלתי, או ברשות המקומית על קבלת אדם לעבודה במוסד הוא שאחראי על אי העסקתם של עברייני המין.

במוסדות שאינם נתונים לפיקוח של משרד ממשלתי, או רשות מקומית, קובע החוק כי מנהל המוסד הוא שאחראי על אי העסקתם של עברייני המין. קביעה זו מתבצעת כל עוד שהאחראי על העסקת העובדים עובד תחת מנהל המוסד וכפוף לו וראוי להטיל את האחריות על מנהל המוסד. אולם, לעיתים שהאחראי על העסקת עובדים במוסדות המסוימים אינו עובד תחת מנהל המוסד ואין לראות באחרון אחראי על העסקת העובדים במוסד אותו הוא המנהל.

כך אירע לאחרונה במקרה המזעזע שהתרחש בבית חולים מאיר בו עבריין שהורשע בעבירות מין ורצח עבד במחלקת ילדים בה המנהל כלל אינו אחראי על העסקת העובדים המתבצעת על ידי המסגרת הכללית של העסקת עובדים בבית החולים. המעסיק לפי החוק הוא מנהל המוסד, ובמקרה זה מנהל מחלקת הילדים, אך מכיוון שזה אינו נושא בשום אחריות מוסרית למה שהתרחש לא הוגש כתב אישום בפרשה זו כנגד אף גורם בבית החולים. כנגד מנהל המחלקה לא ראוי להגיש כתב אישום וכנגד האחראי על העסקת עובדים בבית החולים לא ניתן, על פי חוק, להגיש כתב אישום.

הצעת החוק באה לפתור בעיה זו וקובעת כי במידה והאחראי על העסקת עובדים במוסד הינו עובד המוסד, וממילא מצוי תחת סמכותו של מנהל המוסד, יהיה מנהל המוסד אחראי על אי העסקתם של עברייני המין במוסד אותו הוא מנהל. מבחינה זו המצב נשאר כפי שהוא כיום. אולם, במקרה שבו האחראי על העסקת עובדים במוסד אינו עובד המוסד ואינו מצוי תחת פיקוחו של מנהל המוסד יהיה זה אותו אחראי על העסקת עובדים שעליו תוטל האחריות על אי העסקתם של עברייני המין.

ח“כ מועלם אמרה היום כי ”התיקון לחוק "מניעת העסקה של עברייני מין במוסדות מסויימים" עוסק בדיני נפשות הוא נוגע לשאלה של עד כמה אנחנו פוקחים עיניים על אנשים אותם אנחנו מעסיקים, ועד כמה אנחנו רוצים להשגיח על האנשים שבאים במגע עם הילדים שלנו ועלולים לפגוע בהם“. לדבריה, ”רק דרך קביעה ברורה של תחומי האחריות בנושא רגיש וחשוב זה הלקחים יופקו ויוטמעו בגופים אלה. לקחים אלה עשויים להיות הצלה של ממש עבור ילדים רבים בעתיד“.