הגולשים מתקנים את הפוסט של בנט: "ליצמן ביקש ובנט נכנע. זו האמת ואין בילתה"

בנט פירסם נתונים על לימודי הליב"ה וטען שחוק הליבה היה מיותר וכי "יש עתיד" מעולם לא תיכננה להפעיל אותו. תגובות קשות ברשת: "בנט כותב כאילו הוא בכלל לא היה חלק בכיר ומשמעותי בקדנציה שבה חוקקו את החוק".

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 04/08/16 10:25 כט בתמוז התשעו

הגולשים מתקנים את הפוסט של בנט: "ליצמן ביקש ובנט נכנע. זו האמת ואין בילתה"
Miriam Alster/FLASH90, צילום: Miriam Alster/FLASH90

פוסט של שר החינוך, נפתלי בנט, בפייסבוק בנושא ביטול לימודי הליב"ה מעורר היום תהיות רבות. בפוסט כתב בנט כי הוא אומר את "כל האמת" על החוק ועל נסיבות התיקון. בנט טען כי חוק שיזמה "יש עתיד" בכנסת הקודמת לא היה משנה כהוא זה את המציאות בבתי הספר החרדיים משום שהוא לא חייב לימודי ליב"ה אלא רק הוריד את התקציב למוסדות ה"פטור"- מוסדות ספציפיים שאינם לומדים כלל לימודי ליב"ה, אנגלית או מתמטיקה, מדובר לטענתו ב-40 אלף תלמידים בלבד. מוסדות הפטור, טוען בנט בנחרצות, היו ממשיכים בשלהם גם ללא התקציב הממשלתי. כל זאת כאשר החוק, שעבר בכנסת הקודמת, זכה לתמיכה נרחבת של בנט והבית היהודי, בשעה שהמפלגות החרדיות ישבו באופוזיציה.

עוד טוען השר בנט כי "לפיד ואנשיו דחו את ההפעלה שלו לשנת 2018 (!). כן. מה ששמעתם. הם לא התכוונו להפעיל את החוק, ולכן דחו אותו לקדנציה הבאה. למה? כי הם ידעו שאף תלמיד חרדי לא יתחיל ללמוד ליבה רק כי הורידו ב20% את התקציב ולא רצו שהכישלון הזה ייחשף במשמרת שלהם". בפועל, דחתה "יש עתיד" את מועד תחילת החוק ל-2018 על מנת לאפשר הכשרת מורים ראויה לבתי הספר החרדיים.

בנט הציג נתונים על מוסדות הלימוד החרדיים. "הנה האמת: יש כ-440,000 תלמידים חרדים. כ-40,000 מתוכם אינם לומדים מתמטיקה ואנגלית. הם לומדים במה שנקרא "מוסדות פטור". יתר ה400,000 כבר לומדים מתמטיקה/אנגלית ברמות שונות". עוד אמר בנט "לא חובת לימוד, לא מיליון תלמידים, וגם לא 100,000 תלמידים. החוק עסק ב40,000 תלמידים בלבד (1.8% מתלמידי ישראל). יתר ה400,000 שכבר לומדים ליבה אינם קשורים לחוק כלל".

חזי דרקסלר, דובר ח"כ אלעזר שטרן, שגדל והתחנך במוסדות חינוך חרדיים כתב פוסט תגובה נוקב בעמוד הפייסבוק שלו "כמי שהתחנך במוסדות חינוך חרדים ונכווה אנושות מהעדר לימודי ליבה יש לי המון מה לומר על הפוסט הזה של שר החינוך" כתב דרקסלר "בניגוד לשר החינוך - ראש הממשלה אמר את האמת. שביטול החוק של יש עתיד נובע מדרישה קואליציונית של המפלגות החרדיות. לא חישוב מסלול מחדש, לא דרישה של שר החינוך במטרה לשנות את הדרך לשינוי, וזה גם לא נעשה לאחר עבודת מטה מייגעת של צוות המשרד. ליצמן ביקש (והאינטרס שלו ברור) ובנט נכנע. זו האמת ואין בילתה".

דרקסלר כתב כי המספרים שבנט הביא בדבריו הם רחוקים מהאמת. "הוא פשוט כולל את אלו שלומדים ליבה 'ברמה נמוכה', כהגדרתו ככאלו שלומדים מתמטיקה ואנגלית. לטענתו, רק 40 אלף תלמידים חרדים לא לומדים אנגלית. והאמת היא שאחוז אפסי מהבנים החרדים יוצאים ממערכת החינוך כשרמת הידע שלהם באנגלית היא מעבר למה שלומדים במערכת החינוך הממלכתית בכיתה ב'". לטענת דרקסלר, הרבה יותר מ-40 אלף, אולי אפילו פי 4, לא לומדים אנגלית כלל.

"השר בנט כותב שביצוע החוק נדחה ל-2018 כהוכחה לכך ש'יש עתיד' לא רצתה בכלל לממש אותו. זאת למרות שהוא בוודאי יודע שהחוק נדחה ל-2018 כדי להכשיר מורים שילמדו ליבה במגזר החרדי. לא רק שהוא התעלם מנושא הכשרת המורים הוא אפילו המציא לזה איזה סיפור מוזר" כתב דרקסלר. "בנט כותב את הסטטוס הזה כאילו הוא נחת במרץ אשתקד מהמאדים והוא בכלל לא היה חלק בכיר ומשמעותי בקדנציה שבה חוקקו את החוק שהוא מתאר כאחד החוקים הגרועים שחוקקו בישראל. הוא גם שכח משום מה מהברית שלו עם מפלגת יש עתיד ומכך שהוא ומפלגתו המצטמקת הצביעו בעד החוק הזה בממשלה ובכנסת פעם אחר פעם לקול זעקות החרדים".

בין המגיבים לפוסט של השר בנט נמצאת גם תנועת "יוצאים לשינוי", ארגון הדואג ליוצאים בשאלה מהמגזר החרדי שחווים פערי השכלה גדולים מאוד, מעבר לפערי התרבות. התנועה הביאה נתונים שלטענתה מדוייקים יותר מנתוני שר החינוך וטענה כי "במקום לטעון ש-90% מהחרדים לומדים לימודי ליבה, למעשה רק פחות מ-35% מהתלמידים החרדים הגברים לומדים לימודי ליבה מינימאליים ולא מפוקחים. 5 יח' במתמטיקה? הגיע הזמן גם ליישם ולחשב כראוי".

בתחילת השבוע בוטלה סופית חובת לימודי הליב"ה בבתי הספר החרדיים כתנאי לתקצוב המוסדות. 42 חברי כנסת תמכו ו-28 התנגדו לתיקון לחוק לימודי הליב"ה. החוק החדש מותיר בידיו של שר את ההחלטה על התנאים לתקצוב מוסדות הפטור.