שידור ישיר אחרי 8 שעות: תם הדיון בבג"ץ על חוק הנבצרות

הדיון בבית המשפט העליון על חוק צמצום עילת הסבירות נחתם לאחר 8 שעות | השופט עמית: "החוק טבול מכף רגל ועד ראש במניע אישי", נציגו של נתניהו: "ראש הממשלה הוא מי שצריך להכריז על נבצרותו"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 28/09/23 10:47 יג בתשרי התשפד | עודכן בתאריך 28/09/23 14:25

אחרי 8 שעות: תם הדיון בבג"ץ על חוק הנבצרות
בג"ץ, עוד דיון דרמטי, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

במהלך כנס החורף, חוקקה הקואליציה תיקון לחוק יסוד: הממשלה שנועד להגן על נתניהו ממצב בו הוא מוצא לנבצרות בניגוד לרצונו ולא מסיבה רפואית או נפשית. לאחר שבדיון הראשון בבג"ץ הוצא צו המרחיב את ההרכב ל-11 שופטים ומבקש מהמדינה לנמק מדוע לא יוכל החוק לחול רק בכנסת הבאה ובעצם לנטרל ממנו את העוקץ הפרסונלי, הבוקר (ה') נערך הדיון בהרכב המורחב.

צפו בשידור הישיר מהדיון:

נציג היועמ"שית עו"ד ענר הלמן היה הבא לדבר ואמר כי "משטר דמוקרטי לא יכול להיות שמי שלא נבחר ידיח ראש ממשלה מכהן". בהמשך הוסיף כי "ליועמ"שית מעולם לא היה סמכות להכריז על נבצרות". עוד אמר הלמן כי: "העובדה שעושים מהחוקה שלנו פלסטלינה ואחרי זה עוד קוראים לזה חוקי יסוד - זה מכניס את המערכת המשפטית כולה לבעיה קשה ביותר"

נציגו של נתניהו: ראש הממשלה הוא מי שצריך להכריז על נבצרותו

לאחר שנציג הכנסת סיים את תשובתו, עלה לדבר עורך דינו של נתניהו עו"ד מיכאל ראבילו. במהלך דבריו אמר: "ראש הממשלה הוא מי שצריך להכריז על עצמו כנבצר, חוץ מכשהוא לא מסוגל". השופט גרוסקופף אמר כי בסמכות בית המשפט "לקבוע את תחולת החוק" ועל זה השיב ראבילו כי "זה כמו לבטלו".

במהלך דבריו, אמרה חיות כי המנגנון נחקק בחיפזון ושאלה "מה הצורך הדחוף?" ובהמשך הוסיפה: "חקיקת יסוד עם השלכות משטריות - עדיף שלא תחול מיידית". בהמשך נרשם אירוע בו התפרצה חברת הכנסת יוליה מלינובסקי לדבריו כאשר דיבר על לוח הזמנים של החקיקה בכנסת, מה שהרגיז את הנשיאה חיות שאמרה לה: "פה לא מדברים ללא רשות", חברת הכנסת התנצלה.

עו"ד ראבילו, ייצג את נתניהו

עו"ד ראבילו, ייצג את נתניהו, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

נציג הכנסת: "ביקורת שיפוטית לא יכולה להיות על המניעים"

השופט עמית אמר במהלך הדיון כי "החוק טבול מכף רגל ועד ראש במניע אישי" והנשיאה חיות הוסיפה כי "הכנסת דאגה לשריין את מעמד הממשלה כדי שלא תיפגע. ברט השיב: "המניע לחוק - פרסונלי, אבל זו לא תכלית החוק"

את הדיון פתח נציג הכנסת עו"ד יצחק ברט שכאמור מגן על החוק. להערת השופטים סולברג ועמית: "אתם בעצמכם כתבתם שהמניע הוא פרסונלי", השיב ברט: "אני לא יודע אם זה המניע העיקרי אבל זה חלק מהמניעים. בכל מקרה עלינו להתייחס לחוק עצמו ולפרשנות שלו".

הוא הוסיף: "ביקורת שיפוטית לא יכולה להיות על המניעים, ולא מתייחסים להצהרות לתקשורת ועוד. ממילא אין דרך וודאית על המניע של כל חברי הכנסת שהצביעו בעד החוק. לקחת חצי משפט של חבר כנסת אחד מהוועדה ממנו לגזור עת המניע הכללי, זה פשוט לא להבין את עבודת החקיקה".

עו"ד יצחק ברט, נציג הכנסת בדיונים

עו"ד יצחק ברט, נציג הכנסת בדיונים, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

המתקפה של לוין על השופטים

מוקדם יותר היום תקף שר המשפטים את עצם קיום הדיון וכתב: "הדיון שמתקיים היום בבית המשפט הוא הלכה למעשה דיון בביטול תוצאות הבחירות. אף שם מכובס אחר לא יסתיר את האמת הפשוטה הזו". עוד הוסיף לוין: "בית המשפט שוב מבקש להתערב בחוסר סמכות מוחלט בחוק יסוד".

נתניהו עם לוין

לוין ונתניהו, תוקף את עצם הדיון. צילום: יונתן סינדל/פלאש90

"משמעות דחיית תחולת חוק הנבצרות" הוסיף לוין, "היא שפקיד, בכיר ככל שיהיה, יוכל לקחת לעצמו יש מאין סמכויות שמעולם לא ניתנו לו, ולדון באפשרות ההזויה כשלעצמה להוציא ראש ממשלה לנבצרות, וכל זאת בניגוד מוחלט לתוצאות הבחירות. העותרים מבקשים למעשה להדיח את ראש הממשלה נתניהו, כדי לשים סוף לשלטון הימין. נכשלו בקלפי, וכעת מבקשים לבטל את תוצאות הבחירות".