הקו של נתניהו בדיון על דרעי: "לבטל סבירות של 2.3 מיליון בוחרים?"

הרכב מורחב של בג"צ דן בעתירה כנגד מינויו של אריה דרעי לשר בממשלה. עו"ד של נתניהו טען כי אין מקום להתערבות שיפוטית בהחלטות ראש הממשלה. יו"ר מחלקת הבג"צים תקף את מינויו של דרעי: "חוק פרסונלי". | דרעי יפסל?

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 05/01/23 12:33 יב בטבת התשפג

הקו של נתניהו בדיון על דרעי: "לבטל סבירות של 2.3 מיליון בוחרים?"
בג"צ, בית המשפט, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בשעה זו נערך הדיון בבג"צ: בשעה זו נערך בבג"צ דיון בנוגע למינויו של אריה דרעי לשר בממשלה, בג"צ יכריע האם לדעתו מינויו של דרעי תוך כדי שינוי של חוק יסוד נחשב למידתי. בדיון ידון הרכב מורחב של 11 שופטי בג"צ בראשותה הנשיאה חיות. את העתירות כנגד המינוי הגישו התנועה לאיכות השלטון, התנועה לטוהר המידות ואילן שיינפלד.

שידור חי מהדיון בבג"צ:

נציג המדינה טוען כנגד דרעי

פתח את הדיון יו"ר מחלקת הבג"צים בפרקליטות ענר הלמן. הלמן כנציג המדינה תקף את ההחלטה למנות את דרעי לשר ומנה מספר סיבות לכך שדרעי צריך להיפסל מלכהן כשר בממשלה.

במהלך נאומו בפני השופטים טען עו"ד הלמן כי דרעי כבר הורשע בפלילים וכי כל העבירות הקודמות שלו בוצעו בעודו מכהן כאיש ציבור. בשלב זה ענתה לו השופטת אסתר חיות כי "העבירות הישנות של דרעי כבר נמחקו". הלמן טען בנוסף כי תיקון חוק היסוד עבור דרעי הן חקיקה פרסונלית ובנוסף הוא טען כי בעבירות של דרעי יש קלון.

אסתר חיות

אסתר חיות צילום: Yonatan Sindel/Flash90

עו"ד מיכאל ראבליו, שמייצג את נתניהו טען בדיון: "אין מקום להתערבות שיפוטית בשיקול דעת של רה"מ בעניין הרכבת הממשלה, בעיקר כי הוא אושר על ידי הכנסת. מדובר בעניין פוליטי. העובדה שמתערבים במקרים קיצוניים ביותר לא נתונה במחלוקת. אפשר לבטל סבירות של 2.3 מיליון בוחרים?. השופטת ברק ארז השיבה: אי אפשר לסחור בהכל בשם הרוב"

היועמ"שית לא תייצג את הממשלה

את הממשלה לא תייצג בדיון היועצת המשפטית לממשלה שהודיע מראש כי לא תגן על עמדת הממשלה בדיון. בהרב מיארה אמרה בהודעתה: "בתשובה שכתבה היועמ"שית לבג"ץ אמרה כי "לעניין תיקון החקיקה, עמדת היועצת המשפטית לממשלה היא שיש לדחות את העתירות בעניין זה. זאת, שכן האופן שבו פותחה בפסיקה האפשרות המשפטית לפסול חוקי יסוד בשל שימוש לרעה בסמכות של הכנסת לחוקק חוקי יסוד, אינה מאפשרת לבית המשפט להתערב בתיקון חוק היסוד".

הנוגע לדעת היועצת המשפטית לממשלה אמרה הנשיאה חיות כי "העמדה של היועצת המשפטית לממשלה היא לא עצה, לפי השקפתנו היא מחייבת את הממשלה".

דרעי לוין ונתניהו במליאת הכנסת

דרעי לוין ונתניהו במליאת הכנסת צילום: Yonatan Sindel/Flash90

עבור דרעי, זוהי לא הפעם הראשונה שבה נידון מינויו לשר בבג"צ. כבר ב-1993 פסק בג"צ בעניינו כי הוא ייאלץ להתפטר ממשרד הפנים בעקבות הגשת כתב האישום נגדו. גם ב-2016 דן בג"צ בעניינו וקבע כי הוא יוכל להתמנות לשר בממשלה לאחר שתקופת הקלון שהייתה לו נגמרה.

גלי בהרב מיארה

גלי בהרב מיארה צילום: Avshalom Sassoni/Flash90