בדרך לתפקיד חייו: חוק בן גביר אושר בכנסת

אחרי שבועיים של דיונים ארוכים בכנסת, החוק שיעניק לאיתמר בן גביר השר המיועד לביטחון לאומי סמכויות נרחבות במשטרת ישראל עבר בקריאה שניה ושלישית ונכנס לספר החוקים

עמיאל ירחי חדשות כיפה, עמיאל ירחי 28/12/22 11:44 ד בטבת התשפג

בדרך לתפקיד חייו: חוק בן גביר אושר בכנסת
בן גביר, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

חוק בן גביר עבר: ‏יום לפני השבעת הממשלה, מכשול משמעותי בדרך לממשלת נתניהו הוסר הבוקר (ד׳) כאשר חוק בן גביר שיעניק לשר המיועד ביטחון לאומי סמכויות נרחבות במשטרת ישראל אושר בקריאה שנייה ושלישית לקול מחאת האופוזיציה. ‏במקביל אישור החוק נתניהו חתם עם כל השותפים על ההסכמים הקואליציוניים לקראת השבעת הממשלה. 

משטרת ישראל תהיה נתונה למרות הממשלה

בחוק מוצע לתקן את פקודת המשטרה ולקבוע כי משטרת ישראל תהיה נתונה למרות הממשלה וכי המפכ"ל יהיה מופקד על ניהול משטרת ישראל, על הפעלתה ועל פיתוח יכולותיה, בהתאם להתוויית המדיניות ולעקרונות הכלליים של השר. ההצעה מחריגה את עניין חקירה או תיק מסוימים, לרבות לעניין פתיחתם, ניהולם או סגירתם, למעט עניין מדיניות בתחומי חקירות, טיפול בתיקים והעמדה לדין.

בן גביר עם המפכ"ל

בן גביר עם המפכ"ל צילום: עמיאל ירחי

"הדרג המדיני, מתווה מדיניות ומנחה והדרג הביצועי מיישם מדיניות זו"

בדברי ההסבר לחוק נכתב: "עקרון יסוד בדמוקרטיה המודרנית הוא כי הדרג המדיני, קרי נבחרי הציבור, מתווה מדיניות ומנחה, והדרג הביצועי מיישם מדיניות זו. ואכן, ניתן לראות כי במבנה המשטרי של מדינת ישראל, צה"ל מבצע את מדיניות הממשלה ואת מדיניות השר הממונה וכפוף להנחיותיהם".