סמוטריץ' לוול סטריט ג'ורנל: "נתאים את ישראל למודל האמריקאי הליברלי"

במאמר שכתב לעיתון, שוטח סמוטריץ' את מדיניותו הכלכלית, מסביר את החוקים בנושא דת ומדינה ומרגיע את הציבור האמריקאי מפני הרושם שיוצרת הממשלה הנבחרת: "אנו מבקשים לחזק את חירויותיו של כל אזרח ואת המוסדות הדמוקרטיים של המדינה"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 28/12/22 10:43 ד בטבת התשפג

סמוטריץ' לוול סטריט ג'ורנל: "נתאים את ישראל למודל האמריקאי הליברלי"
סמוטריץ'. מסביר לאמרקיאים בשפתם, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מקימים ממשלה בישראל: מחר (ה') אם לא יתרחשו תקלות בלתי צפויות, תקום הממשלה החדשה בראשותו של בנימין נתניהו. הממשלה עוד לא קמה אבל כבר מעוררת סערות בעקבות החוקים וההסכמים שנחתמו במסגרת ההסכמים הקואליציונים. בין היתר השבוע חלה סערה הנוגעת לחוק האפליה אותו מבקשים להעביר בציונות הדתית, חוק עליו הותקפה המפלגה. במאמר שכתב שר האוצר המיועד ויו"ר המפלגה בצלאל סמוטריץ לוול סטריט ג'ורנל, הוא מסביר לציבור האמריקאי את השקפותיו במגוון נושאים, החל מדת ומדינה ועד לשינויים המתוכננים במערכת המשפט.

מאמרו של סמוטריץ

מאמרו של סמוטריץ' צילום: צילום מסך: הוול סטריט ג'ורנל

"הגוש שלנו יחזק את ישראל מול האיסלאם הקיצוני"

"ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית וכך תישאר" הוא פותח את המאמר. "לאחר חמש מערכות בחירות בפחות מחמש שנים וסבלה משלטונה של קואליציה חלשה ושבורה התלויה בגיבוי של מפלגה איסלאמיסטית רדיקלית במשך שנה וחצי, המדינה הקימה סוף סוף ממשלה עממית ויציבה. הגוש שלנו יחזק את ישראל מול האיסלאם הקיצוני וגורמי הטרור שלו, יפתח את המדינה כלכלית ויביא צמיחה ושגשוג לטובת כלל האזרחים".

בצלאל סמוטריץ

בצלאל סמוטריץ', קיבל כמעט כל מה שרצה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"אנהג במדיניות שוק חופשי רחבה"

סמוטריץ' מפרט את המדיניות בה ינקוט כשר האוצר בממשלה הבאה וכותב: "כשר אוצר אנהג במדיניות שוק חופשי רחבה. זה כולל הסרת פיקוח המחירים והגבלות היבוא הממשלתיות שהגבילו את התחרות ושמרו על מחירים גבוהים לצרכן, כמו גם רפורמות רגולטוריות והתרופפות הפיקוח הבירוקרטי על עסקים קטנים".

גפני וסמוטריץ

גפני וסמוטריץ' צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"בענייני דת ומדינה" פותח סמוטריץ' את הנושא הנפיץ בפני האמריקאים, "הממשלה החדשה לעולם לא תבקש לכפות על אזרח דבר הנוגד את אמונתו. אנו מבקשים רק להגביר את החופש של דתיים להשתתף במרחב הציבורי בהתאם לאמונתם, ללא כפייה על חילונים. לדוגמה, הסדרת מספר זעום של חופים מופרדים בין המינים, כפי שאנו מציעים, בקושי מגביל את הבחירה של רוב הישראלים מעדיפים חופים מעורבים - זה פשוט מציע אפשרות לאחרים".

"אנחנו מבקשים למנות שופטים בישראל בתהליך דומה לזה של אמריקה"

על השינויים המתוכננים במערכת המשפט הוא כותב: "מערכת המשפט בישראל זקוקה גם לרפורמה דחופה כדי להחזיר את האיזון הדמוקרטי, זכויות הפרט ואמון הציבור. בארה"ב, פוליטיקאים נבחרים ממנים שופטים פדרליים, כולל שופטי בית המשפט העליון. בישראל, לשופטי בית המשפט העליון המכהנים יש סמכות וטו על מינויים חדשים לבית המשפט".

בית המשפט העליון

בית המשפט העליון צילום: Yossi Zamir/Flash90.

"הדגש שלנו על רפורמה משפטית" ממשיך סמוטריץ' "נועד לקרב את ישראל למודל הפוליטי האמריקאי עם כמה בדיקות מוגבלות כדי להבטיח שמערכת המשפט מכבדת את החוק. אנו מבקשים למנות שופטים בישראל בתהליך דומה לזה של אמריקה, להגדיר את היקף הסמכות והיחס של התובע הכללי לנבחרים באופן דומה למה שנקבע באמריקה; לפתח מנגנוני פיקוח יעילים לאכיפת החוק כדי להבטיח שהם מגנים על זכויות בסיסיות; ולהחזיר את סמכותה של הכנסת להגדיר את ערכי היסוד של המדינה וחוקתה המתגבשת".