כל הפרטים המוקש שהאופוזיציה השאירה ליאיר לפיד בחוק האזרחות

חברי הכנסת מצביעים כעת על חוק האזרחות שהסעיר את הקואליציה, כל הפרטים מאחורי החוק הדרמטי והסעיף שמאיים על יאיר לפיד | איילת שקד: "תודה לחבר הכנסת רוטמן שבניגוד לחברים אחרים באופוזיציה, הבין את הנזק בהפלת החוק לפני כמה חודשים"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 10/03/22 20:26 ז באדר ב'

המוקש שהאופוזיציה השאירה ליאיר לפיד בחוק האזרחות
שקד עם לפיד, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

בשעה זו החלו ההצבעות במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית על חוק האזרחות מדובר בהצעה ממשלתית אליה מוזגו הצעות פרטיות של חברי הכנסת צבי האוזר, שמחה רוטמן ואבי דיכטר. כל הפרטים על החוק שהסעיר את הקואליציה.

המוקש שהאופוזיציה השאירה ליאיר לפיד

ההצעה אושרה לאחר שהתקבלה ההסתייגות של הציונות הדתית, ש"ס, יהדות התורה, והליכוד בכך הוראת השעה תהיה תקפה למשך 12 חודשים בלבד מיום פרסומה ולא למשך 20 חודשים כפי שדרשה שקד, מה שאומר שחודשים ספורים לפני שיכנס לפיד לתפקיד ראש הממשלה, תיתקל הממשלה במשבר פוליטי ישן-חדש שיאיים עליה.

מה אומר החוק?

  • החוק זה יעמוד בתוקפו למשך 12 חודשים מיום תחילתו. הממשלה תוכל להאריך את תוקף החוק עד שנה בכל פעם, בצו באישור הכנסת.
  • הוסף סעיף מטרת החוק: "מטרתו של חוק זה לקבוע הגבלות על אזרחות וישיבה בישראל של אזרחים או תושבים של מדינות עוינות או של האזור, ובצדן הסדרים חריגים למתן רישיונות ישיבה או היתרי שהייה בישראל, והכל בשים לב להיותה של ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית ובאופן שיבטיח את השמירה על אינטרסים החיוניים לביטחון הלאומי של המדינה".
  • רישיון ישיבה לבני זוג בעלי היתר, שונה כך ששודרג מעמדם של מי שנמצא בישראל בהיתר מת"ק.
  • חייבים להתקיים שני תנאים: מלאו לו 50 שנים והוא שוהה בישראל כדין עשר שנים לפחות.
  • שרת הפנים תהיה מחויבת להקים ועדה הומניטרית ייעודית לבחינת בקשות מטעמים של אלימות במשפחה. החלטה סופית של השרה בבקשה שהוגשה לועדה תינתן בתוך שלושה חודשים.
  • לפי שעה: המכסה השנתית המרבית של רישיונות או היתרים מטעמים הומניטריים יהיו זהים למספר הבקשות שאושרו בשנת 2018.
  • בעתיד: שרת הפנים תוכל לקבוע בצו, באישור הממשלה והכנסת, מכסה שנתית מרבית חדשה של רישיונות או היתרים, בכפוף להמלצה שתקבע ועדת הכנסת.
  • תוקף רישיון ישיבה ארעי: רישיון ישיבה ארעי יינתן לתקופה של שנתיים, לעומת שנה כיום.
  • ביטול רישיון או היתר: שרת הפנים תהיה מחויבת לבטל היתר לשהייה או רישיון ישיבה בישראל אם הוכח כי בעל הרישיון עשה מעשה שיש בו משום הפרת אמונים (מעשה טרור, ריגול או בגידה) למדינת ישראל.
  • דיווח לכנסת: שרת הפנים תדווח בתחילת כל רבעון לוועדת חו"ב ולוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת על מספר הבקשות, האישורים, והדחיות בנושא רישיון ישיבה וקבלת היתר שהייה בישראל. בנוסף יינתן דיווח על מספר הדיונים שהתקיימו בוועדות ההומניטריות.
  • מי שהגיש בקשה ערב פקיעתו של החוק יראו את בקשתו כאילו הוגשה לפי חוק זה. בנוסף, מי שניתן לו רישיון ישיבה בישראל ערב תחילתו של החוק יראו אותו כאילו ניתן לפי החוק.

איילת שקד: "תודה לחבר הכנסת שמחה רוטמן שלקח אחריות בניגוד לחברים אחרים באופוזיציה"

שרת הפנים איילת שקד סיכמה את החוק ואמרה: החוק הזה עובר פה 18 שנה, שנה אחר שנה. הוא באמת חוקר ביטחוני בבסיסו ואני חושבת שהוא גם הציל הרבה מאוד חיי אדם. אני רוצה להגיד תודה ליושב ראש ועדת חוץ וביטחון רם בן ברק שאני יודעת שהחוק הזה לא קל עבורו, ובכל זאת הוא עבד בצורה יוצאת דופן עם הקואליציה והאופוזיציה כדי להגיע לנוסח מוסכם וטוב, נוסח שבעיניי הוא אפילו נכון יותר מהחוק המקורי. ותודה לחבר הכנסת שמחה רוטמן שלקח שבניגוד לחברים אחרים באופוזיציה, אחרי שהוא הבין את הנזק בהפלת החוק לפני כמה חודשים הוא נרתם ביחד איתי למצוא נוסחה שתהיה מוסכמת על כולם, ובאחריות גדולה, ביחד איתי קואליציה ואופוזיציה הביא להעברת החוק.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן