אחרי הדרמה בכנסת: חוק האזרחות עבר במליאה

הישג לאיילת שקד ושמחה רוטמן: חוק האזרחות שעורר סערה עבר במליאה רגע לפני נעילת מושב החורף | שמחה רוטמן "תודה לכל חברי הכנסת הציונים שהצביעו בעד החוק" | טיבי הציע לעבאס לפזר את הכנסת, וקיבל בתגובה: "מטרתה של רע"מ לשרת את החברה הערבית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/03/22 19:44 ז באדר ב'

אחרי הדרמה בכנסת: חוק האזרחות עבר במליאה
שקד עם רוטמן, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

חודש אחרי שמליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את חוק האזרחות והכניסה לישראל, הערב (ה') עלה החוק לקריאה שנייה ושלישית ועבר במליאה ברוב של 45 אל מול 15. מדובר בהצעה ממשלתית אליה הוצמדו הצעות פרטיות של חברי הכנסת צבי האוזר, שמחה רוטמן ואבי דיכטר.

במהלך הערב, דקות ספורות לפני ההצבעה הסופית, הציע אחמד טיבי למנסור עבאס לחתום על הצעה לפיזור הכנסת. עבאס השיב שמטרתה של רע"מ לשרת את החברה הערבית.

https://twitter.com/i/status/1502005358671405057

מטרת החוק היא "לקבוע הגבלות על אזרחות וישיבה בישראל של אזרחים או תושבים של מדינות עוינות או של האזור, ובצדן הסדרים חריגים למתן רישיונות ישיבה או היתרי שהייה בישראל, והכל בשים לב להיותה של ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית ובאופן שיבטיח את השמירה על אינטרסים החיוניים לביטחון הלאומי של המדינה".

שרת הפנים איילת שקד הגיבה "כמו שהתחייבתי, חוק האזרחות אושר הערב בשעה טובה ומוצלחת במליאת הכנסת. מדובר בחוק ציוני, לאומי ובטחוני מהמעלה הראשונה, שלא ניתן היה להפקיר אותו אך ורק בשל פוליטיקה קטנה. שילוב הכוחות בין הקואליציה והאופוזיציה הביא לתוצאה חשובה עבור ביטחון המדינה וביצורה כמדינה יהודית. אני מודה לכל חברי הכנסת שגילו אחריות והצביעו בעד החוק״

גם חבר הכנסת אופיר סופר הגיב על העברת החוק: "חוק האזרחות הוא חוק חשוב ואני מברך על העברתו. קואליציית בנט-עבאס ממשיכה במכירת החיסול של הנגב וכספי המדינה לעבאס. נמשיך לפעול להפלת הממשלה שאפו לחברי רוטמן על העברת החוק".

חבר הכנסת שמחה רוטמן, מיוזמי החוק "היום הוכח שהעמידה הנחושה שלנו על החוק השתלמה, אני רוצה להודות ליו"ר ועדת חוק וביטחון רם בן ברק על עבודה בלתי נלאית. תודה לכל חברי הכנסת הציונים שהצביעו בעד החוק הזה בתקופת ביניים עד שיבוא חוק טוב יותר"

שרת הפנים איילת שקד אמרה רגע לפני ההצבעה: "החוק הזה עובר פה 18 שנה, שנה אחר שנה. הוא באמת חוקר ביטחוני בבסיסו ואני חושבת שהוא גם הציל הרבה מאוד חיי אדם. אני רוצה להגיד תודה ליושב ראש ועדת חוץ וביטחון רם בן ברק שאני יודעת שהחוק הזה לא קל עבורו, ובכל זאת הוא עבד בצורה יוצאת דופן עם הקואליציה והאופוזיציה כדי להגיע לנוסח מוסכם וטוב, נוסח שבעיניי הוא אפילו נכון יותר מהחוק המקורי. ותודה לחבר הכנסת שמחה רוטמן שלקח שבניגוד לחברים אחרים באופוזיציה, אחרי שהוא הבין את הנזק בהפלת החוק לפני כמה חודשים הוא נרתם ביחד איתי למצוא נוסחה שתהיה מוסכמת על כולם, ובאחריות גדולה, ביחד איתי קואליציה ואופוזיציה הביא להעברת החוק".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, התייחס להחלטת מרצ ורע"מ שלא להטיל וטו ואמר: "חוק איחוד משפחות הוא לא חוק ביטחוני, הוא חוק גזעני. אלפי אנשים שחיים בתוך המדינה ולא פוגעים בביטחונה, חיים בלי זכויות בסיסיות ובלי יכולת לעבוד בגלל החוק האכזרי הזה. אני מתבייש שחברי כנסת ערבים ומהשמאל שיכולים למנוע את החוק, מעדיפים להפקיר את האנושיות בשביל לשמור על הקואליציה". 

שר הפנים לא יוכל להעניק אזרחות או רישיון ישיבה לתושב יו"ש 

כזכור, מוצע לקבוע הוראת שעה שבמהלך תחולתה שר הפנים לא יוכל להעניק אזרחות או רישיון ישיבה בישראל לתושב יהודה, שומרון או עזה, וכן לאזרח או תושב של מדינות אויב המנויות בחוק, והמפקד הצבאי באזור לא יוכל לתת לתושב האזור היתר שהייה בישראל. כל זאת, בכפוף לחריגים הומניטריים שונים המנויים בהצעה. בצד זאת, מוצע להתיר לשר לאשר בקשת תושב למתן היתר לשם מניעת הפרדה בין קטין להוריו, ולשם מניעת הפרדה בין מבקש בגיר לילדיו או לבן זוגו, בהתקיים תנאים מסוימים המפורטים בהצעה.