הרכבת הממשלה | מפלגות יש עתיד והעבודה: "הושג הסכם קואליציוני"

בהודעה משותפת לשתי המפלגות נכתב כי צוותי המו"מ הגיעו להסכמה על עיקרי קווי היסוד של הממשלה. בין היתר סוכם כי יו"ר המפלגה תכהן כשרה בוועדה למינוי שופטים, צעד שמביא רוב לשמאל בוועדה לבחירת שופטים, אם תקום ממשלה

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 28/05/21 14:12 יז בסיון התשפא

הרכבת הממשלה | מפלגות יש עתיד והעבודה: "הושג הסכם קואליציוני"
לפיד ומיכאלי., צילום: Miriam Alster/FLASH90

6 ימים לפקיעת המנדט. מפלגת יש עתיד ממשיכה בניסיונות הקמת ממשלת השמאל, והיום (ו') בהודעה משותפת יחד עם מפלגת העבודה, נכתב כי השתיים הצליחו להגיע ל"הסכם קואליציוני על הנושאים המרכזיים בין מפלגת העבודה ומפלגת יש עתיד". בפרטי ההסכם נכתב כי יו"ר העבודה, מרב מיכאלי, תכהן כשרה בוועדה למינוי שופטים והמשאל יזכה לרוב בוועדה.
 
במסגרת המו"מ הגיעו צוותים המפלגות להסכמה על עיקרי קווי היסוד של הממשלה, כמו גם על שורה של פתרונות כלכליים-חברתיים. "בין היתר הסכימו הצדדים כי הממשלה תפעל להגברת הביטחון האישי של כלל האזרחיות והאזרחים, תחזק את המשטרה ותוסיף לה תקני כוח אדם ותקים יחידות למיגור הפשיעה במרחב הכפרי ובחברה הערבית". 

בנוסף, "יקודמו פתרונות חדשניים להתמודדות עם פקקי הענק הפוגעים באזרחי המדינה ובמשק הישראלי, פתרונות אלו ייתנו דגש לתחבורה מודרנית ונקיה תוך שיפור והשקעות בתחבורה השיתופית והציבורית".

עוד הוסכם כי "הממשלה תקים יחידות ייעודיות לטיפול בעבירות מין במשטרה, בפרקליטות ובבתי המשפט ותיישם במלואו את דו"ח ברלינר להגנה על נפגעות ונפגעים. כן תיישם הממשלה במלואן את מסקנות הוועדה הבין משרדית למניעה וטיפול בתופעת האלימות נגד נשים ואלימות במשפחה ובכלל". כמו כן, הושגו הסכמות בנושאי דת ומדינה.

יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ מיקי זוהר, מיהר להגיב להסכם שנחתם. "די לעיין בהסכם הקואליציוני בין מפלגות השמאל העבודה ויש עתיד ובסיכומים ביניהם על הועדה למינוי שופטים כדי להבין את התמונה הברורה: הרפורמה הנדרשת במערכת המשפט לעולם לא תצא לפועל בממשלה שכזאת אלא בדיוק ההפך: הנצחתה של ההגמוניה השלטת תימשך".

זוהר קרא לתקווה חדשה וימינה לחזור לימין. "בנט וסער, עדיין לא מאוחר. חזרו הביתה לימין ונוכל להוציא לפועל את הרפורמה שהתחייבתם לבוחרים שלכם".

חלוקת התיקים המסתמנת בממשלת השמאל

עד כה, הצליחה יש עתיד להגיע להסכמות עם מפלגות כחול לבןישראל ביתנומרצ והעבודה. צוות המו"מ של המפלגה ערך פגישה גם עם תקווה חדשה, "חלה התקדמות במו"מ והושגו הסכמות. הצוותים ימשיכו בשיחות בזמן הקרוב במטרה להגיע לסיכומים להקמת ממשלה".

כחול לבן: ח"כ בני גנץ - שר הביטחון, ח"כ חילי טרופר - יישאר במשרד התרבות והספורט, וכן תיק הקליטה ככל הנראה לפנינה תמנו-שטה ועוד תיק קטן. ישראל ביתנו: ח"כ אביגדור ליברמן - שר אוצר. וכן ראשות ועדת הכספים, משרד הנגב והגליל ועוד תיק קטן. העבודה: ח"כ מרב מיכאלי - תחבורה. וכן תיק ביטחון פנים ותפוצות. מרצ: ח"כ ניצן הורוביץ - בריאות, ח"כ תמר זנדברג - הגנת הסביבה, ותיק שיתוף פעולה אזורי - ח"כ עיסאווי פריג'.

ביש עתיד עובדים על הקמת ממשלה ולאחר שיחתמו כלל ההסכמים הקואליציוניים, יהיה למפלגה קל יותר לבוא לבנט וסער עם הצעה מחודשת להצטרפות. אם ימינה תחליט להצטרף, משרד הפנים ילך לח"כ איילת שקד, משרד הדתות לח"כ מתן כהנא וח"כ נפתלי בנט יתחלק עם לפיד בראשות ממשלה ומשרד החוץ. אם תקווה חדשה תצטרף תיק המשפטים יגיע לידי ח"כ גדעון סער והחינוך לח"כ יפעת שאשא-ביטון.