ראיון איילת שקד בראיון לכיפה: חוק האזרחות חשוב ואסור שהמיעוט יכתיב את דעתו

בראיון לחדשות כיפה מספרת שרת הפנים איילת שקד על הניצחון בחוק האזרחות, "רוב המחבלים ערביי ישראל הם צאצאים לאיחוד משפחות שהושפעו מהמשפחה הפלשתינית" | מגיבה לסערת ה-NSO, "זאת לא המדינה שלה פיללתי", ומתייחסת לחרם הישיבות על תרומת הדם למד"א

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 09/02/22 08:00 ח באדר א'

איילת שקד בראיון לכיפה: חוק האזרחות חשוב ואסור שהמיעוט יכתיב את דעתו
איילת שקד בראיון לחדשות כיפה, צילום: חדשות כיפה

אחרי שרשמה הישג עם אישור חוק האזרחות בקריאה ראשונה ישבנו לשיחה עם שרת הפנים, בשיחה מספרת שקד על הסיבה בגללה נלחמה על החוק, מה היא חושבת על היועמש"ית החדשה גלי בהרב-מיארה ואיך היא הגיבה לפרסומים על פרשת ה-NSO.

אתם לא יכולים להעביר חוקים ביטחוניים בלי עזרה מהאופוזיציה? 

אני מקווה שכן, כמו שהעברנו את חוק הגיוס, אופוזיציה ציונית מעולם לא הצביע נגד חוק האזרחות, רק לפני שמונה חודשים ראינו את התקדים המסוכן הזה שהאופוזיציה שמה שיקול פוליטי לפני הכל, זה מעולם לא קרה קודם. מדובר בחוק עם רוב של 100 חברי כנסת ואסור שהמיעוט יכתיב את דעתו ולכן נלחמתי עליו בכל כוחי.

"החוק הוא שימור של סטטוס קוו ולא משהו חדש כמו אביתר"

ועדיין חברים בקואליציה שלך לא מצביעים בעד חוק כזה ואומרים שהוא גזעני.

אז הם לא מסכימים, מצאנו דרך להעביר בלעדיהם, הם כל השנים נלחמו בחוק הזה ועתרו נגדו לבג"צ, אני חשבתי שנכון לתת פה חופש הצבעה. 

אנחנו נראה עכשיו פיצוי שאתם תתנו לאגף השמאלי של הממשלה?

אני לא חושבת שצריך, בסוף החוק הזה הוא שימור של סטטוס קוו ולא משהו חדש, זה לא כמו אביתר שהוא משהו חדש שאנחנו עושים, מדובר בחוק בטחוני וראש השב"כ אמר לי שרוב המחבלים ערביי ישראל הם צאצאים לאיחוד משפחות שהושפעו מהמשפחה הפלשתינית. 

המדינה סוערת בעקבות פרשת ההאזנות של המשטרה, אירוע שמתרחש כשאת שרת משפטים, איך זה חומק לכם מתחת לאף?

אני קודם כל מקווה ומתפללת שהסיפור הזה לא נכון, שר משפטים לא חשוף למערכות האזנה של המשטרה וגם אני יכולה לספר שבמשרד המשפטים היום לא מכירים דבר כזה ולא נתנו אישורים להאזין למנכ"לי משרדי ממשלה, יחד עם זאת אני רוצה לומר שהפרסומים האלה גרמו לי לזעזוע כבד מאוד, זאת לא המדינה שלה פיללתי, מדינה שככה מתנהלת אפשר לכנות אותה מדינת משטרה.  

אם באמת הפרסומים נכונים, את חושבת שזה מערער את הלגיטימיות של משפט נתניהו?

אני לא רוצה להיכנס למשפט נתניהו כי הפרקליטים צריכים לתת תשובות ביום ראשון האם השתמשו בתוכנה ואיך, אבל הסיפור פה יותר גדול, לשים תוכנה כזאת על משרתי ציבור בלי סיבה ובלי אישור זה מזעזע. זה טוב שיש למשטרה כלים כאלה אבל לא בשביל מקרים כאלה אלא למלחמה בפשע ופדופיליה. אם הדברים שפורסמו נכונים אין מנוס מוועדת חקירה ממלכתית או ממשלתית.

"רז נזרי היה מאוד מתאים לתפקיד"

הופתעת שרז נזרי שהיה מינוי שלך בעבר לא נכלל ברשימה הסופית של המועמדים ליועמ"ש?

כשאני הייתי שרת משפטים סיכמתי עם נתניהו על מנדלבליט לתפקיד היועמ"ש, הוועדה אישרה אותו והבאתי אותו לאישור הממשלה, אני גם הצעתי לבטל את וועדת האיתור, חשבתי שהיא לא נחוצה, מה שחשוב זאת הבחירה של ראש הממשלה ושר המשפטים. רז נזרי הוא בחור מוצלח ומוכשר והוא היה מאוד מתאים לתפקיד.

ועדיין סער מפתיע פה, יכול להיות שהוא מתרחק קצת מהימין?

חובת ההוכחה היא על היועצת המשפטית החדשה, אני הבנתי שהיא כן מאמינה ותיישם אג'נדה ייעוצית שמרנית שתאפשר לדרג הנבחר להכתיב את המדיניות.

לפני למעלה מחודש פרסמנו שאתם מתכננים להעביר להתיישבות הצעירה 30 מיליון שקל, למה זה לא קורה עדיין?

הכסף הזה הושם וקיים, אני מעריכה שהוא יעבור בקרוב.

מה דעתך על החרם בציונות הדתית על תרומות הדם למד"א?

תרומת דם היא מצילת חיים והציונות הדתית שהיא השיאנית בתרומות כילייה בוודאי צריכה לתרום דם וגם ניתן שם פתרון. מי שרוצה, יכול לכתוב 'אבא ואמא' בטופס והכל בסדר, מאוד חשוב בעיניי שימשיכו לתרום דם.

בתשובת המדינה על חומש נראה שצה"ל נערך לפינוי המקום ושרב הישיבה צפוי להיחקר

לא ראיתי שיש תכנון כזה, תשובת המדינה היא סך הכל אומרת שיש אכיפה במקום כי בסוף כשמשיבים לבג"צ צריך להתייחס ללשון החוק ואני מאוד מקווה שהישיבה לא תפונה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן