"מקווה שהפעם נקבל את תמיכת הר המור"

מתכוון להתייעץ עם רבני צהר אך לא מבטיח לקבל את דעתם, מגן על החיבור עם עוצמה יהודית, ומציע לחברו אלעזר שטרן ללמוד ממנו על קשיים בפוליטיקה. הרב רפי פרץ מגיע לאולפן כיפה ומנסה להתנער מתדמית השמרן: "להגיד שאני חרד"לי זה לא להכיר אותי בגרם"

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 04/03/19 17:57 כז באדר א'

"מקווה שהפעם נקבל את תמיכת הר המור"
"מי שאומר שאני חרד"לי לא מכיר אותי בגרם". הרב רפי פרץ, צילום: כיפה

לפני 20 שנה, בזמן שהייתי תלמיד במכינת עצמונה שבגוש קטיף ועוד לפני שהציבור הסרוג חולק לאינספור תיוגים, רצה שמועה שהציעו לראש המכינה, הרב רפי פרץ, להיכנס למערכת הפוליטית. אז הוא נחשב למיינסטרים של הציונות הדתית.

7 שנים מאוחר יותר, עמדתי לצד רעייתי בטקס החופה והקידושין שהוא ערך. התקופה תקופת ההתנתקות, ואז הוא כבר היה קצת יותר שנוי במחלוקת, בטענה שלא התנגד מספיק לעקירה מגוש קטיף. כיום הוא מנסה בכל כוחו להשיל מעליו את תדמית החרד"לי עושה דברם של רבני הקו, על מנת לשכנע כמה שיותר מאנשי הציבור הדתי לאומי להצביע עבור המפלגה שבראשה הוא עומד.

באולפן חדשות כיפה, הוא התייחס לביקורת הקשה שהטיח בנפתלי בנט, הסביר מדוע חשוב לו להתייעץ עם כלל רבני הציונות הדתית (כן, גם אלה המשתייכים לצד הליברלי), הגן על החיבור (הטכני) עם עוצמה יהודית וניסה לשכנע מדוע רב ואיש חינוך מסוגל להצליח בפוליטיקה.

חודש מכניסתך לתפקיד, איך זה להיות פוליטיקאי?

"מעניין. כל משימה שהוטלה על כתפיי והבנתי שאני יכול לתרום בה אמרתי: 'הנני'. עשיתי את זה כשבנינו את המכינה, כשהתגייסתי לצבא, כשעברנו לחולות חלוצה, כשהתמניתי לרב צבאי ראשי. גם לכאן באתי מתוך תחושת אחריות לצביונה של מדינת ישראל. פוליטיקה זה חלק מהממלכתיות הישראלית".

עברת בחודש האחרון הרבה מאוד טלטלות. קיבלת מפלגה מדממת, עברת משא ומתן קשוח מול סמוטריץ', חווית את הפרישה של יפעת ארליך, לחצים מנתניהו ומהבית היהודי, חיבור כפוי עם עוצמה יהודית. היית מוכן לכל זה?

"לא", מודה הרב רפי ונאנח קלות,."לא תיארתי שזה יהיה כל כך אינטנסיבי. אבל גם כדי לחלץ פלוגת צנחנים משטח אויב צריך לקבל החלטות, וגם כדי להחליט על הדר גולדין צריך הרבה כוחות. הקב"ה נתן לי כוח כדי לעמוד במשימות האלה".

מה היה רע לך כאיש חינוך שנכנסת לקלחת הזאת?

"כל החברים שלי והרבנים ומי שהיה אתי בקשר, אמר לי שהדגל הונף ואסור לעמוד מנגד".

אתה חושב שאתה מתאים לעולם הפוליטי? היו בעבר הרבה מאוד רבנים בפוליטיקה, כמו הרב דרוקמן, הרב ולדמן, הרב עמיטל והרב נריה שגם אמר פעם שרב לא יכול להיות פוליטיקאי מכיוון שפוליטיקאי צריך להתפשר ולרב אסור להתפשר

"ראשית, אין הנחתום מעיד על עיסתו. ימים יגידו. החיבור של רב ואיש צבא זה חיבור של הגות וחדות. אני חושב שהחיבור הזה נותן פוטנציאל".

אלעזר שטרן, בכל השנים שלו, לא עבר את מה שעברתי בחודש האחרון, אז הוא יכול לבוא ללמוד קצת

אבל רב באופן כללי, עם כל השפה שהוא מביא מהשדה התורני והחינוכי, יכול להשתלב גם בשדה הפוליטי?

"בציונות הדתית כן. רב חי את כל הערכים שאנחנו מחנכים את הילדים שלנו. את הציונות הדתית לא הקים פוליטיקאי, אלא הרב ריינס. אחד הדברים המרכזיים שמוטלים על כתפיי זה להעצים את הרעיון של הציונות הדתית ולחבר אליה את כל הגוונים. לא להגיד יש כאלה שהם יותר קלאסיים וכאלה שהם יותר מקפידים. כולם שייכים לציונות הדתית".

זמן קצר לאחר שהרב פרץ נבחר לעמוד בראש הבית היהודי, אמר חברו הוותיק אלעזר שטרן כי הוא פסימי באשר לסיכויי הצלחתו בתפקיד. "איני משוכנע", אמר לחדשות כיפה, "שהוא יצליח להביא מתינות לבית היהודי. אין סיכוי שהרב רפי יזוז בלי לקבל את אישורה של מועצת גדולי התורה של הציונות החרד"לית". בהמשך הוא גם קשר את אופיו שלכאורה מנוגד לעולם שאליו נכנס: "הרב רפי הוא בחור עדין ורגיש, אולי אפילו טוב מדי וישר, מכדי להתמודד עם שועלי האיחוד הלאומי"

אתם מסכים עם הניתוח הזה?

"אלעזר שטרן, בכל השנים שלו, לא עבר את מה שעברתי בחודש האחרון, אז הוא יכול לבוא ללמוד קצת".

מעריך את חברו, אך לא בטוח שיצליח. שטרן

מעריך את חברו, אך לא בטוח שיצליח. שטרןצילום: פלאש 90. הדס פרוש

"הרב צוקרמן המליץ, אבל אני קיבלתי את ההחלטה"

דוגמא לשינוי שהרב פרץ עבר בזמן הקצר שבו הפך לפוליטיקאי, זו השפה שבה החל להשתמש, שפה שתלמידיו כמעט ולא שמעו בבית המדרש. "נפתלי בנט פעל נגד הציונות הדתית", אמר באחד מכינוסי מרכז הבית היהודי והוסיף כי "מי שבוחר בו פועל נגד הציונות הדתית, אבל הוא לא יצליח כי אנחנו מפלגה של 70 שנה לא של 7 דקות. אנחנו ננצח. נפתלי, קשה להגיד על המעשה שלך שהוא יהודי".

הרב רפי שאני מכיר הוא אדם מכיל. על בני גנץ, למשל, אמרת רק דברים טובים. מה ההבדל בינו לבין בנט?

"בני גנץ עשה הרבה דברים טובים. על בנט אין לי שום דבר רע לומר. דיברתי על המעשה שהוא לא ראוי. אם חס ושלום הובן שהתכוונתי לאדם, אני מצטער על כך. מכאן אני מכבד את דרכו. שנינו בימין ושנינו נתמוך בראש הממשלה".

תוכל לשבת איתו באותה ממשלה אחרי כל הביקורת שלך נגדו?

"בנט ואני?"

כן. הרי אמרת שמי שמצביע לו פוגע בציונות הדתית

"אני לא אומר את הדבר הזה, אלא שציונות דתית יש אחת ואסור להתבלבל בזה. אנחנו ממשיכים את רוח הציונות הדתית שהחלה לפני 100 שנה. הציונות הדתית זה אנחנו".

נתן אישור למהלך. הרב צוקרמן

מורו ורבו של הרב פרץ. הרב צוקרמןצילום: CC BY-SA 4.0 ויקיפדיה. יעקב

כמו שלי בבית יש ילדים דוסים וכאלה שפחות וילדים חילוניים והם עדיין הבנים שלי ואני אוהב אותם ומכיל את כולם., כך לציונות הדתית יש מקום לכולם ומקום של כבוד. להגיד שאני חרד"לי זה לא להכיר אותי בגרם

בניגוד ליו"ר הבית היהודי הקודם, שלא הרבה להתייעץ עם רבנים, לרב פרץ יש רקע תורני עשיר וברור שנטוע עמוק בישיבת מרכז הרב. מורו ורבו, ומי שעמו התייעץ בטרם הצטרף למערכת הפוליטית, הוא אחד מבכירי ישיבת הר המור, הרב יהושע צוקרמן. עבור רבים, החיבור לזרם "ישיבות הקו", העלה חשדות ותהיות האם בבית היהודי עדיין יש מקום לכל הזרמים בציונות הדתית.

התייעצת עם לא מעט רבנים ביניהם הרב צוקרמן מה הוא אמר לך?

"הוא הבין את גודל המשימה והוא המליץ שכן, אבל את ההחלטה אני לקחתי".

בתקופתם של בנט ושקד ראו בבית היהודי כמפלגה שיכולה לאכלס את החרד"לים, את המיינסטרים וגם את הליברלים. עכשיו באים אנשים מסתכלים עליך, על סמוטריץ', מוטי יוגב ואורית סטרוק ורואים רשימה הרבה יותר הומוגנית

"תכונתה המיוחדת של הציונות הדתית זה להכיל את כולם. כמו שלי בבית יש ילדים דוסים וכאלה שפחות וילדים חילוניים והם עדיין הבנים שלי ואני אוהב אותם ומכיל את כולם, כך לציונות הדתית יש מקום לכולם ומקום של כבוד. להגיד שאני חרד"לי זה לא להכיר אותי בגרם. נולדתי וצמחתי בפריפריה. אני אוהב את אנשי הפריפריה ואת אנשי תל אביב וגבעת שמואל ואת כולם. התלמידים שלי באים משם ואני אוהב אותם אהבת נפש. אני לא מתנצל על זה שאני רב אבל אני לא רב אליטיסט שמסתכל עליהם מלמעלה".

לגבי האהבה שלך לתלמידים אין שום ספק, אבל כשתצטרכו להתייעץ עם רבנים בנושאי דת ומדינה, מן הסתם תתייעצו עם הרב טאו והרב מלמד. השאלה אם גם לרב סתיו ולרב מדן יהיה מקום?

"לכל רבני הציונות הדתית המופלאים יש מקום"

ותתייעצו עם כולם?

"כן. אני לא חייב להחליט לפי מה שכל אחד יאמר, אבל ודאי שחשוב לי מגוון הדעות. יותר מזה, אני רוצה להתייעץ עם אנשי הגות ומדע ונשים כדי שנוכל לשמוע את הגיגי הנפש של הציונות הדתית במיטבה. אחרי זה נקבל את ההחלטות. אף אחד לא מבין בהכרעה הפוליטית כמו הפוליטיקאים".

ואם תקדמו מהלך בנושא דת ומדינה ופתאום תקבל טלפון מהרב טאו שיגיד שמבחינתו זה קו אדום. מה תעשה אז?

"אני אפעל כך שמראש לא נגיע למצב הזה. אני אפגש ואתייעץ עם רבנים באופן קבוע כדי שנשוחח ונשמע את כולם".

הרב פרץ והרב סתיו, הערב

יתייעץ גם איתו? הרב פרץ והרב סתיוצילום: דוברות הבית היהודי

אתה מתכוון להקים כוורת רבנים בנושאי דת?

"בהחלט".

פנית כבר לרבנים?

"בהחלט. והם הביעו נכונות".

למי פנית?

"כשזה יקום כולם ידעו".

אבל פנית לכל גווני הרבנים?

"אני רוצה מכל הגוונים. אם רבנים לא ירצו זה כבר תלוי בהם. כמו שאני רוצה להכיל את כל הציונות הדתית, אני רוצה גם להכיל את כל רבני הציונות הדתית. אגב, כולם ברמה האישית חברים שלי".

אחרי כל כך הרבה שנים, תקבלו את תמיכת רבני הר המור בבחירות הקרובות?

"אני מאוד מקווה שכן. אני כמובן לא יכול לקבוע להם מה להחליט. אני נפגש עם אנשים ברחוב הישראלי ומרגיש שהם שמחים לחזור הביתה לציונות הדתית".

"מי שדיבר על נאציזם ועוצמה יהודית זו הגזמה פראית"

החיבור שלכם לעוצמה יהודית עורר לא מעט סערה, גם בציונות הדתית, כשרבנים קראו לחיבור הזה מחילול השם, דרך זה שהתחברתם למפלגה שמלאה בשנאה וגזענות ועד להשוואתם לתורת הגזע. מה דעתך על האמירות האלה?

"אני חושב שהרבנים הגזימו מאוד, ודאי מי שדיבר על נאציזם זו הגזמה פראית. אין שום קשר ברמז בין חיות האדם שבשואה לאנשי עוצמה יהודית. אני לא באותו בית מדרש שלהם, אבל זה בלוק טכני. לסמוך על אחמד טיבי זה טוב יותר? אנשי עוצמה יהודית לא תומכים בטרור לא מזלזלים בחיילי צה"ל ולא תומכים בהריגת ערבים חפים מפשע. אני אחראי לא רק לגורל הימין אלא לגורל ארץ ישראל. אני יכול לוותר על 100 אלף קולות? אני עברתי את ההתנתקות ועד היום אנחנו סוחבים את זה עלינו. אני יודע כמה זה הרסני וכמה בלתי אפשרי שנעבור זאת שוב".

אבל אתה מרגיש בנוח עם זה שלחבר הרשימה שלך יש תמונה של ברוך גולדשטיין בסלון ביתו?

"אני דיברתי איתו על זה ושאלתי מה זה אומר שיש לו תמונה של גולדשטיין והאם הוא תומך במעשה שלו. הוא אמר שהוא לא תומך במעשה אלא שברוך גולדשטיין, כרופא, הציל הרבה מאוד חברים שלו באירועי טרור. אני לא הייתי תולה את התמונה הזאת אבל חשוב להכיר את כל העובדות".

 נתניהו

בבית היהודי ילכו אחריו עד הסוף. נתניהוצילום: פלאש 90. מרים אלסטר

בשבוע שעבר החליט היועץ המשפטי לממשלה להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה בכפוף לשימוע. במפלגות ימין, כמו הימין החדש וכולנו, כבר הודיעו כי במקרה שנתניהו יועמד לדין הם ישקלו את המשך השותפות שלהם אתו.

אתם תישארו נאמנים לנתניהו עד שהוא יורשע בבית המשפט?

"אנחנו לא בית משפט שדה. אני משתדל לא לומר מילה על אף בן אדם כל עוד החוק הישראלי לא אמר עליו אחרת. אני מאחל לו שייצא זכאי. אם החוק ימצא אותו אשם באותו רגע לא נהיה יחד".

אבל אתה חושב שראש ממשלה יכול לנהל מדינה תוך כדי שהוא מנהל את משפט חייו?

"יש לנו ראש ממשלה שהצליח להביא כל כך הרבה הישגים. אני לא מבין איך הוא עושה את זה, כי זה מורכב, אבל הוא עושה את זה"

אמרת שאתה לא פוסל את בני גנץ, אבל תהיה מוכן לשבת בממשלה תחתיו?

"אני בוודאי לא פוסל את הבן אדם, אבל אנחנו לא שמאל ונעשה כל מאמץ כדי לשבת לצדו של בנימין נתניהו וכדי להקים את גוש הימין ולהיות חלק מרכזי ממנו".

הגיש תביעה. בני גנץ

לא פוסל אותו כאדם, אך רואה בו איש שמאל. בני גנץצילום: מרים אלסטר/פלאש 90

ואם בני גנץ בכל זאת ינצח בבחירות, ירים לך טלפון ויבקש ממך להצטרף אליו מה תאמר לו?

"אני לא דן באירועים היפותטיים. אותי מעניין שגוש הימין ינצח את גוש השמאל".

איזה תיק מעניין אותך חוץ מהחינוך?

"הייתי רוצה להיות שותף לבניין הארץ באמצעות תיק הבינוי והשיכון. גם משרד הדתות מעניין אותנו כדי שנוכל לדאוג לשירותי דת נעימים. כך גם בנושאי רווחה. אם נקבל הרבה מנדטים ניכנס לכל המחוזות האלה ומשם ננהיג את המדינה".

ואם בעוד מספר חודשים תיכנס למשרד החינוך, לאחר הקדנציה של בנט, מה הדבר הראשון שתעשה?

"הכי חשוב לי שכל אחד ידע מאין הוא בא ולאן הוא הולך. שכולם ידעו איזה עם מיוחד אנחנו, שיכירו את המסורת היהודית ואת הערכים שהנחלנו לכל העולם ומתוך זה לבחור בחיים משמעותיים. אני רוצה שהעץ הישראלי יצמח גבוה וליבת העניין זה החינוך".

ואתה מרוצה מהקדנציות האחרונות של השרים הקודמים, פירון ובנט?

"אני חושב שצריך להוסיף בזה למקד את זה ולעשות את זה במאור פנים ובעין טובה ולא בצורה מאיימת וכך נוכל לשנות את פני החינוך במדינת ישראל".

10 מנדטים לאיחוד מפלגות הימין זה ריאלי?

"אנחנו רוצים לשבור את תקרת 10 המנדטים ולהביא בשורה חדשה של תקווה אמונה גדולה וידיעה שאנחנו אוחזים בהגה לצדו של ראש הממשלה".

צפו בראיון המלא: