"מעולם לא נתנו תעודות": הרב פוירשטיין לא מפחד מעמדת היועמ"ש

ראש מערך הכשרות הפרטית לא חושש שהמיזם ייסגר בעקבות הנחיית מנדלביט, לא חושב שיש צורך בפירוט נרחב של נהלי כשרות, וטוען לצביעות מבקרי 'צהר' דווקא על רקע עמדת זקני רבני הציונות הדתית בנושא הגיור

חדשות כיפה משה ויסטוך 18/07/18 19:34 ו באב התשעח

"מעולם לא נתנו תעודות": הרב פוירשטיין לא מפחד מעמדת היועמ"ש
הרב פוירשטיין בהשקת מערך הכשרות של צהר, צילום: פלאש 90

בשבוע שעבר פורסמה החלטתו של היועץ המשפטי לממשלה בנושא גופי הכשרות הפרטית, ולטענת מתנגדי המיזמים הפרטיים הנחייתו של מנדלבליט היוותה מכה קשה ליוזמת הכשרות של 'צהר'. בארגון הרבנים לעומת זאת, כינו את ההחלטה "הישג", ובראיון ל'כיפה' ניסה ראש המערך, הרב רפי פוירשטיין, להסביר את עמדתם לאור ההתפתחות האחרונה ובנוסף מתח ביקורת חריפה על מבקריהם.

"מה שאמר היועץ המשפטי לממשלה זה מה ש'צהר' עושה מאז הקמת מערך הכשרות", טען הרב פוירשטיין וציין כי "מנדלבליט רק חיזק את עמדתנו".

לדבריו, "צהר וכל גוף אחר לא רשאים להעניק תעודה, אלא בעל העסק הוא זה שמצהיר על התנהלותו בתחום הכשרות ומותר לו גם להצהיר שמישהו מפקח עליו. זו הייתה התעודה שלנו מאז ומעולם".

בנוגע לשינויים הצפויים שמערך הכשרות של הארגון ייאלץ לעשות הוא אמר כי "יתכן ונצטרך לעשות שינויים במבנה התעודה, אך הם יהיו קוסמטיים בלבד. למשל, אולי הלוגו שלנו יצטרך לעבור ממעלה התעודה לתחתית שלה כדי שלא ייווצר הרושם שזו תעודה של 'צהר'. מהותית, מה שהיועץ אמר זה מה שתמיד עשינו ומה שנמשיך לעשות".

בהחלטתו של היועמ"ש, ד"ר אביחי מנדלבליט, בנושא אכיפת חוק הונאה בכשרות, הוא התיר לבעל עסק לפרסם תעודה באופן עצמאי ובה פירוט כיצד הוא מתנהל עם חומרי הגלם במקום והאם הוא נעזר בגוף פיקוח חיצוני.

לצד זה, אסר היועמ"ש הצגת "אישור חתום על-ידי גורם חיצוני לבית האוכל, המעיד על הסטנדרטים הנהוגים באותו מקום". בנוסף לכך כתב כי "במסגרת המצג המופיע במסמך מטעם בית האוכל, יש להבהיר באופן בולט מפורש וברור כי אין המדובר בתעודת הכשר מטעם הרבנות הראשית לישראל". 

קבוצה ביריונית? תעודות הכשרות של צהר

"צהר מעולם לא נתנה תעודות" תעודות הפיקוח של צהרצילום: יוסי זליגר

בעוד שב'צהר' ראו בהנחיה "הישג גדול", ראש ארגון 'השגחה פרטית', הרב אהרון ליבוביץ', שמערך הכשרות הפרטית שלו התמזגה עם 'צהר', טען לאחר פרסום החלטתו של מנדלבליט כי "פרשנותו המצמצמת של היועמ"ש משרתת את הגורמים המבקשים לשמר את מעמדם וכוחם, ופוגעת במיליוני ישראלים המחפשים כשרות שאפשר לסמוך עליה".

הרב פוירשטיין חלק על העמדה של הרב ליבוביץ ואמר: "אני לא ראיתי את הדברים שלו ולא דיברתי אתו. לשיטתי, אנחנו הבנו את פסק בג"ץ בדיוק כפי שפירש אותו מנדלבליט".

כשהמיזם שלכם יצא לדרך, טענת שאת הפירצה בנושא הכשרות הפרטית יצר בג"ץ ואתם נכנסתם כדי למלא את החלל מפני גופים שאינם אורתודוקסים. אולי המציאות השתנתה ואין צורך יותר במערך הכשרות שלכם? 

"מדברי היועץ ניתן ללמוד שמותר לבעל עסק להצהיר שהוא מפוקח ואסור לגוף פרטי לתת לו תעודה. 'צהר' מעולם לא נתנה תעודות, אלא רק פיקחה על הצהרות בעלי העסקים ווידאה שהן נכונות, כך שמבחינתנו שום דבר לא באמת השתנה".

אחת הטענות שלכם כלפי הרבנות הראשית הייתה שהיא לא פועלת לפיי נהלי כשרות אחידים. והנה, קרוב לחצי שנה מאז שהשקתם את היוזמה שלכם, גם לכם עדיין אין נהלים כתובים ומסודרים

"יש לנו נהלי כשרות אחידים כי אנחנו גוף אחד", אמר הרב פוירשטיין והסביר את ההבדל בינם לבין הרבנות הראשית שאותה הם מבקרים, "הפיצול בנהלי הכשרות של הרבנות הראשית יוצר מצב שלא הרבנות הראשית נותנת כשרות אלא 170רבנויות מקומיות שלכל אחת יש את הדרישות שלה. הנהלים שלנו הם נהלים ארציים וחלקם מפורסמים".

אז מדוע אתם לא מפרסמים את כל הנהלים בצורה מסודרת?

"יש לנו בעיה של ירידה לרזולוציות של איך בודקים פטרוזיליה, שמיר או חסה ואיך מכשירים את הכבד. זה ספר שלם ולא משהו שסביר לפתוח כרגע ברזולוציות כאלה כי לא בטוח שזה מעניין את הציבור. הציבור תמיד יכול לשאול אותנו ואנחנו נגישים לחלוטין למתן מידע, אבל להיכנס לכל עלה של חסה או לכל מוצר שמגיע מחו"ל אלו רזולוציות ענקיות".

יש לציין כי בתגובה לכתבה אחרת ב'כיפה', שפורסמה לפני כחודש, אשר עסקה באי פרסום נהלי הכשרות של המערך נטען בתגובה על ידי 'צהר פיקוח מזון' כי הם יפרסמו "כבר בימים הקרובים נהלי כשרות ברורים ונהיה מערך הכשרות הראשון בארץ שנהליו ברורים ומפורסמים לכולם. העליה של הנהלים לאתר אורכת זמן בשל כמה בעיות טכניות".

חברי מועצת הרבנות בישיבה

לא חושש ממיטוט הרבנות הראשית. חברי מועצת הרבנותצילום: דוברות הרבנות הראשית

אתם לא חוששים שהכניסה שלכם לעולם הכשרויות הפרטיות, הובילה וחיזקה מיזמים נוספים כמו נישואין פרטיים שבסופו של דבר ימוטטו את הרבנות הראשית ואת שירותי הדת הממלכתיים?

"ארגון רבני צהר יצא חד משמעית נגד המיזם של 'השגחה פרטית' בנושא נישואין שאינם דרך הרבנות. אנחנו רואים בזה סכנה גדולה וזה גם מנוגד לחוק. אגב, את מיזם הכשרות בחנו שנים רבות ולא פתחנו אותו רק בגלל מגבלות חוקיות כי אנחנו שומרי חוק. רק כשנפתחה ההזדמנות מבחינה חוקית יצאנו לדרך".

בנושא חלקם בפגיעה אפשרית ברבנות הראשית, עלה אחד מראשי ארגון 'צהר' להתקפה נגד כל הארגונים שיצאו נגדם ותקפו את פעילותם, "לגבי הנושא מיטוט הרבנות הראשית אני חייב להגיד משהו. היום צפוי להתקיים כנס בנושא חיזוק הרבנות הראשית ונגד מתווה הגיור. כל היום מנופפים לנו ארגונים כמו 'חותם', 'ליבה' ו'כושרות' שאנחנו יוצאים נגד הרבנות הראשית ונגד זקני רבותינו. והנה זקני רבותינו, הרב דרוקמן, הרב אריאל, הרב שטרן, הרב ולדמן, הרב דרורי ונוספים יצאו להגנת מתווה הגיור של השר לשעבר משה נסים ונגד הרבנות הראשית ועמדתה בנושא. הם יוצאים נגד הכנס שיופיעו בו הרבנים הראשיים. הם טוענים שהמתווה הזה, במצב שנוצר, הוא היחיד שיכול להתמודד עם כל נושא הגיורים הרפורמים.

"אז איפה כל הארגונים האלה שיצאו נגדנו? האם הם בעד זקני רבותינו או נגדם? האם אנחנו מפוררים את הרבנות הראשית או שמא כל הרבנים הגדולים שמניתי עושים זאת? צריך להבין שבציבור שלנו יש גם בין הרבנים גישות שונות, כך היה גם בתקופת התלמוד ועולם ההלכה מלא במחלוקות. צריך להבין שאי אפשר להלך אימים על מי שחושב אחרת. המחלוקת היא לגיטימית בעיניי וזה בסדר של'חותם', 'ליבה' ו'כושרות' יש את העמדה שלהם אבל שלא ינופפו לנו בזקני רבותינו רק כשנוח להם".

בהמשך הוא הוסיף  כי "כש'צהר' מודיעים שהם רוצים לחזק ולשפר את הכשרות אפשר לחלוק עלינו וזה בסדר, אבל צריך להפסיק להחרים ולאיים בטח כשאתם עכשיו חולקים על זקני רבותינו אז תפסיקו לנופף באופן צדקני כנגד מי שעושה מה שאתם עושים בדיוק".

לסיום, כדי לחזק את טענותיו, לפיהן מערך הכשרות שהקימו נועד רק לחזק את עולם הכשרות בישראל, ציין הרב פוירשטיין כי מרבית בתי האוכל שהצטרפו אליהם לא היו כשרים בלעדיהם. יש לנו כ-90 מסעדות מלונות ובתי עסק שמושגחים על ידי 'צהר', אמר וציין כי "נכון להיום ל-77 מתוכם לא הייתה כשרות מעולם. לחלקם היו מטבחים ללא הפרדה בין בשר לחלב וחלקם עבדו בשבת. אז שיקום מישהו ויגיד שזה שעכשיו שומרי כשרות יכולים לאכול שם זה נגד תורת ישראל".

הרב הראל, הרב דרוקמן והרב אריאל

גם הם יצאו נגד עמדת הרבנות הראשית. הרב דרוקמן והרב אריאלצילום: דברי שיר

מארגון 'חותם' נמסר: "אנחנו מברכים על עמדת זקני רבני הציונות הדתית, שבה הם הביעו תמיכה מלאה בעקרונות שהרבנים הראשיים מתווים בעניין מערך הגיור, קרי - גיור על ידי הרבנות הראשית בלבד, נאמנות מוחלטת לגיור על פי ההלכה ושלילת כל לגיטימציה להכרה בגיורי הקונסרבטיבים והרפורמים. ישנן הצעות פרקטיות שונות באשר ליחס למתווה נסים, אך כל ניסיון של הצגת הדברים כאילו הרבנים יצאו כנגד הכנס או כנגד הרבנות הראשית, אינו אלא ניסיון קטנוני לייצר סכסכנות".

בארגון 'כושרות' אמרו כי הם "לא הכתובת לעניין טענות על נושא הגיור בכנס , התמחותנו ושייכותנו לכנס מסתכמת בתחום הכשרות בלבד, שהקריאה המושמעת בו מוסכמת על כלל גדולי רבני ישראל ללא עוררין".

לדבריהם, "ככלל, אנחנו מברכים על כל שיח מפרה בין תלמידי חכמים, בבחינת 'מרבים שלום בעולם', כל עוד הצדדים מכירים בכך שבסופו של דבר למעשה נדרשת הוראה לציבור באופן ממלכתי ומרוכז, משום כך אין כל דמיון בין קריאות וכיוונים שונים של תלמידי חכמים, ובין פתיחת מיזמי כשרות פרטיים לציבור כנגד דעת הרבנות הראשית וזקני הרבנים.

"נציין, שעל אף המחלוקת המעשית, מכיון שנושא הכשרות יקר ללבנו אנו מעבירים לכשרות 'צהר' פעמים רבות מידע על כשלים כשרותים משמעותיים בעסקים הבודדים שתחת כשרותם, פניות אלו לא זכו למענה ענייני עד כה. אנו קוראים לרבני 'צהר' חזרו אל תוך המחנה ומנעו פילוג - יש לנו עם אחד - כשרות אחת. נהלו שיח ענייני עם זקני הדור ועם הרבנות הראשית, ועמדו בהוראות החוק והנחיות היועמ"ש, ש'אילולא מוראה של מלכות - איש את רעהו חיים בלעו'".

מארגון 'השגחה פרטית' פרטית נמסר כי "אין מתאים מהרב פוירשטיין כדי להמשיך בהצלחה את מהפכת הכשרות שארגון 'השגחה פרטית' הוביל. בד בבד, יש להזכיר שההזדמנות מבחינה חוקית לפעול בתחום הכשרות לא 'נפתחה', אלא ארגון 'השגחה פרטית' פתח אותה. לשמחתנו, רבני 'צהר' צעדו בעקבותינו בדרך שפרצנו".

עוד נאמר בתגובה כי "בדומה לכשרות, גם מערך החופות של 'השגחה פרטית' יפעל למען מי שהרבנות הראשית מתעמרת בהם שלא-בצדק, וגם כאן זה ייעשה אך ורק במסגרת החוק - ותוך התמודדות עם המגבלות השונות העולות ממנו. הסכנה הגדולה ביותר בתחום הנישואין היא להשאיר את המצב כפי שהוא. לעומת המציאות הקיימת ברבנות הראשית, הכלים המשפטיים וההלכתיים במערך החופות שלנו יספקו מענה ראוי וטוב בהרבה בכל הקשור למניעת מקרים של סרבנות גט, ביגמיה, עגינות וממזרות".

מארגון ליבה טרם נמסרה תגובה