4 חודשים אחרי ההשקה: לצהר אין נהלי כשרות מסודרים

מבדיקה 'כיפה' עלה כי הנחיות מערך הכשרות החדש משתנות מעסק לעסק וכי המיזם לא תמיד פועל לפי אמות המידה עליהן הצהיר ושהיוו את הבסיס לתקיפת הרבנות הראשית. 'צהר': "פועלים לפי השו"ע. בקרוב נפרסם את נהלי הכשרות"

חדשות כיפה משה ויסטוך 13/06/18 14:45 ל בסיון התשעח

4 חודשים אחרי ההשקה: לצהר אין נהלי כשרות מסודרים
השקת מיזם צהר פיקוח מזון, צילום: פלאש90

לפני כארבעה חודשים הכריזו בארגון 'רבני צהר' על הקמת מערך כשרות אלטרנטיבית. אחת הטענות המרכזיות שעלתה כלפי מערך הכשרות של הרבנות הראשית הייתה היעדר נהלי כשרות אחידים כלפי עסקים זהים. אך כיום, כארבעה חודשים לאחר השקת המיזם, מתברר כי גם בצהר לא קיימות הנחיות שקופות למושגחים.

למערך הכשרות של 'צהר' קיימות באופן רשמי שתי סוגי תעודות, אחת לעסק חלבי ושני לבשרי. עם זאת, מעבר למספר שורות המופיעות על גבי התעודה ומספקות מידע כללי ביותר על סוג ההשגחה, לא קיים לא על גבי התעודה ולא באתר האינטרנט של הארגון, פירוט נרחב על הסטנדרטים ההלכתיים הנדרשים מבתי העסק השונים.

תעודות הכשרות של צהר

תעודות הכשרות של צהרצילום: יוסי זליגר

למשל, באחת התעודות נכתב בנוגע למוצרי בשר ועוף כי הם "הכשרות מהודרת", אך לא ניתן לדעת האם מדובר בבשר חלק או לא. וכך מי שנוהג להקפיד בנושא לא יכול לדעת את סטטוס הכשרות במקום.

דוגמא נוספת היא ההתייחסות לירקות ומוצרים הידועים כנגועים בתולעים, כמו חסה ואורז, לפיה "הירקות, האורז, הירקות והעלים מנוקים, מבקרים ונבדקים מתולעים לפי ההוראות", זאת מבלי לפרסם נוהל אחיד הנדרש מבתי העסק על מנת להשתמש בחומרי הגלם הללו בבית העסק.  מומחי כשרות עימם שוחחנו הדגישו כי מדובר בתורה שלמה הכוללת מספר גישות ושיטות וכי בגופי כשרות מסודרים קיים חוברת נהלים עם כמה פעמים יש לשטוף כל ירק ומאיזה ספקים ניתן לרוכשו.

יש לציין כי בארגון צהר טענו שהאחראי הבלעדי על נושא ההשגחה הוא הרב אורן דובדבני, והוא זה המתדרך את כל המשגיחים באותו אופן. בנוסף ציינו כי הם שוקדים על חוברת מיוחדת בה יופיע כל המידע הרלוונטי, אך הודו בפנינו כי הכנתה טרם הושלמה. 

גורמים המתנגדים למיזם הכשרות האלטרנטיבי לרבנות תהו מדוע מיהרו בצהר להשיק את המהלך לפני שהשלימו לגבש את נהלי הכשרות הנדרשים. בנוסף לכך, מעבר לנושא אי השקיפות ויצירת נהלים ברורים, מעיון במספר תעודות של מסעדות ובתי מזון שונים עלו כי במקרים מסויימים קיימים גם הבדלים בהוראות הכשרות.

בתעודה אחת נכתב על ירק עלים כי הוא "תוצרת מפוקחת" ובמקום אחר נכתב כי הוא "מנוקה ונבדק כנדרש". על כרובית רשום בתעודה מסויימת כי היא קפואה ומקום נוסף צוין כי היא "קפואה ברמת הניקיון הנדרשת".

התעודות השונות

התעודות השונות צילום: צילום מסך

נושא נוסף שבו קיימת חוסר בהירות הוא הפיקוח על חומרי הגלם שבהם עושים שימוש במסעדות.  לבית העסק נכנסים אך ורק מוצרים המאושרים על ידי צהר פיקוח מזון בע"מ", נכתב בתעודות, אך לפי שעה לא ברור מהם הקריטריונים לאישור אותם מוצרים.

 

מ'צהר פיקוח מזון' נמסר בתגובה כי הם פועלים "על פי המצוי בשו"ע ובפוסקים. הכל על ידי המשגיחים שלנו בלבד". בנוגע לאי פרסום נהלים מסודרים ואחידים אמרו בארגון: "נפרסם כבר בימים הקרובים נהלי כשרות ברורים ונהיה מערך הכשרות הראשון בארץ שנהליו ברורים ומפורסמים לכולם. העליה של הנהלים לאתר אורכת זמן בשל כמה בעיות טכניות. יחד עם זאת, לומר שנהלי הכשרות שלנו לא מפורסמים זו שגיאה. בכל בית עסק מוצבת תעודה שבה נכתב במפורט מה נהלי הכשרות במקום. התעודות הללו (ברובם, בקרוב כולם) נמצאות גם באתר מערך הכשרות". 

עוד ציינו כי "המוצרים המאושרים על ידי צהר פיקוח מזון הם אלו שראש מערך הכשרות הרב אורן דובדבני, בהתייעצות עם ועד הרבנים, מאשר אותם. הקריטריון היחיד בעניין הזה הוא שמדובר במוצר כשר על פי השו"ע והפוסקים. מיותר לציין שאין לנו כל אינטרס אחר".