כאבי הפנטום של הבית היהודי עלולים להסתיים במקום ה-21 בליכוד

לציונות הדתית אין את הפריבילגיה שלא להתאחד, מכיוון שהחלופה תחזיר אותה לעמדת מש"ק הדת. רשימת הבית היהודי לא פחות חרד"לית מזו של האיחוד הלאומי ובכל זאת יש לה סיכוי לקרוא תיגר על בנט. ומי הפוליטיקאים שבחרו לסכן את ההווה עבור העתיד?

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 08/02/19 07:03 ג באדר א'

כאבי הפנטום של הבית היהודי עלולים להסתיים במקום ה-21 בליכוד
מנהלים משא ומתן קשוח מידי, צילום: כיפה

1. לפני קרוב ל-20 שנה הגיע אלינו לפלוגה, שזה עתה סיימה טירונות, מפקד חדש. מהר מאוד הבחנו שהוא בחור עדין שהקשיחות, שנדרשה ממפקד על חיילים צעירים, היתה ממנו והלאה. בתחילת דרכו כמי שלא השכיל לשלב בין אישיותו לתפקידו, הוא החל לצרוח עלינו בלי סוף וללא פרופורציות וקשר ישיר לנעשה בשטח.

תחילה היינו בהלם מעוצמת הצעקות, אך לאחר מכן, כמו חיילים שיודעים להריח את חולשת מפקדם כאילו הם כרישים שמריחים דם, זיהינו את חוסר הביטחון והניסיון המועט שהיו לו, ובאוהל, ולעתים גם מאחורי גבו, צחקנו לא מעט על הפוזה המוגזמת שעטה עליו.

גם אנשי האיחוד הלאומי הופתעו מעוצמת הדרישות והקשיחות שהציבו בפניהם אנשי הבית היהודי, בהובלת המנהיג החדש שרק השבוע נבחר לתפקידו, במהלך המגעים לאיחוד בין שתי המפלגות. הובלת הרשימה המאוחדת, קבלת התיק הבכיר, ניהול קמפיין הבחירות, אחריות בלעדית על המשא ומתן הקואליציוני וסירוב לשלב את חברי שתי המפלגות בצורה שווה (ריצ'רץ' בשפת העם). אלה היו הדרישות של הרב רפי פרץ ואנשיו ממי שאמורים להיות שותפיהם לדרך. בצלאל סמוטריץ' וחבריו לא ידעו אם לצחוק או לבכות.

הרב רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ

הרב רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ'. מאבקים על הראשותצילום: הדס פרוש, פלאש 90, פלאש 90

נראה שבבית היהודי טרם הפנימו את מצבם. ויתכן והתנהלותם נובעת מכאבי פנטום והם חושבים בטעות שהראשים שנגדעו מהמפלגה, בדמות נפתלי בנט ואיילת שקד, עדיין שם ומקנים להם את הזכות להתייחס לאיחוד הלאומי כאחות החורגת. "הרב רפי טוב וישר מכדי להתמודד עם שועלי האיחוד הלאומי", אמר השבוע ל'כיפה', חברו לכיתה לשעבר, ח"כ אלעזר שטרן. איש יש עתיד אמנם מדבר כבעל אינטרס וכיריב פוליטי, אך כלל לא בטוח שיש לפסול את הדיאגנוזה שלו על סף. יתכן מאוד שהחשש של הרב פרץ מאנשי האיחוד הלאומי המשופשפים, הובילה אותו להקשיח עמדות שלמתבונן האובייקטיבי מהצד היא נראית חסרת פרופורציות וקשר ישיר לנעשה בשטח.

מצד שני, גם באיחוד הלאומי לא עושים חיים קלים לרב והטייס הוותיק והפוליטיקאי החדש, וכבר מההתחלה ביקשו להעביר את המסר שעם כל הכבוד לדרגה הגבוהה ולרזומה החינוכי של מנהיג הצד השני, החוכמה והניסיון הפוליטי נמצאים אצלם. "אני לא רואה דמות שתביא יותר מנדטים ממני", אמר סמוטריץ' בראיון ל'כיפה' ונראה שגם הבחירה ברבצ"ר לשעבר לא שינתה את דעתו.

למרות שבעמדת שני המנהיגים יש לא מעט אמת, לפי הסקרים האחרונים אף אחד מהם לא סוחף לבדו את המפלגה להישג מרשים במיוחד. אם שני הצדדים לא יתחילו להתגמש וללכת זה לקראת זה, סמוטריץ עוד ימצא את עצמו מתאחד עם זו שהוא לא שש לקראתה, עוצמה יהודית, ואילו הרב פרץ יאלץ להסתפק בפירורי השריון שהותיר לו נתניהו, קרי המקום ה-21 ברשימת הליכוד.

"תקעו סכין בגב" השרים שקד ובנט

במפלגה מתנהלים כאילו הם לא עזבו. שקד ובנטצילום: מרים אלסטר/פלאש 90

2. "אני מאמין ומקווה שבבית היהודי", אמר יו"ר האיחוד הלאומי בראיון ל'כיפה' לפני שגובשה רשימת המפלגה היריבה, "יפנו לאנשי אזור חיוג 03 ואז כולם יוכלו להישאר בבית". זו היתה שאיפתו של סמוטריץ', שביטאה רצון לרשימה מאוחדת שתאפשר לקהלים רחבים להרגיש בנוח תחת הנהגתו. לצערו, משמיים, או יותר נכון מהוועדה המסדרת ומחברי מרכז הבית היהודי, לא שמעו לתפילתו.

בצלאל סמוטריץ, אופי סופר, אורית סטרוק, הרב רפי פרץ ומוטי יוגב, הם הרבה דברים אך ממש לא אנשי אזור חיוג 03. רבים בציונות הדתית מתחו ביקורת על הרשימה שהתגבשה בבית היהודי, מתוך הנחה שכמעט כל אישה שלא תשוריין למקום השלישי, לא תצליח לשנות את כיוון הרוח הנושבת לכיוון השמרני-חרד"לי.

אבל, והאבל הוא גדול, חשוב להדגיש שאת הרב פרץ בחרה ועדה שהורכבה ממגוון אנשים. הרב אלי סדן, הרב אליהו בלומנצוויג ומיכאל דוכן אמנם ייצגו את הצד השמרני בוועדה, אך ניר אורבך, הרב יצחק לוי וחגית משה דיברו בשם הזרם הקלאסי בציבור הדתי לאומי, ואילו הרבנית אסתי רוזנברג והרבנית חנה הנקין כבר משכו לכיוון הליברלי יותר. לבסוף, הם בחרו באדם שאמנם גדל בישיבת מרכז הרב ושאב את תורתו מרבנים שבהמשך התפצלו והקימו את ישיבת הר המור, איך הצליח ברבות השנים להיתפס כדמות ממלכתית המקובלת על ידי חלקים גדולים בציבור הסרוג.

גם מוטי יוגב, הרב אלי בן דהן ודוידי בן ציון, הנחשבים לחלק היותר שמרני במפלגה, נבחרו בסופו של דבר על ידי חברי המרכז בהליך דמוקרטי שככל הנראה שיקף, כמדגם קטן ומייצג, את מתפקדי הבית היהודי והמצביעים שלה.

כינוס מרכז הבית היהודי

רשימה שמרנית מדי? כינוס מרכז הבית היהודיצילום: ללא

"הליברלים יברחו מהמפלגה", זוהי טענה שנשמעה לא פעם בשבוע האחרון, אך היא מגוחכת לחלוטין. 23% מהציבור הדתי לאומי, כך על פי מכון 'מסקר', נחשב ליברלי. בהחלט שיעור לא מבוטל של אנשים שככל הנראה יצביעו ליכוד, ימין חדש ואפילו יש עתיד, רק לא הבית היהודי. אולם גם בתקופתם של שקד ובנט, הזרם הזה לא השתגע על המפלגה ורובו הדיר רגליו ממנה למחוזות אחרים. 

הלאה. 15% מהציונות הדתית הם אנשים מסורתיים, שנמצאים בצורה זו או אחרת על הרצף הדתי. גם הם ככל הנראה לא ימצאו את ביתם במפלגה דתית ומגזרית, אך גם בכך אין כל חדש. הציונות הדתית מעולם לא השכילה לחבר אליה את ציבור שומר המסורת, שלרוב הוא יוצא עדות המזרח, ולא מקפיד על קלה כחמורה. אין סיבה לחשוב שדווקא רשימה זו תצליח לשנות את המציאות.

אז נשארנו עם 27% שמוגדר כשמרני/ תורני/ חרד"לי, ו-35% שנחשבים דתיים קלאסים. החלק השמרני ככל הנראה ירגיש בנוח בחיקם של הרב פרץ וסמוטריץ' ורובו יתאחד סביב הנהגתם. גם במיינסטרים עשויים לראות בבית היהודי את ביתם הפוליטי, וזה תלוי לא מעט בזהות האישה שהוועדה המסדרת תחליט לסדר.

בחירה בדמות נשית שתצליח לאזן קצת את הרשימה הנוכחית, לצד איחוד שורות וניהול קמפיין מוצלח (אל תדברו על להט"בים), עשויים ליפול על אוזניים קשובות מצד מרבית הציבור הדתי לאומי (62% לפי 'מסקר') ואולי אף להאפיל על היריבים המרים (לא מרצ ויש עתיד. הימין החדש) שלא מצליחים להמריא בסקרים.

המועצה הציבורית בכינוסה הראשון, הערב

יבחרו אישה שתאזן את הרשימה? חברי הוועדה המסדרתצילום: דוברות הבית היהודי

3. נהוג לומר שפוליטיקאים חושבים לטווח קצר, מאחר וחיי המדף שלהם לא תמיד מאריכים ימים, וגם הזיכרון של הציבור קצר מאוד. בבחירות הנוכחיות נראה שלפחות חלק מהמתמודדים החליטו בכל זאת להפוך למשקיעים לטווח ארוך (אם כי לא ארוך מאוד. בכל זאת מדובר בפוליטיקאים).

נפתלי בנט ואיילת שקד יצאו מהבית (היהודי) החם שבכל מצב היה מניב להם כמות מנדטים שתספיק לכהונה מיניסטריאלית בכירה. ובכל זאת בחרו השניים לצאת להרפתקה פוליטית מסוכנת שעשויה להתברר כצל"ש (10 מנדטים ומעלה) או טר"ש (התרסקות בואכה אחוז החסימה).

משה בוגי יעלון החליט לשוב לחיים הפוליטיים, חרף העובדה שהסקרים לא מנבאים לו הצלחה גדולה. וכדי להבטיח את כניסתו לכנסת, הוא הסכים לאפסן את רצונו להנהיג ולשמש כמספר 2 של בני גנץ, וזה עוד לפני שיאיר לפיד נכנס לתמונת האיחודים, מה שעלול לדחוק אותו מהצמרת הגבוהה של הרשימה.

גם גדעון סער מיצה את פסק הזמן שלקח, ולאחר שבילה בחיק משפחתו האוהבת, בחר לצאת לקרב מול ראש הממשלה שסימן אותו כמי שמאיים על שלטונו יותר מכל, ולהסתכן במפלה בפריימריז לרשימת הליכוד לכנסת או בכהונת שר זוטר ואפילו כחבר כנסת פשוט. כמוהו בני גנץ שלצד הצבתו ככמתמודד על ראשות הממשלה, לא פסל ישיבה בממשלתו של נתניהו ובכך שפך מים צוננים על האמונה כי הוא מסוגל להוות כבר עכשיו אלטרנטיבה שלטונית. וכמובן אי אפשר שלא להזכיר את יאיר לפיד ואבי גבאי, שלמרות מצבם העגום בסקרים ממשיכים לטעון שהם היחידים המסוגלים לנצח את יריבם המושבע.

מחכים שנתניהו יפרוש. יעלון וסער עם ראש הממשלה

מחכים שנתניהו יפרוש. יעלון וסער עם ראש הממשלהצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

מה בער לששת המועמדים לתפקיד ראש הממשלה, כרגע בעיני עצמם בלבד, לקחת סיכונים ולהמר על עתידם הפוליטי? בחמש מילים: כתב אישום נגד בנימין נתניהו. כולם יודעים שנתניהו ירכיב גם את הממשלה הבאה, אך כולם גם משוכנעים שהקדנציה הבאה שלו תהיה קצרה מאוד ובעיקר אחרונה.

עוד לפני הבחירות צפוי היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, להודיע על כוונתו להגיש כתב אישום, בכפוף לשימוע, נגד ראש הממשלה. מספר חודשים לאחר מועד הבחירות, הוא כבר יגיש בפועל את כל האישומים נגדו לבית המשפט.

מה יהיה אז? משמאל יתקפו וילחצו, בתקשורת יבקרו ויעשו מטעמים מהמצב החדש, וככל הנראה גם בימין יהיו מי שיפנו כתף קרה וידרשו ללכת לבחירות. ומה יעשה נתניהו? במקרה הזה, לא תהיה לו ברירה והוא ייאלץ לפרוש מהחיים הפוליטיים לפחות עד שיברר את עניינו בבית המשפט.

זו הפעם הראשונה שהמתמודדים בבחירות מכוונים את את מטרתם בכלל לבחירות הבאות. כשנתניהו כבר לא יהיה בסביבה, בורסת המועמדים תתפוצץ מרוב שמות. בנט, שקד, יעלון, גנץ, סער, לפיד, גבאי, ליברמן, כץ, ברקת, רגב ואדלשטיין. כולם ינסו לרשת את ראש הממשלה שבזמן הזה יכתת את רגליו לבתי המשפט. במידה והם אכן צודקים, בכאוס שיווצר אל תתפלאו אם בין השמות נמצא עוד כמה דמויות כמו משה פייגלין, בצלאל סמוטריץ והרב רפי פרץ, אבל כדי להציג מועמדות הם יצטרכו לעבור את אחוז החסימה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן