סקר חדש: תיקו בין הבית היהודי לימין החדש

המפלגה החדשה של שקד ובנט לא מצליחה לעבור את הבית היהודי. 'עוצמה יהודית' מתקרבת לכנסת

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/02/19 15:55 ב באדר א'

סקר חדש: תיקו בין הבית היהודי לימין החדש
ראש בראש | ח"כ בצלאל סמוטריץ' והשר נפתלי בנט, צילום: יונתן סידל, נועם ריבקין פנטון, פלאש90

סקר חדש של וואלה! NEWS ומכון פאנלס פוליטיקס בראשות מנחם לזר מעלה כי אם הבחירות היו נערכות היום, 'הימין החדש' בראשות איילת שקד ונפתלי בנט ו'הבית היהודי', שתיהן מקבלות 6 מנדטים בלבד. הליכוד מוביל עם מספר שיא של 34 מנדטים.

יממה לאחר הפריימריז בליכוד, נראה שהנבחרת שבחרה מפלגת השלטון מחזקת את מעמדה בציבור ומביאה אותה לשיא של מנדטים מאז פתיחת מערכת הבחירות.

תוצאות הסקר: 
'הליכוד' - 34 
'חוסן לישראל' - 22 
'יש עתיד' - 13
'הרשימה המשותפת' - 7
'יהדות התורה' - 7
תע"ל - 6
'הבית היהודי' - 6
'הימין החדש' - 6

'העבודה' - 5
'מרצ' - 5
'כולנו' - 5
ש"ס - 4
המפלגות שלא עברו את אחוז החסימה: 
'ישראל ביתנו' - 2.9%
'גשר' (אורלי לוי-אבקסיס) - 2.8%
'עוצמה יהודית' - 2.8%
'זהות' - 1.7%

'התנועה' - 1.6%
'יחד' - 1.3%
'עלה ירוק' - 1%

התחזקות הליכוד גורמת לכך ששתי מפלגות אחרות מגוש הימין הפוטנציאלי - ישראל ביתנו וגשר של ח"כ אורלי לוי-אבקסיס - יורדות מתחת לאחוז החסימה, לעומת 4-5 מנדטים ששתי המפלגות קיבלו בסקרים קודמים בשבועות האחרונים. שתי מפלגות אלה, וגם מפלגת הימין "עוצמה יהודית" של ברוך מרזל ואיתמר בן גביר - מצויות על סף המעבר של אחוז החסימה עם 2.8-2.9%. כך שמהסקר עולה כי הליכוד אמנם מתחזק, אך כפי שראש הממשלה נתניהו מזהיר בשבועות האחרונים, ישנה סכנה גדולה שמנדטים מהימין יישארו מתחת לאחוז החסימה, בתרחיש שפוגע משמעותית בגודל גוש הימין של הקואליציה הנוכחית - 62 מנדטים בלבד, לעומת 66 בכנסת היוצאת, יחד עם ליברמן שפרש רק בישורת האחרונה.

אבי גבאי

אבי גבאי | מפלגת העבודה מתקרבת אל אחוז החסימהצילום: יונתן סינדל פלאש 90

מהסקר עולה כי מפלגת "חוסן לישראל" של הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ ממשיכה לצבור מומנטום, ומגיעה ל-22 מנדטים (19 בסקר הקודם). גם "יש עתיד" של יאיר לפיד מתחזקת קלות, במנדט אחד, ל-13 מנדטים. במפלגות הימין יש תזוזה קלה של מנדטים אחרי ההכרזה על בחירתו של הרב הראשי לשעבר רפי פרץ לראשות הבית היהודי, והמפלגה המאוחדת שלו ושל בצלאל סמוטריץ', במידה ויהיה איחוד מקבלת 6 מנדטים - לעומת 4 בשבוע שעבר. הימין החדש של נפתלי בנט ואיילת שקד נחלשים במנדט אחד מ-7 ל-6 (תוצאות הסקר הנוכחי נערכו לפני הצטרפותה של אלונה ברקת למפלגה).

בשמאל, לעומת זאת, המצב הרבה פחות אופטימי. התחזקות גנץ ממשיכה לפגוע בעיקר במפלגת העבודה, שיורדת לשפל של 5 מנדטים, מה שהופך את הפריימריז במפלגה בשבוע הבא לקרב אכזרי במיוחד על מספר קטן של מקומות ריאליים. מרצ ממשיכה לא להרוויח דבר מאובדן הקולות אצל אחותה הגדולה, ונותרת יציבה על 5 מנדטים גם היא. מפלגת התנועה של ציפי לבני נותרת רחוק מאוד מאזור אחוז החסימה, עם 1.6% מהמשיבים. כולנו, לעומת זאת, לא נפגעת לא מגנץ ולא נתניהו וממשיכה לשמור על בסיס יציב של 5 מנדטים, וכך גם המפלגות החרדיות: יהדות התורה עם 7 מנדטים וש"ס עם 4, והמפלגות הערביות: הרשימה המשותפת עם 6 מנדטים ותע"ל של אחמד טיבי עם 6.

בסקר בחנו גם את החזרה של גדעון סער לחיים הפוליטיים, בצל ניסיונו של נתניהו לגרום למתפקדים לא להצביע לשר החינוך לשעבר.  מהסקר עולה כי מבין כל חברי החמישיה הפותחת של הליכוד בפריימריז, סער הוא המועמד המועדף להוביל את הליכוד ביום שאחרי נתניהו - גם בציבור הכללי (33%) וגם בקרב מצביעי ליכוד (19%). בציבור הכללי הוא מוביל בפער גדול על פני יולי אדלשטיין, שאמנם כבש את המקום הראשון בפריימריז אבל רק 7% מסמנים אותו כיורש, ישראל כץ (6%), גלעד ארדן ומירי רגב (4% כל אחד). גם מצביעי הליכוד מסמנים את סער כמועמד המועדף עליהם, אבל בפער קטן יותר מחבריו לחמישיה. 12% מהליכודניקים שהשיבו לסקר אמרו כי גלעד ארדן הוא המתאים ביותר להוביל את הליכוד ביום שאחרי נתניהו, 11% תומכים ברגב, ו-10% בכץ. דווקא אדלשטיין, שזכה במניין קולות המתפקדים שהצביעו בבחירות המקדימות, לא זוכה לתמיכה רבה בקרב מצביעי הליכוד שנותנים לו 5% בלבד.

מפלגת רמטכ"לים? גבי אשכנזי

השם החם | גבי אשכנזיצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

השם החם של השבועות האחרונים הוא של הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, שמחוזר באינטנסיביות על ידי גנץ כדי להצטרף אליו וליעלון למפלגת גנרלים, ופועל בעצמו בניסיון להביא לחיבור בין גנץ ולפיד, שלפי הסקרים צפוי להביא למהפך. מהסקר עולה כי הציבור, ככלל, מקבל בשוויון נפש את אשכנזי ומתחלק בין 31% שהיו רוצים לראות אותו נכנס לפוליטיקה, 33% שלא היו רוצים, ו36% מהמשיבים שאמרו שאין להם דעה. עם זאת, אשכנזי מאוד מאוד רצוי אצל מצביעיהם של גנץ ולפיד - 61% מתומכיהם רוצים לראות אותו מצטרף לזירה, ורק 18% ביש עתיד ו-24% בחוסן לישראל השיבו שהם לא מעוניינים לראות אותו בפוליטיקה. 

הסקר נערך לאחר פרסום הרשימה הסופית בפריימריז בליכוד, בקרב פאנל אינטרנטי של 1,009 משיבים המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית והערבית בישראל. טעות הדגימה הינה 3.3%.