"כשנפתלי ניגב את החלב מהשפתיים, הציונות הדתית הובילה את המדינה"

יו"ר האיחוד הלאומי, בצלאל סמוטריץ', משוכנע שהוא ראוי לכהן כראש מפלגת הציונות הדתית, ויזוז הצידה רק אם תצוץ דמות דומיננטית ממנו. הוא ממליץ לבית היהודי להתאזן עם רשימה מ"אזור חיוג 03", וכמובן תוקף את חבריו, השרים בנט ושקד. צפו בראיון

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 24/01/19 12:11 יח בשבט התשעט

"כשנפתלי ניגב את החלב מהשפתיים, הציונות הדתית הובילה את המדינה"
בצלאל סמוטריץ ומשה ויסטוך, צילום: כיפה

יו"ר האיחוד הלאומי הטרי, ח"כ בצלאל סמוטריץ', הגיע השבוע לאולפן 'כיפה' לראיון מעמיק ראשון מאז שנבחר לתפקיד. הוא תוקף את נפתלי בנט ואיילת שקד, מצהיר על עצמו כמועמד המתאים לעמוד בראשות המפלגה המאוחדת של הציונות הדתית, מתייחס לחשש הזרם הליברלי מפניו ומדבר גם על החבר שהדיח מראשות המפלגה.

שוחחת עם אורי אריאל מאז שגברת עליו בהתמודדות על ראשות האיחוד הלאומי?

"לא שוחחנו. זאת נקודה כואבת כי הוא לקח את זה קשה".

אתה חושב שהוא פגוע מההחלטה שלך להתמודד מולו?

"יכול להיות שהוא פגוע. מבחינתי ההתמודדות הייתה מאוד קשה נפשית. הייתי שותף בהרבה מאוד מאבקים פוליטיים ארבע השנים האחרונות. זה לא היה מאבק כזה. לא התמודדתי מול יריב, אלא מול שותף, חבר ומורה דרך. עשינו מה שנכון למפלגה, לציונות הדתית ולמדינת ישראל. יש בי המון אהבה והערכה לאורי וזה לא נפגע כתוצאה מההתמודדות".

"לנפתלי אין מה לחפש אצל קוראי 'כיפה'. הציונות הדתית חייבת להישאר בבית"

כשסמוטריץ' הודיע לפעילי המפלגה על החלטתו להתמודד על ראשותה, הוא ציין כי לציונות הדתית יש אתגרים חדשים שאותם היא צריכה להציב ולהשיג.

על אילו אתגרים דיברת?

"כשהכרזתי על ההתמודדות אז נפתלי ואיילת עדיין לא נטשו את הספינה. האמירה שלי הייתה שאנחנו צריכים לייצר לצדם ציונות דתית תורנית קלאסית. תמיד היה ברור שבנט ושקד לא באו להנהיג את הציונות הדתית. הם תמיד פלרטטו עם תכניות פוליטיות עתידיות. אני חשבתי שהם יעשו את המהלך הזה מאוחר יותר.

"העובדה שנפתלי ואיילת עזבו ממצב אותנו במקום חדש שבו אנחנו צריכים להחזיר את גאוות היחידה, את תחושת השליחות ואת האמונה בצדקת הדרך. לנפתלי היו בשש השנים האחרונות המון יתרונות, אבל שילמנו מחיר מאוד כבד כציבור וכתנועה וזה כרסום ההגדרה שלנו כציבור. הוא טרח תמיד להצמיד קונוטציות שליליות למילה מגזר. בעיני זה דבר הרסני".

נפתלי בנט ואיילת שקד ראשי "הימין החדש"

לא עזבנו את הבית כשהם היו בראש. בנט ושקד
צילום: יוסי זליגר פלאש 90

אתם לא הצלחתם לאזן אותו בקדנציה האחרונה?

"היה מתח. הוא לא הצליח להפוך מפלגה ציונית דתית למפלגה לא דתית. כל הזמן היה מתח. אנשים הרגישו לא נוח, בתקופתו של נפתלי, להיות מגזריים. אבל להיות מגזרי ציוני דתי זה הכי לא מגזרי שיש, כי הדאגה היא לכלל ישראל".

מתחת ביקורת חריפה על המהלך של נפתלי בנט ואיילת שקד, אבל עבורך באופן אישי זה סולל את הדרך לעמוד בראש המפלגה המאוחדת.

"אני לא האישיו. המהלך בעיני שגוי וחסר אחריות והסיכונים שבו עולים על הסיכויים אבל הוא נעשה ולאחר מעשה יש בו הרבה אלמנטים חיוביים".

בבית היהודי צריכים לבחור רשימה של אזור חיוג 03

יו"ר האיחוד הלאומי פנה לשותפיו עד לא מזמן ואמר כי "אם כנים דבריכם לכו ותביאו מנדטים מגנץ, כחלון ואורלי לוי. אל תחפשו מנדטים אצלנו. אני חושב שלנפתלי אין מה לחפש אצל קוראי 'כיפה'. הציונות הדתית חייבת להישאר בבית. הבית הזה הוא רחב ומכיל ויש בו סקאלה רחבה של דעות".

ישנה תזה שהציבור הליברלי ילך לימין החדש והשמרני יישאר איתך. אתה מקבל את זה?

"אני מאמין שיהיו שוליים מאוד צרים שילכו עם נפתלי. אני רוצה להאמין שהמיינסטרים יישאר. הציונות הדתית היא לא מובנה מאליה. זה שאדם מתפלל בקהילה ציונית דתית, שולח את הילד שלו לממ"ד ולבני עקיבא, ואז לישיבה תיכונית או אולפנה ולאחר מכן למכינה או ישיבת הסדר, ובסוף הוא מצביע ליאיר לפיד כי הוא רוצה להרגיש נאור, אז הוא צריך להבין שזה לא עובד ככה. אם לא תהיה מפלגה ציונית דתית לא יהיה מי שידאג לכל המפעלים האלה".

"כשנפתלי הלייט הוביל, אנחנו ברחנו מהבית? לא. באותה מידה אני מצפה לאחריות מהצד השני. גם אם אנחנו נוביל, הם לא צריכים לברוח מהבית"

אבל אתה רואה את אנשי הקיבוץ הדתי לדוגמה, או חברי נאמני תורה ועבודה, אנשים שהשקפת העולם שלהם בנושאי דת ומדינה מאוד ליברלית, ימצאו בית תחת הנהגתך שהיא הרבה יותר שמרנית?

"יש לנו את אופיר סופר שהוא איש פריפריה קלאסי ויוסי כהן שהוא אדם מסורתי שמזדהה עם הערכים שלנו, ואני מאמין ומקווה שבבית היהודי ישלימו את הפאזל הזה שיתפתחו קצת לאנשי אזור חיוג 03 ואז כולם יוכלו להישאר בבית.

"אני לא כל אוהב את הקטלוגים, אבל במשך שש שנים נפתלי הלייט הוביל. אנחנו ברחנו מהבית? לא. בלענו צפרדעים, ראינו את הצדדים החיוביים ונשארנו בבית. באותה מידה אני מצפה לאחריות מהצד השני. גם אם אנחנו נוביל, הם לא צריכים לברוח מהבית. אם תהיה לי הזכות להוביל את התנועה הזאת, יש לי את הדעות שלי ואני לא אשנה אותן, אבל כמנהיג תנועה שיש פה ספקטרום מאוד רחב צריך לתת מקום לכולם. הרב גוניות שלנו היא לא פילוג או שסע, אלא תנועה אידאולוגית חיה ותוססת. פעם אחת המנהיג בא מהזרם הזה ופעם מהזרם הזה ובסוף אנחנו משפחה אחת גדולה".

כשאתה מדבר על כך שהבית היהודי צריכים ליצור רשימה שמוכוונת לאזור חיוג 03 למה אתה מתכוון בדיוק, איזו רשימה היית רוצה לראות שם?

"אני מאוד נזהר מלהתערב שם ומכבד את המנגנונים שלהם. האיחוד הלאומי סגר יפה את אזור ההתיישבות, הצד התורני והפריפריה. הציונות הדתית הקלאסית של גבעת שמואל, כפר גנים, כפר סבא ורעננה יכולה להזדהות איתי ועדיין יהיה לה טוב לראות דמויות שהיא תרגיש שמייצגות אותה בצורה יותר אותנטית".

ראשי

אנשי גבעת שמואל יקבלו אותם? מיכאל בן ארי ואיתמר בן גבירצילום: Hadas Parush/Flash90

אתה חושב שהפלח הזה בציבור הדתי לאומי יסכים להתאחד, כפי שאתה חותר, עם אלי ישי, ואיתמר בן גביר?

"החיבור הבסיסי החייב להתבסס על האיחוד הלאומי והבית היהודי. לגבי שאר החיבורים, השאלה הזאת צריכה להיבחן בפריזמה אחת בלבד וזה מקסום ההצלחה הפוליטית בבחירות".

אמרת קודם לכן שאתה לא האישיו, אבל בכל זאת יש לך שאיפה להנהיג את המפלגה המאוחדת. זה תנאי שתתעקשו עליו במשא ומתן עם הבית היהודי?

"אני לא יודע אם זה יישמע אמין. אבל אין לי שאיפה אישית לזה. אני אפילו מפחד מזה. יש בי נכונות לקחת את המשימה הזאת על הכתפיים כמובן בשיתוף פעולה עם כולם. אני לא סוליסט ואני תמיד עובד עם אנשים. מבחינה פוליטית, אני חושב שהאיחוד הלאומי יכול וצריך להוביל את האיחוד. אין סיבה בעולם שנהיה אח חורג כפי שהיינו עם בנט. כל הסקרים שפורסמו מאז שנפתלי ואיילת עזבו מלמדים שאני האיש שמתאים ובפער גדול מהאחרים"

"אסור להביא אדם בינוני לראשות הבית היהודי. אני לא רואה דמות שתביא יותר מנדטים ממני"

לצד זה ציין סמוטריץ כי לא יתעקש בכל מחיר, "אני רוצה את טובת העניין ולא את טובתי האישית או המפלגתית. אם אני יכול להעביר מסר לבית היהודי זה שאסור לנו להתפשר על בינוניות. אסור להביא מישהו כברירת מחדל ושיהיה בינוני. אנחנו חייבים להיות בליגת העל. לכן, אם נראה שבבית היהודי יצליחו למצוא דמות שתביא תוצאה יותר טובה אני לא אתעקש. אבל אני לא רואה דמות כזאת".

מה ייחשב בעיניך הישג ריאלי מבחינת מנדטים?

"אני מעריך שהבית היהודי והאיחוד הלאומי מתחילות משישה מנדטים. תראה, יש מפלגות אווירה מימין ומשמאל, בני גנץ ונפתלי זה קצת אותו דבר, זה כמו מניה שיכולה לנסוק ולהתרסק. לציונות הדתית יש ציבור ומוסדות. יש בסיס שממנו ניתן רק לגדול ולצמוח. שישה זאת התחלה ואפשר בהחלט לשחזר את שמונת המנדטים גם בלי נפתלי ואיילת.

"זה אומר שנוכל לקבל תיקים בכירים. אף אחד לא יגיד לנו שכדי לקבל תיקים משפיעים צריך לצאת מהציונות הדתית. אף אחד לא יגיד לנו עכשיו לחזור להיות קטנים. לציונות הדתית אין תקרת זכוכית. אנחנו יכולים למשל, לקבל את תיק הביטחון והמשפטים".

ח"כ סמוטריץ

יתחיל לשקול מילים? סמוטריץצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

באיזה תיק אתה מעוניין?

"אני לא חושב שזה נכון לחלק את עור הדוב לפני שהוא ניצוד. אני חושב שתיק המשפטים הוא תיק חשוב. איילת עשתה דברים חשובים ואפשר לעשות יותר. גם תיק החינוך הוא סופר חשוב. נפתלי עשה דברים אבל מנקודת מוצא תורנית אפשר לעשות הרבה יותר. אף אחד לא יחזיר אותנו לפינה, אתה יודע מה? גם לא היינו שם. יש משהו לא הגון במה שנפתלי מנסה לצייר כאילו עד שהוא בא היינו בפינה. כשהוא עוד לא ניגב את החלב מהשפתיים, התנועה הזאת הובילה את מדינת ישראל למפעל ההתיישבות, את מפעל הגרעינים, את מפעל החינוך, את מפעל המכינות. כשנפתלי שיחק כדורגל ביסודי זה היה מפעל שהכניס את טובי בחורינו לכל מקום בצבא. יכול להיות שבשדה הפוליטי נפתלי נתן איזו קפיצה, ואנחנו לא נרד ממנה".

המעמד החדש שלך יגרום לך להיות יותר ממלכתי, לשקול מילים ולא לצייץ דברים שלאחר מכן תצטער עליהם, או שאתה אומר: 'זה מי שאני וזה מי שבחרתם'?

"עם חליפה אני עוד לא הולך. סמוטריץ' יישאר סמוטריץ'. אני אחד האנשים עם הכי הרבה שפיצים בכנסת ואני חי בשלום עם שפיצים אחרים. אפשר בפירוש לחיות אחד עם השני ומותר שיהיו דעות שונות. האחריות שלי תחייב להכיל את הגוונים כולם. עמדותיי יישארו עמדותיי אבל כולם ירגישו בנוח בבית. אני לא הולך לכפות את דעותיי על אחרים. גם תחת הנהגתי כולם יקבלו מענה".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן