משפט נתניהו: במאבק בין המוסר לדמוקרטיה אין מנצחים

התסריטאי הטוב ביותר לא היה יכול על תסריט כזה - ממשלתו החמישית של נתניהו קיימה ישיבה ראשונה בחגיגיות רבה, אך כמה שעות אחר כך נתניהו נאלץ לשבת על ספסל הנאשמים. הפרקליטות עשתה טעויות רבות בדרך, אך בסוף מי שמשלם את המחיר הוא הציבור הישראלי הקרוע והמשוסע

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 28/05/20 08:56 ה בסיון התשפ

משפט נתניהו: במאבק בין המוסר לדמוקרטיה אין מנצחים
נתניהו עם שרי הליכוד משפטו, צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

פתיחת משפטו של נתניהו, שהתרחש בתחילת השבוע, לא היה יכול להיפתח בתזמון טוב יותר לנתניהו. בדיוק באותו היום ראש הממשלה קיים את ישיבת הממשלה הראשונה לממשלתו החמישית בחגיגיות רבה. שני האירועים האלו, שהתקיימו במקרה באותו היום, מאגדים את כל הסערה שאנחנו נמצאים בה בשנתיים האחרונות - סערת רק לא ביבי מול דווקא ביבי. 

לא חשוב באיזה צד אתם של המפה הפוליטית, לראות את ראש הממשלה מגיע לבית המשפט כנאשם זה מחזה קשה, שלא היה צריך לקרות. מי היה מאמין לפני שנתיים שנגיע לרגע הזה? במהלך הדרך ציפינו שמשהו יקרה, חלק קיוו שהתיקים יפלו כי לא היה כלום וחלק אחר קיווה שנתניהו יתפטר מתפקידו וילך לסדר את ענייניו המשפטיים כאדם פרטי. אך נתניהו לא יכל לצאת מבלפור בלי להשיב מלחמה. 

משפטו של נתניהו יימשך כנראה בין שלוש לארבע שנים והפעם הבאה שנראה אותו בצאלח א-דין תהיה רק בעוד שנה, אך ההופעה שהוא נתן ביום ראשון סיפקה צילומים לכל השנים הקרובות. ראש הממשלה יחד עם בכירי שריו טוענים שתופרים תיקים לנתניהו, איך האדם הקטן אמור להאמין לגורמי אכיפת החוק? כשהאזרחים לא מאמינים במערכת המשפט זה מצב קשה ביותר וכמעט בלתי אפשרי למסד חברה ערכית ומשותפת, אך חשוב לציין כי המערכת עשתה מעשים חמורים שגרמו גם לאחרוני המאמינים בה להרים גבה. 

ישיבת הממשלה

ישיבת הממשלה הראשונה באולם שאגל בכנסת צילום: Alex Kolomoisky\ פלאש 90

רבים חשבו שנתניהו יאבד את כוחו כשיגיע יום משפטו,אולם באורח פלא הוא דווקא מתחזק. בסקר האחרון שנערך השבוע נתניהו קיבל 41 מנדטים וגוש הימין, בלי ליברמן, עומד על 67 מנדטים. יתרה מזו - גוש השמאל מפורק לגמרי עם רסיסי מפלגות, הסיכוי שכל ראשי הגוש יצליחו להתחבר שוב אחרי ה'בגידה' של כחול לבן היא קלוש ביותר. 

אמש (ה') פרסמו שופטי בג"ץ את נימוקיהם להחלטה לדחות העתירות נגד הרכבת ממשלת האחדות של בנימין נתניהו ובני גנץ. השופט מני מזוז אמר כי "המציאות שבה נאשם בפלילים בעבירות חמורות מתחום טוהר המידות מקים ממשלה ועומד בראשה, מעוררת קושי ציבורי-מוסרי שקשה להפריז בעוצמתו. מציאות כזו משקפת משבר חברתי וכשל מוסרי של החברה ושל המערכת הפוליטית בישראל", אך הוסיף, "בית המשפט אינו יכול להחליף את תפקיד הציבור והמערכת הפוליטית אל מול מציאות כזו". רבים מתומכי הימין כעסו עליו והתרעמו על כך שהוא הצביע על כשל מוסרי להצביע לנאשם בפלילים, אך חשוב סוף סוף להודות - הבחירה בנתניהו היא בדיעבד. אף אחד לא רוצה לשים את הפתק שלו בקלפי לאדם שחשוד בעיברות קשות של מרמה, שוחד והפרת אמונים. 

גם אם אתם מאמינים שנתניהו הוא מנהיג דגול ומדינאי מחונן בחסד עליון, עמוק בלב הייתם רוצים שראש הממשלה שלכם ישמש דוגמה טוב יותר ויהיה אדם ערכי יותר. אני לא מצפה מפוליטיקאי להיות טלית שכולה תכלת, אלא ההפך - נכלוליות זה חלק מהמקצוע, אך המעבר למעשים פלילים הוא קו אדום. רבים ראו במשפטו מאבק של האליטה בהחלטה של חלק נכבד מהעם, אך אני חושבת שגם אם האזרחים נאבקים שקולם יישמע ולא ימעך תחת עתירות משפטיות, הם היו מקווים להילחם עבור מישהו שאין מעליו עננה קשה כל כך. לבסוף כשאדם בוחר בחירה לא מוסרית, גם אם היא חוקית ולגיטימית, צריך לנופף בדגל שחור כדי לפחות שיהיה מודע לבחירות שלו.