הרב רפי, עכשיו תורך

שקד, שהייתה צריכה להישאר בבית, תתמודד בקרוב מאוד עם מבחן מנהיגות ראשון מכיוונו של בנט. כך גם הרב פרץ. ומהו המועד הסופי האמיתי לחתימה על הסכם לחיבור כולל? כמה תובנות על המפץ הקטן (והצפוי) בימין החדש | דעה

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 22/07/19 10:34 יט בתמוז התשעט

הרב רפי, עכשיו תורך
יוותר על הבכורה? הרב פרץ, צילום: הדס פרוש, פלאש 90

1. דעתי נשארה איתנה שאיילת שקד לא היתה צריכה להתמודד בבחירות הנוכחיות, אלא לעשות לביתה ולחזור לליכוד בבחירות הבאות דרך הדלת הקדמית, מבלי להזדקק לחסדיו של איש (או אישה).

לכולם, כולל לשקד עצמה, ברור שברגע שזה יתאפשר היא תקפוץ על עגלת מפלגת השלטון, במטרה להתברג בצמרת המפלגה ולהפוך למועמדת לגיטימית לרשת את בנימין נתניהו בתפקיד ראש הממשלה.

כעת, היא גזרה על עצמה מעבר קשה ומורכב ובטח לא חלק ממפלגה אחת לאחרת, שבה כלל לא בטוח שכל מי שביקש לשריין אותה לקראת הבחירות הקרובות יקבל אותה בזרועות פתוחות גם בפעם הבאה. ההיפך הוא נכון. מרבית הסיכויים שיהיו לא מעט כוחות בליכוד שרק יראו בה מטרד ומכשול בפני רצונם לעבור לקדמת הבמה ביום שאחרי נתניהו, וינסו בדרכים שונות למנוע את צירופה. ובפוליטיקה כידוע לא בוחלים בשום אמצעים.

בנוסף, משמעות החזרה של שרת המשפטים לשעבר לימין החדש היא שגם לקראת הבחירות הבאות היא לא תצטרף לליכוד בדרך המקובלת שהיא התפקדות, אלא תיאלץ להסתמך על שריון או על מיזוג הימין החדש בליכוד. כך או כך, לא מדובר במהלכים שיקהו את הדימוי שכבר ניסו להדביק לה לא פעם לאחרונה: "ציפי לבני של הימין".

הציבור רוצה אותה. הרב פרץ יאפשר? שקד

מבחן ראשון. שקדצילום: פלאש 90

2. למרות זאת, הפור נפל. איילת שקד היא זו שתוביל את הימין החדש ואולי גם את החיבור הכולל בימין הדתי. המבחן הראשון שלה יהיה לא פשוט: להתגבר על עמדתו של בנט לרוץ ברשימות נפרדות ולהצליח להוביל לרשימה מאוחדת בציונות הדתית. אחרת, במקרה הטוב היא תוביל מפלגה קטנה ובמקרה הגרוע היא תישאר שוב מתחת לאחוז החסימה ועם הרבה זמן פנוי בבית.

3. הדד-ליין האמיתי לחיבור כולל בימין הדתי הוא יום שלישי הבא (30.7) ולא יומיים לאחר מכן (מועד הגשת הרשימות). בימין החדש אמנם לא תהיה בעיה לאשר כל הסכם כבר במעמד החתימה, וגם באיחוד הלאומי כבר אישרו רטרואקטיבית חיבורים עם מפלגות שונות.

אז מה פשר קיצור הזמנים ביומיים שלמים (זמן נצח בפוליטיקה בטח בשבוע של סגירת הרשימות)? העובדה הפשוטה שבציונות הדתית נותרנו עם מפלגה אחת ויחידה שצריכה לתת דין וחשבון לחבריה, הבית היהודי, לה נדרשות 48 שעות לכנס את חברי המרכז על מנת לאשר כל חיבור שיעמוד על הפרק.

4. הציונות הדתית הפכה בתקופה האחרונה, לעתים בצדק ולעתים ממש לא, לשק החבטות של השיח הציבורי בעיקר מבחינת היחס לנשים וסובלנות כלפי אחרים. די אם נזכיר את גילוי הדעת של הרבנים נגד שקד, את האמירות שיצאו חדשות לבקרים מקרב חלק מרבני המכינה בעלי, וכמובן את סערת טיפולי ההמרה של הרב פרץ. והנה במכה אחת היא הצליחה להשיג 2 ציפורים: המפלגה היחידה במערכת הפוליטית שבראשה עומדת גם אישה וגם כזאת שהיא לא בשר מבשר הציבור שאותו היא מייצגת.

נפתלי בנט

מעשה לא אופייני לפוליטיקאי. נפתלי בנטצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

5. אז מי יהיו חברי הימין החדש ברשימה המאוחדת עם הבית היהודי-איחוד לאומי? בשלב ראשון ינסו שקד ובנט להכניס לעשירייה הראשונה גם את מתן כהנא ושולי מועלם. בשלב השני ייעשה מאמץ מצדם לשריין ברשימה גורם נוסף, בעדיפות שתהיה אישה מוכרת ולא דתיה.

6. שאפו לנפתלי בנט שעשה מעשה לא אופייני במערכת הפוליטית הצינית וויתר על מקומו בראשות המפלגה. בכך הוא הודה שחברתו פופולרית יותר ממנו. כמה פוליטיקאים אתה מכירים שהיו עושים דבר דומה?

7. 31% אחוזי תמיכה בשקד לעומת 7% ברב פרץ, מפלגה מאוחדת בראשות שקד תקבל 12 מנדטים, 2-4 פחות מאשר מפלגה דומה בראשות הרב פרץ, 46.3% מעוניים בהצבתה של שקד בראש, לעומת 16.6% ליו"ר הבית היהודי הרב פרץ. הסקרים ודעת הקהל אמרו את דברם. הרב רפי, עכשיו תורך.