בחירות לרבנות הראשית

באמת לא הצלחתם למצוא אפילו אישה אחת שתוכלו לשבת איתה?

הוועדה של הרב אריאל תקבע מי יהיה נציג הציונות הדתית במירוץ לרבנות הראשית, אבל ארבעים נציגיה לעולם לא יוכלו להחליט בשמי. תלמידות חכמים מכל הסוגים והמינים יש בשפע, לא נעים לי להרגיש פמיניסטית, אבל עוד יותר לא נעים לי להיות מודרת

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 31/05/23 18:33 יא בסיון התשפג

באמת לא הצלחתם למצוא אפילו אישה אחת שתוכלו לשבת איתה?
למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: Kobi Gideon / FLASH90.

באחד מבתי המלון בירושלים יתכנסו 150 אנשים בחודש אב הקרוב. 80 רבנים ו-70 נציגי ציבור, המרכיבים את הגוף הבוחר, יצביעו למועמדים ויבחרו את הרבנים הראשיים במדינת ישראל. על פניו, פרט מידע משעמם למדי שרלוונטי למי שמתעניין בתחומים פוליטיים, דתיים ורבניים. באופן אישי, אני מתקשה למצוא את הבחירות לרבנות הראשית כמלהיבות או מעניינות במיוחד. עוד גברים מבוגרים עם נטייה חרד"לית שינסו לשרטט את גורלנו ההלכתי והדתי כאן בארץ, ככל הנראה לא בהצלחה יתרה. 

הוועדה המכובדת הזאת לא כוללת אפילו אישה אחת

במפתיע, הוועדה של הרב יעקב אריאל הצליחה לעניין אפילו אותי. בשבוע הבא היא תתכנס, ונציגיה, המונים ארבעים רבנים, יבחרו את מי שיהיה נציג הציונות הדתית בבחירות על משרת הרב הראשי האשכנזי. ראשי ישיבות ומכינות, רבני ערים, מומחים למיניהם, כולם ישבו יחדיו בחדר ממוזג עם פירות חתוכים על שולחנות ארוכים ויתלבטו מי ייצג את המגזר באופן הטוב ביותר.

התגובה של הרב אריאל שעשעה אותי

כולם יהיו, חוץ ממני. וממך. וממנה. כן כן, הוועדה המכובדת הזאת לא כוללת אפילו אישה אחת. החלק המשעשע בסיפור הוא, שאחרי הביקורת של תנועת "אמונה" בעניין, הרב אריאל אפילו לא הבין מה הבעיה. "הרב הראשי נבחר בסופו של דבר בגוף בוחר המורכב מרבנים ואישי ציבור, גברים ונשים, דתיים ושאינם דתיים", כך נמסר מטעמו, "הרב הראשי אף נדרש בתפקידו לכלל האוכלוסייה. ועדת הרבנים שתתכנס ביום ראשון הקרוב, כשמה כן היא - להביא המלצה רבנית לרב שייבחר על ידי כלל הרבנים שבוועדה".

הרב אריאל, בראש הוועדה

הרב אריאל, בראש הוועדה צילום: דוד שטיין

כל כך לא נעים לי לצאת מעמדתי האנטי פמיניסטית, אבל יש מצבים בהם אין לי ברירה. אני לא אוהבת שסופרים נשים בכל מקום. כאילו שערכנו בחברה נמדד ביחס למספר המשרות הבכירות שאנחנו מאיישות, מה שעלול להוביל למצב, חלילה וחס, בו אישה נמדדת על פי מה שהיא ולא על פי מי שהיא. כבר כתבתי על זה לא פעם בעבר, הניסיון לקבע את הנרטיב השטותי לפיו אנחנו זקוקות ליחס מיוחד רק בגלל שנולדנו בנות הוא שוביניסטי ודפוק מהשורש. אופס, ארבעים גברים מבוגרים, יראי שמיים ושומרי מצוות, גרמו לי להרגיש מרב מיכאלי

יש שפע של רבניות מכל הסוגים וההשקפות 

באמת לא הצלחתם למצוא אפילו אישה אחת שתיאותו לשבת איתה, בשולחן נפרד כמובן, באותה ועדה נכבדת? אנחנו בדור מבורך, ותלמידות חכמים יש בשפע, בכל מקום, רבניות מכל הסוגים והדעות וההשקפות. אפילו כלות תנ"ך יש לבנות המין היפה, והשנה אפילו שתיים. אתם באמת לא מצליחים להבין את עומק החיסרון בהרכב הוועדה הנוכחי? אתם תדונו, אתם תתווכחו, אתם תדברו גבוהה גבוהה על הציבור ותפארתו ובלה בלה בלה, ולא השכלתם להביא אפילו קול אחד, קול של מישהי אחת, שתביא נקודת מבט אחרת, שונה, נשית, שתציף בעיות וסוגיות שאתם אפילו לא מודעים אליהן. 

מדוע נפקד מקומה של אשת ההלכה שתדאג גם לנו בתהליך? 

בשנה שעברה מליאת ההנהלה הארצית של תנועת בני עקיבא בחרה את יגאל קליין למזכ"ל. גם הפעם, 93 שנים לאחר היווסדה, לא נבחרה אישה לתפקיד הבכיר בתנועה. לא רציתי, אז וגם היום, שיבחרו אישה רק בגלל כרומוזום איקס כפול, ממש לא. אני רוצה שיבחרו בנשים כי הן מספקות פרספקטיבה אחרת משל גברים. כי הן יכולות להציף סוגיות שרלוונטיות לחצי אוכלוסייה, שהחצי השני, באופן תמים, פשוט לא מודע אליהן. פוריות, טהרת המשפחה, מנהגים אחרי החתונה, צניעות, מצוות עשה שהזמן גרמן עבור נשים ספרדיות, עבודה מעורבת, חינוך ולימוד תורה- אלו רק חלק מהעניינים שעשויים להטריד רק נשים. בחירת הרבנים הראשיים בישראל היא הזדמנות להפוך את המוסד העסקני הזה לרלוונטי עבור כולנו, מדוע נפקד מקומה של אשת ההלכה שתדאג גם לנו בתהליך?