דעה "בושה שרבנים מכשירים אדם שהורשע בגזל הציבור"

מצעד הרבנים הבכירים בעלייה לרגל לביתו של דרעי לאחר פרסום פסק הדין והדיבורים שלהם על הצורך להחזירו לתפקיד פוליטי, מוכיחים כי הם רחוקים מלייצג את הערכים שהיינו מצפים מהם

חדשות כיפה הרב עידו פכטר 15/02/23 15:04 כד בשבט התשפג

"בושה שרבנים מכשירים אדם שהורשע בגזל הציבור"
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לאחר שמינויו כשר נפסל ברוב מכריע של שופטי בג"ץ, סוגיית דרעי עולה שוב על השולחן עם הצעת חוק בשם חוק דרעי 2 שמבקשת לקבוע שבג"ץ לא יוכל להתערב במינויים לממשלה. המטרה ברורה: להכשיר את מינויו של דרעי כשר הבריאות ושר הפנים ולהשיבו לשולחן הממשלה.

מעבר לכך שזהו חוק פרסונלי מובהק, ועל כן פסול, זהו חוק מכעיס ומקומם. כתבתי זאת בעבר ואני ממשיך לכתוב על כך גם כעת, כשאני רואה שהעולם שמסביבי דומם. אריה דרעי, על כל כשרונותיו, שעליהם אין חולק, הורשע וישב בכלא, וגם לאחר שריצה את עונשו לא שב בתשובה אלא נתפס שוב על עבירות מס. בתרגיל משפטי הוא נמלט מקלון כאשר התפטר מהכנסת והלך לעסקת טעון, אך שיטה בבית המשפט כאשר מיד לאחר מכן שב והתמודד לכנסת ונבחר לקדנציה נוספת.

הרב עידו פכטר

הרב עידו פכטר צילום: באדיבות נאמני תורה ועבודה

"גם מאות אלפי אנשים לא מסוגלים להכשיר דבר חטא"

תאמרו, אין סמכות לבית המשפט לפסול את בחירה של ארבע מאות אלף איש שהצביעו לו? ובכן, יש ויש. רק השבת נקרא בפרשה את הפסוק המכונן: "לא תהיה אחרי רבים לרעות ולא תענה על ריב לנטות אחרי רבים להטות".

"אחרי רבים להטות" זהו כלל מנחה בכל ההלכה – החל מדיני איסור והיתר ועד הסנהדרין. אבל התורה מזהירה: "לא תהיה אחרי רבים לרעות". לאמור: ערכים אינם נקבעים על פי הרוב. גם מאות אלפי אנשים לא מסוגלים להכשיר דבר חטא. ערכים של צדק ויושר, של טוב ורע, עומדים מעל הרבים ומעל המשחק הדמוקרטי, ועליהם צריך להגן.

"מצעד הרבנים בעלייה לרגל לביתו של דרעי מוכיח כי הם רחוקים מלייצג את הערכים שהיינו מצפים מהם"

כיום, ואני כותב זאת בכאב גדול, נראה שבמקום שהעולם הדתי יילחם עבור מימוש הערכים האלו, ההפך קורה. מצעד הרבנים בעלייה לרגל לביתו של דרעי לאחר פרסום פסק הדין, והדיבורים שלהם על הצורך להחזירו לתפקיד פוליטי, מוכיחים שרבנים בכירים רחוקים מלייצג את הערכים שהיינו מצפים מהם. להיכן נעלם האיסור לגנוב ולקחת שוחד? להיכן נעלמו דברי הנביאים שהתריעו מפני שלטון מושחת? להיכן נעלמה ההלכה האוסרת למנות בעלי שוחד לתפקידי ציבור?

רבני ש"ס בביתו של דרעי

רבני ש"ס בביתו של דרעי צילום: אשר מדינה

כך זה כשהפוליטיקה מתערבבת עם הדת. במקום שהדת תגביל את הפוליטיקה ותהווה סמן ערכי עבורה, הדת הופכת למשרתה של הפוליטיקה. דרעי זוכה להערצתם של רבנים, שמתייחסים אליו כשליט שאין בלתו, והוא ברוב חכמתי יודע לשלוט בהם היטב כדי למנף את כוחו הפוליטי, שמיתרגם בסוף לכסף ותקציבים. והכל לשם שמיים, כמובן.

במציאות שכזו, המוסד היחיד שמתיימר להגביל את השלטון ולדבר ערכים הוא בג"ץ. עם כל הביקורת שיש עליו, אין מוסד אחר שמדבר בשפתו. כאמור, הייתי רוצה לראות את הרבנות בתפקיד הזה, אך היא רחוקה משם. וחבל.

"בושה שרבנים מכשירים אדם שהורשע בגזל הציבור"

ואולי תאמרו, עבירות המס שדרעי הואשם בהן זניחות וקלות, וסביר להניח שכל אדם אחר לא היה מואשם בהן. ובכן, ההפך הוא הנכון. דווקא עם בלי הכוח והשררה, אלה שיושבים על תקציבי מדינה של מאות מילוני שקלים, צריך להקפיד יותר. אדם שנתפס כלא אמין בענייני כספים לא יכול לנהל כספי ציבור. הרי אלוהים מדקדק עם הצדיקים כחוט השערה בגלל מעמדם הנישא. האם לא נדקדק עם שרי הממשלה באותו האופן?

צילום: אשר מדינה

אין כאן רדיפה ולא גזענות ולא זלזול ברצון הבוחר. יש כאן דיבור על הערכים המכוננים את החברה שלנו. בושה שדווקא המפלגות הדתיות פועלות בצורה כל כך לא-ערכית. בושה שרבנים מכשירים אדם שהורשע בגזל הציבור. אני תפילה שכשהם יקראו השבת "לא תהיה אחרי רבים לרעות" הם ייזכרו באצבע שהם רוצים להניף בקרוב בכנסת, אשר תשיב מורשע לתפקיד שלטוני.