מה החרדים יעשו בעתיד עם 1,061,122 אזרחים שרוצים לגייס אותם?

למצביעי הימין לא תזיק קצת ראייה לרחוק. מי ששובר את הכלים במערכה הראשונה שלא יתפלא אם הם ינותצו במערכה הבאה. ההתרכזות ב-"400 אלף מצביעי ש"ס" וההתעלמות מהמצביעים האחרים עוד תתנקם בהם

מאיר כהן מאיר כהן 20/01/23 10:49 כז בטבת התשפג

מה החרדים יעשו בעתיד עם 1,061,122 אזרחים שרוצים לגייס אותם?
דרעי וחיות, צילום: Flash90

דרמה פוליטית בקנה מידה היסטורי - לא פחות, זה מה שסיפק לנו ביום רביעי האחרון פסק הדין הארוך של בית המשפט העליון, כאשר בשורה התחתונה אריה דרעי נפסל מלכהן כשר בממשלת ישראל ועל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לפטר אותו. את הפלפולים המשפטיים נשאיר למשפטנים, אבל בואו נדבר רגע על המהות.

יפה לראות שמצביעי ש"ס נזכרו שהמדינה שהם חיים בה מקיימת שלטון דמוקרטי

הטיעון המרכזי של מצביעי ש"ס והמתנגדים לפסק הדין הוא כזה: "היו כאן בחירות, הציבור ידע למי הוא מצביע, 10 שופטים לא יכולים להכריע אחרת מהציבור". האמת, יפה לראות שמצביעי ש"ס נזכרו שהמדינה שהם חיים בה מקיימת שלטון דמוקרטי.  אליבא דתומכי דרעי, אם הציבור רוצה משהו - השופטים צריכים להתיישר איתו ואסור להם לקבוע אחרת, למה? כי מה שהציבור רוצה זה "דמוקרטיה".

הטענות כמו "איך 10 שופטים יכולים לבטל החלטה של 400 אלף איש? או איך "האדם הסביר" לא מצא סבירות בהחלטה של 400 אלף איש שידעו במי הם בוחרים על אף האישומים וההרשעות שלו?" נשמעות הגיוניות.

ש"ס

ש"ס צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

הציבור שבחר את המחוקקים שקובעים את הנורמות, החליט שמבחינתו אריה דרעי כשיר למהדרין לכהן כשר, ואם יש בעיה חוקית בעניין והמחוקקים יחליטו לשנות את הנורמה כדי להוכיח את הנקודה – זה מבורך וזה בסדר. 

יש הרבה יותר ממיליון איש שבבחירות האחרונות הצביעו נגד פטור גורף לחרדים משירות צבאי

בשיטוט מהיר במצע של "יש עתיד" מופיעים הסעיפים הללו: "נחייב לימודי יסוד במערכת החינוך החרדית, כדי שכל ילד בישראל ילמד אנגלית ומתמטיקה". בקשר לחוק הגיוס הנפיץ (חוק השוויון בנטל) המטרות של יש עתיד מאוד ברורות: "חוק אחד לכולם המטיל חובת גיוס גם על הציבור החרדי בישראל". 

על אמירותיו של חבר הכנסת אביגדור ליברמן בכל הקשור לחרדים (מה שהתחיל את "הפלונטר הפוליטי") אין צורך לפרט, אז אתמצת לכם: "בלי חוק גיוס, לימודי ליבה ופתיחת מרכולים בשבת - אין ממשלה", המנטרה הקצינה ממערכת בחירות לשנייה.  

חיילים חרדים, אילוסטרציה

חיילים חרדים, אילוסטרציה צילום: יעקב נעמי, פלאש 90

איך אמרתם? העם דרש. העם צריך לקבל, לא?. 

847,435 קולות בחרו במפלגת "יש עתיד" ו-213,687 הצביעו לרשימת "ישראל ביתנו"בבחירות האחרונות, שתי מפלגות מרכז שיכלו לתפוס את מקומם של החרדים בממשלה לולי תיקי נתניהו והעץ הגדול שטיפסו עליו בשמאל. מדובר ב-1,061,122 קולות של בוחרים שעל פי תאוריית ה-"400,000 איש בחרו בדרעי לשר" מעוניינים בגיוס חרדים ובחיוב לימודי ליבה. איך אמרתם? העם דרש. העם צריך לקבל, לא? 

לפיד וליברמן. מבסוטים

לפיד וליברמן. מבסוטים צילום: Miriam Alster/Flash90

יש הרבה יותר ממיליון איש שבבחירות האחרונות הצביעו נגד פטור גורף לחרדים משירות צבאי ויש כמות גדולה מזאת של אזרחים שלא מעוניינים שהבון-טון החרדי יקבע מהי היהדות של המדינה, מתי תהיה תחבורה ציבורית בשבת, איך אפשר להתחתן ועם מי, והאם אפשר להכניס חמץ לבתי חולים בפסח – יותר ממיליון!, וזה כשאנחנו מתעלמים מחצי מיליון מצביעי "העבודה" ו"המחנה הממלכתי", שאמנם פחות להוטים על חוק גיוס רדיקלי אבל בהחלט היו שמחים לעלות על אוטובוס לים בשבת. 

מצביעי ש"ס וחלקים מהימין בטוחים שהשלטון היה ותמיד יהיה בכיס שלהם

כולנו יודעים שהממשלה הזאת קמה כי כל אופציה אחרת הייתה חסומה. בסופו של דבר ועניין, נתניהו הוא בן אדם והוא גם פרגמטי, חסיד גדול של הסטטוס קוו, מה לו ולחבורה שמקיפה אותו? שום דבר מלבד העובדה שהם יכולים להקים לו ממשלה. 

נתניהו ולפיד

נתניהו ולפיד צילום: Olivier Fitoussi/Flash90


לו יצוייר שהיה מתחולל נס פוליטי או סיבוב פוליטי - איך שתקראו לזה, ונתניהו מקים ממשלה עם לפיד וליברמן, ממשלה שבוודאות הייתה מקדמת חוקים אנטי חרדים. האם מצביעי ש"ס היו מקבלים את הטיעון ש: "1,061,122 מצביעים רוצים שהם יתגייסו לצה"ל וגם שישחררו מהחיים הפרטיים שלהם בענייני דת", ולא היו רצים לבג"צ להתבכיין או להבעיר את רחובות הארץ בהפגנות ומכת"זיות? מסופקני.

מצביעי ש"ס וחלקים מהימין בטוחים שהשלטון תמיד בכיס שלהם, כאילו עד לפני חודשיים הם לא צרחו מהאופוזיציה על כל עניין, ולכן אין להם חשש מהשלכות של טיעונים כאלה. הם לא מודעים לתוצאות העתידיות של שינוי "כללים עקרוניים" במשחק שאין בו באמת חוקי משחק ברורים.