"הרבנים הפכו את הדת למייצגת של כל מה שרע בפוליטיקה": 5 הערות על בג"צ דרעי

בחירה של 400 אלף איש לא יכולה להכחיש ערכים בסיסיים של אמת, לא צריך החלטה של בית המשפט בשביל זה. ביזוי החוק והמוסר, ניצול הזהות העדתית והפיכת הרבנים למייצגים של כל מה שרע בפוליטיקה הם רק חלק מהבעיות שנוצרו סביב אריה דרעי

חדשות כיפה הרב עידו פכטר 19/01/23 15:21 כו בטבת התשפג

"הרבנים הפכו את הדת למייצגת של כל מה שרע בפוליטיקה": 5 הערות על בג"צ דרעי
צילום: Tomer Neuberg/Flash90

1. ביזוי החוק והמוסר

במדינה מתוקנת, דרעי היה מפוטר מן הממשלה אתמול בשעה 16:00, ישר אחרי פרסום פסק הדין. ההמתנה הזו עד שימצאו מתווה שיוכל להשאיר אותו בפוליטיקה, היא ביזוי החוק והמוסר.

2. גם בחירה של 400 אלף איש לא יכולה להכחיש ערכים בסיסיים של אמת

כל הטענה על ארבע מאות אלף שתמכו בדרעי היא מגוחכת. ראשית, מיליונים אחרים, שסולדים מההתנהגות שלו, לא בחרו בו ובעיניהם זה לא סביר שהוא יכהן כשר. שנית, ונחזור על זה שוב ושוב, גם בחירה של ארבע מאות אלף אינה יכולה להכחיש את הערכים הבסיסיים של אמת, יושרה ואיסור השוחד. עבריין שהורשע פעמים בענייני ממון לא יכול להיות ממונה על מאות מיליונים מכספי הציבור.  

3. הרבנים הפכו את הדת לתומכת וגם למייצגת של כל מה שרע בפוליטיקה

ההתייצבות של רבנים לצידו של דרעי, בין בגלוי ובין בשתיקה, מראה עד כמה הדת התרחקה בימינו מדמותה המקורית. במקום שהדת תעמוד כאופוזיציה לגאווה האנושית ולשחיתות השלטונית, כפי שהיה בימי הנביאים, וכפי שהורתה התורה ביחס למלך - לא ירבה לו כסף, ולא יגבה לבבו ולא יסור מן המצווה ימין ושמאל - אותם רבנים הפכו את הדת לתומכת וגם למייצגת של כל מה שרע בפוליטיקה. 
אחד עשר השופטים שהגבילו אתמול את השלטון, קרובים בעיני בהרבה יותר לחזון הנבואי ולרוח התורה בהרבה יותר מאותם אנשי דת שעלו אתמול לרגל לרחוב הקבלן. 

הרב עידו פכטר

הרב עידו פכטר צילום: באדיבות נאמני תורה ועבודה

4. הניצול הציני של הזהות עדתית 

הניצול הציני של דרעי ותומכיו בזהות העדתית כדי לתקוף את פסק הדין הוא לא פחות ממזוויע. המשחק הזה של המשתכנז שפתאום נזכר בשם 'מכלוף' כדי לחזק את כוחו הפוליטי ולרכוב על יצרים קמאיים מעורר בי לא פחות דחייה מאשר העברות שעשה. 

מי שמשמר את ההפרדה העדתית הם אך ורק אותם שמדברים כל הזמן על ההפליה שלהם. אין עוד אף משרה בשירות הציבורי אשר מחולקת לזהות ספרדית ואשכנזית חוץ מהרבנות. אין עוד אף מוסד חינוכי אשר מתייחס לזהות העדתית חוץ מאשר הישיבות החרדיות. אין מי שלא מתחתן זה עם עדתו של זה חוץ מהחרדים. אז כמי שנשוי לתוניסאית ומתפלל בבתי כנסת מכל העדות, וכמוני עוד רבים, אל תבלבלו לי את המוח על הפליה, שאתם הראשונים שמובילים אותה.    

5. איך השופט אישר את הסדר הטיעון בכלל?

ואי אפשר שלא לחזור אל הסדר הטיעון, ואני תוהה שאין מי שמתייחס לכך. איך שופט השלום אישר את עסקת הטיעון עם דרעי מלכתחילה? האם לא ידע שההתחייבות של דרעי לפרוש מהחיים הפוליטיים היא תרגיל? כיצד לא החמיר את הדין עם מי שחטא וחזר וחטא עד שהדבר נעשה לו כהיתר? הייתי שמח לראות בפסק הדין ביקורת שיפוטית על הפסיקה הזו ולא רק קבלה עיוורת שלה.

הרב ד"ר עידו פכטר, נאמני תורה ועבודה, מייסד תנועת 'תכלת' לשיח יהודי עכשווי