טור התקיפה שכן תועדה במצלמות: סילמן נגד הימין

שבוע לא קל עבר על סיעת ימינה, כאשר יו"ר הקואליציה סיפרה על אירוע תקיפה וניצלה את הבמה כדי לצאת נגד ציבור שלם. ניר אורבך צריך ללמוד ממאזן גנאים, וגם, מה חושב יום טוב כלפון על שימוש פוליטי ברצח רבין?

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 12/11/21 08:33 ח בכסלו התשפב

התקיפה שכן תועדה במצלמות: סילמן נגד הימין
עידית סילמן בכנסת, צילום: נועם מושקוביץ/דני שם טוב

כתבים פוליטיים נבוכים גירדו השבוע את ראשם במבוכה, ושאלו שוב ושוב את יו"ר הקואליציה עידית סילמן: "האם הייתה תקיפה?". מצד אחד נבחרת ציבור מכובדת שעושה לילות וימים בכנסת, ומצד שני, שבוע מאז סיפרה סילמן באולפן על התקיפה שעברה בתחנת הדלק על רכבה וגם בלשי המשטרה לא מוצאים רמז לאירוע החמור.

גורם בימינה סיפר לי שעות ספורות אחרי הפרסום שלא שמע דבר בנושא, גם לא באותם הימים שעבד צמוד עם יו"ר הקואליציה. כל ניסיון לתהות האם בכלל הייתה תקיפה נענה בהתקפה נגדית, איך אפשר לערער על אישה שטוענת כי הותקפה בלילה. אבל כשישבה עידית סילמן ותקפה ציבור שלם בטענות לאלימות פיזית כלפיה, כאן לא היה צריך למצוא אף הכחשה, לימין האלים אין חזקת חפות.  

אין לי ספק שהשיח בישראל אלים ומסוכן, אני חי את הטוויטר למחייתי ומשני צדי המתרס אנשים דוחים מקיאים על נבחרי ציבור, בין אם זה ישראל כ"ץ ובין אם זה ניר אורבך. בחיי, התחלתי לעשות לייקים לחברי כנסת אנונימיים רק כי לא יכולתי לראות את השנאה. אין צורך להתמסכן, לשלטון נכנסים בראש מורם, אבל חברי ימינה שבו אל בורות הרבין השבוע כדי לשתף בהסתה הנוראית שהם עוברים.

הגדיל לעשות ח"כ יום טוב כלפון שאמר בראיון: "אפילו בתקופת רבין לא הייתה תעמולה כמו שאתם עושים כלפי בנט", בתרגום חופשי, הנה הימין שוב אשם, הימין מסית, האלים, וכמה נוח שיש לנו את רבין להישען עליו כדי לתקוף את הימין. לא אתאמץ כדי להסביר עד כמה בזוי בעיני להחזיר את ההסתה שהייתה בשוליים בימי רבין לקדמת הבמה בשביל לקבל חיבוק תקשורתי. מספיק שתקראו מה כתב פעיל פוליטי צעיר וחרוץ בשם יום טוב כלפון על הטרמינולוגיה, רק לפני שנתיים: "הפיכת זכרונו לניגוח בימין, לא מבזה את הימין אלא את רבין המנוח". 

אם לסנגר על מפלגת השלטון, אפשר לומר שמדובר בטעויות ולא בסיפור עקרוני. שימוש נכון בתקן הדובר בלשכתה של יו"ר הקואליציה היה יכול למנוע את הסאגה. אבל למרות הרצון הטוב, ביום רביעי, רגע לפני סופו של השבוע הפוליטי ביצעו חברי ימינה עוד טעות שיכלו להיערך אליה מראש. חברת הכנסת סטרוק העלתה למליאת הכנסת הצעת חוק למען ההתיישבות הצעירה, חברי ימינה ותקווה חדשה הצביעו נגד, למעט כלפון ובנט שהשכילו להתקזז. החוק עבר בפער של מספר קולות, קיזוז של אביר קארה או הצבעה של ניר אורבך בעד לא הייתה מעבירה את החוק, אבל יכלה להרגיע את הרוחות, בצוותים של חברי ימינה מספרים שהם מתחננים לחופש הצבעה בהצבעות דומות.

מאזן גנאים עם חברי ימינה

מאזן גנאים עם חברי ימינה צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לעומתם, חבר הכנסת מאזן גנאים ידע להצביע נגד הקואליציה, ולהרגיע את הבייס שלו בעיר סחנין, גנאים יודע את מה שבימינה מעדיפים לשכוח, בעוד ארבע שנים לכל היותר הממשלה תתפרק ונלך לבחירות. בימינה בנט כבר לא יהיה ראש הממשלה, וחברי הכנסת של המפלגה שלא תשרוד יחפשו את עתידם הפוליטי, גנאים יתקבל בברכה בסחנין, אני לא בטוח שניר אורבך יזכה לפרחים בהתיישבות הצעירה.