הרב אילעאי עופרן: יש בעיה עם התמונה של ראש הממשלה עם טלית ותפילין

השבוע ראש הממשלה בנט העלה תמונה כשהוא מתפלל שחרית בוושינגטון, דתיים רבים התרשמו מהתמונה אבל הרב אילעאי עופרן מסביר: "לא יכולים להרשות לעצמנו להחליף רגע של עמידה לפני ה' ברגע של דוגמנות מול הצלם"

חדשות כיפה אילעאי עופרן 27/08/21 10:55 יט באלול התשפא

הרב אילעאי עופרן: יש בעיה עם התמונה של ראש הממשלה עם טלית ותפילין
בנט בתפילה ראשונה כראש ממשלה בארה"ב, צילום: אבי אוחיון, לע"מ

בתחילת כל שנה במכינה, אנו ממנים "צוות מדיה" שאחראי על תפעול החשבונות של המכינה ברשתות החברתיות השונות, על התמונות והסרטונים, ההודעות והפרסומים.

וכל שנה, כשאני יושב עם חברי הצוות לשיחת הכנה, אני דורש מהם שני כללים בנוגע לתמונות שהם מצלמים ומפרסמים מהווי החיים במכינה - שני כללים שהשילוב ביניהם עלול להישמע קצת מוזר - בלי עירום ובלי תפילות.

את הדרישה ללבוש מלא בתמונות, בעיקר אם מדובר בפעילות בבריכה או בטיול במעיין, הם מבינים מיד - תמונות בעירום לא אמורות להיות מפורסמות ברבים. את ההתנגדות התקיפה שלי לצילום של חבר'ה מתפללים, אני נדרש קצת יותר להסביר, אבל השורה התחתונה דומה מאד - פרטיות, אינטימיות וחילול של הרגע.

נוכחות של מצלמה הופכת כל ספונטניות לפוזה. רגע פנימי ואותנטי הופך להיות בבואה של מי שמסתכל עלי מבחוץ. את השאלה "מה אני עושה?" מחליפה השאלה "איך אני נראה?" ואנחנו, שכל כך קשה לנו להתפלל גם ככה, לא יכולים להרשות לעצמנו להחליף רגע של עמידה לפני ה' ברגע של דוגמנות מול הצלם.

הרב אילעאי עופרן

הרב אילעאי עופרן                                                                                                           צילום: מושיק שאמע

זאת ועוד, מהות הקדושה היא שלא משתמשים בה לצרכים אחרים. בילדותנו היינו משתמשים בספרי טלפונים כדי להגביה את מושב הכיסא, אך לא היה עולה בדעתנו לעשות זאת עם חומש או סידור - "הנרות הללו קודש הם" ולכן "אין לנו רשות להשתמש בהם". מטרת התמונות שמצלם צוות המדיה היא לפרסם את המכינה, לגייס את המחזור הבא או להישלח לתורמים פוטנציאליים. המחשבה שרגעי התפילה שלנו יהפכו להיות כלי בקמפיין גיוס תלמידים או גיוס תרומות, היא בפשטות חילול הקודש.

כשצלם לשכת העיתונות הממשלתית מצלם את ראש הממשלה מתפלל, וצוותי המדיה והדוברות מפיצים את התמונות באמצעי התקשורת השונים. אני מתקשה לראות שם תמונה של יהודי עטוף בטלית ומעוטר בתפילין. זה נראה לי יותר כמו תמונת עירום.

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן