מי באמת מחדיר תכנים לא ראויים להיכל התפילה?

"הרי ידוע ששאר עלוני השבת ממומנים ע"י מלאכי שרת שיורדים עם שקי זהב מהשמיים על מנת לסייע לעושי דבר השם". אלעד קפלן מגיב על הטענות שעלון ´שבת שלום´ ממומן על ידי קרן הולנדית

חדשות כיפה אלעד קפלן 30/01/14 14:57 כט בשבט התשעד

מי באמת מחדיר תכנים לא ראויים להיכל התפילה?
צילום עצמי, צילום: צילום עצמי

מי באמת מחדיר תכנים לא ראויים להיכל התפילה? בתחקיר של אתר 'כיפה' נמצא כי העלון "שבת שלום", שמחולק בבתי כנסת ברחבי הארץ, ממומן על ידי תרומות ממספר קרנות, ביניהן קרן הולנדית, שלטענת האתר מזוהה כקרן נוצרית. אותה הקרן, שומו שמיים, תורמת למטרות שונות של שלום ושיח בין דתי. "כך מתערבים האירופאים גם בתכנים של המגזר הדתי" זועקת הכותרת.

הרי ידוע לכולם ששאר עלוני השבת, מלבד "שבת שלום", ממומנים על ידי מלאכי שרת שיורדים עם שקי זהב מן השמיים על מנת לסייע לעושי דבר השם. נו באמת. כולנו יודעים בדיוק מה מופיע בעלוני פרשת שבוע ואגב כך גם יודעים שכל קשר בין תוכנם של העלונים לבין פרשת השבוע הוא מקרי בהחלט. דברי תורה זה טוב ויפה, כל עוד זה גורם לנו להסתכל על הפרסומת לנכס הנדל"ני-קומה-תשיעית-מעלית-שבת בגבעת שמואל או הטיול המאורגן האולטרה-כשר-לדתיים-מגניבים לחופי תאילנד.

האמת היא שעלון "שבת שלום" ממומן מכספי תרומות ומופץ בתפוצה קטנה בהתאם, מפני שלאורך השנים התעקש העלון לא להכניס פרסומות לתוך היכל התפילה. בעלון תמצאו מדי שבוע דבר תורה של כותבים מהשורה הראשונה לצד אסופת ציטוטים שעוסקים בפרשה ולקוחים מתוך מגוון מקורות יהודיים. תורה ללא פילטרים.

בתחקיר על מקורות המימון של העלון נחשפת אמת גדולה ובעייתית לא על התכנים של "שבת שלום" אלא דווקא על הלך הרוחות בחברה הדתית. אין בדברים אף לא מילה אחת על התכנים הכתובים בעלון או הדגמה כיצד מקורות המימון משפיעים, כפי שנטען בכותרת, על כתיבתו. למעשה, אם אכן הייתה מחלוקת על התוכן זו יכולה הייתה להיות מחלוקת לשם שמיים ממנה יכלנו כולנו להרוויח. עם זאת, כאשר מדובר בתקיפה חסרת בסיס כנגד המשאבים בהם משתמש העיתון, ללא שום התייחסות לשוק עלוני השבת בכללותו ולתכני עלון זה, עולה חשש שמאבקי כוח ופוליטיקה דתית תופסים מקום משמעותי יותר בשיח מדברי התורה עצמם.

במקום לבקר קשרים, שיכולים להיות גם מבורכים, בין גופים יהודים ונוצרים או בין גופים ישראלים ואירופאים, אולי ראוי לבחון מחדש את כל שוק עלוני השבת. האם הסגנון הפוליטי של רוב עלוני השבת הולם את רוח בית הכנסת? האם שו"ת אס.אמ.אס זו באמת סוגה תורנית נבחרת או שמא היא נוצרה במיוחד על מנת להשאיר את המקום המתאים לפרסומת לחברת שידוכים-שליש-גן-עדן-על-חשבון-הבית? והאם ראוי שעלון "שבת" יסווה מודל עסקי של החדרת עולם השיווק והפרסום לתוך יום שבו אמורים לעסוק בקדושה, במסווה של עשייה תורנית?

אולי כדאי שהשאלות הללו יטרידו אותנו אפילו יותר מקרן הולנדית שמשקיעה את כספה בתכנים שעוסקים בשלום או מדתיים שהם, רחמנא ליצלן, גם שמאלנים.