יום הרצל דיוקן ציוני: דמותו של בנימין זאב הרצל בעיניי הרב הראשי של ג'רבא

162 שנים להולדתו של חוזה המדינה, נתבונן בדיוקנו של הרצל דרך משקפיו של רבי משה כלפון הכהן מג'רבא, שהתייחס אליו ולהגותו בכמה מכתביו וכתב עליו: "איש רם המעלה, זך השכל וחד הרעיון" | וגם: פירוש תורני למשפט "אם תרצו אין זו אגדה"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 10/05/22 23:21 ט באייר התשפב

דיוקן ציוני: דמותו של בנימין זאב הרצל בעיניי הרב הראשי של ג'רבא
חוזה המדינה. 162 להולדתו, צילום: אפרים משה ליליין

בנימין זאב הרצל, חוזה המדינה, שאך לפני כמה ימים חגגנו ברחבת קברו את קיומה של מדינת ישראל, נולד בהונגריה בשנת 1860 ובמוחו התפתחה וקמה לה השיבה היהודית לארץ ישראל. סיפורו של הרצל הוא סיפור יחיד במינו על חזון של איש אחד שקורם עור וגידים והופך כעבור עשרות שנים למציאות קיימת.

עם פרסום ספרו "מדינת היהודים", ובעיקר בסביבתו האירופית והנאורה – הושם הרצל ללעג. הסופר סטפן צווייג ציטט את הרצל כאומר "כל מה שאני יודע, למדתי בחוץ לארץ. אני משוכנע שלא הייתי אוזר עוז להעלות כאן את התפיסה הראשונה שלי, הם היו הורסים לי אותה". דווקא הרחק מווינה ומאירופה, באי ג'רבא שלחופי צפון אפריקה, מצאו רעיונותיו של הרצל אוזן קשבת.

רבי משה כלפון הכהן והערכתו להרצל

רבי משה כלפון הכהן היה רבה הראשי של ג'רבא, וממקום משכנו שם דאג ליהודים בכל רחבי העולם והעמיד חזון יהודי ואוניברסלי רחב היקף. בעקבות הקשרים בהם עמד עם אישים ועיתונים ברחבי העולם, נחשף רבי כלפון להגותו של הרצל וראה בה דרך תקומה לעם ישראל: "ומקרוב בימינו אלה הופיע בקרבנו איש רם המעלה זך השכל וחד הרעיון בנימין תיאודור הרצל שמו, אשר עמד על דרכי וחוקי העמים", מתאר אותו רבי כלפון.

הרב משה כלפון הכהן

הרב משה כלפון הכהן. חובק עולם צילום: ויקיפדיה, רשות הציבור

"ודפק על פתחי מלכים ורוזנים לקחת מהם משפט כתוב גלוי להיות ארץ ישראל לנו כמלפנים וככתוב בתורה. ובמותו עמדו ממלאי מקומו והציעו בקשתם ונתקבלה. ומעתה אין ספק כי זהו ראשית והתחלת הגאולה, וראוי לכל איש ישראלי לתת אלפי תודות לו ברוך הוא על הגאולה ועל התשועה, כי פקד ה' את עמו והוציאנו משעבוד לגאולה". ההשתוקקות והכמיהה של יהודי צפו אפריקה בכלל, וג'רבא בפרט, חיברו בין המהלכים המדיניים והחזון הפוליטי של הרצל לכיסופים המפעמים בעם ישראל אלפי שנים.

פירוש תורני למשפט "אם תרצו אין זו אגדה"

רבי כלפון היה מודע להתנגדות להרצל מכיוונים שונים, ובאחד מפירושיו הוא מתייחס למשפט המפורסם – שהרצל שם כמוטו לספרו "אלטנוילד" – אם תרצו אין זו אגדה. "הרצל מייסד הציונות ומוליד הרעיון הזה ומחוללו, בראשית לא היו בית ישראל נשמעים אליו כלל, והיו אומרים לו אין זה אלא דברי אגדה ואין למדין הלכה מפי אגדה וכיוצא, והייתה תשובתו להם: אם אתם רוצים אין אלו דברי אגדה, והמכוון בזה כי הכול תלוי ברצון. כאשר ישראל רוצים בזה ומשתוקקים אזי הם משתדלים, ומן השמיים מסייעים ויעלה בידם".

הרצל. הבעיר את הניצוץ

הרצל. הבעיר את הניצוץ צילום: shutterstock

אמנם הרצל לא זכה לראות את מדינת ישראל, אבל כבר בחייו זכה לראות את תפוצת חזונו, גם אם לא בסביבתו הקרובה. באחד מכתביו מעלה רבי כלפון את השערה שהרצל נפטר מוקדם, בגיל 44, עקב צערו על חוסר הצלחתו המדינית. אמנם נפטר מוקדם, אך חזונו נשאר אתנו ומלווה את קיומנו בארץ ישראל.

תמונת ארכיון מהלוויתו של הרצל, אוגוסט 1949

תמונת ארכיון מהעלאת עצמותיו של הרצל, אוגוסט 1949 צילום: קורט מאירוביץ – ארכיון הצילומים של קק"ל

ישראל חוגגת 74: טקס הדלקת המשואות בהר הרצל