הגיע הזמן לשים קץ לזיוף אישיותו ומשנתו של הרצל

רבים טועים לחשוב כי משנתו של חוזה המדינה, בנימין זאב הרצל יסודה בכפירה. הרב אליהו רחמים זייני מביא לראשונה את המקורות עליהם התבסס הרצל בחזונו על מדינת היהודים

חדשות כיפה הרב אליהו רחמים זייני 02/05/22 14:13 א באייר התשפב

הגיע הזמן לשים קץ לזיוף אישיותו ומשנתו של הרצל
חוזה המדינה בנימין זאב תאודור הרצל, צילום: אפרים משה ליליין

זה כבר כמאה וארבעים שנה שעמנו נקרע לשני פלגים שעמי הארץ רגילים לכנותם 'דתיים' ו''חילוניים', עמי הארץ הנהנים מבחירת כינויים אלו מסיבות שנוכל לציינם בהמשך. וכל זה סביב מה? ובכן פשוט, סביב מה שנשא תמיד בפי עמנו - וזה כמעט עד הדור האחרון - את הכותרת 'גאולת ישראל'. זה כמעט אלפיים וחמש מאות שנה שרוב עמנו מצא את עצמו גולה, אבל זה אלפיים שנה שהוא איבד את עצמאותו המדינית-דתית עם נפילת ירושלים וחרבן בית מקדשנו. אך מתוך חינוך אמוני עיקש, איתן ונאמן של חכמי ישראל, הוא מעולם לא שכח את ארצו ואת מולדתו, ולא איבד לרגע את התקווה הנצחית שלו 'לשנה הבאה בירושלים', 'לשנה הבאה בארעא דישראל בני חורין'. תקווה אמונית דתית זו, שאופן התגשמותה לא היה ברור דיו, לבשה באופן טבעי לעמנו צורה דתית כמעט ניסית כולה.

והנה שלפני כ-140 שנה קם יהודי, הרחוק לכאורה מתפישה דתית, והוא מחליט להניח את יסודותיה של גאולה מעשית פרגמאטית מאד, ושמו ד"ר בנימין זאב הרצל ז"ל. עבור קטני אמנה, לראות אדם הרחוק מדקדוק בפרטי השו"ע, מרים דגל קודש של גאולה, היה זה בבחינת זיוף היהדות, ובכך חילול הקודש.

אבל אלה לא הבינו שתי נקודות מרכזיות: האחת, שלפחות בדיעבד, "מצות אינן צריכות כוונה'', ולכן כל הפועל למען טובת ישראל, אף בלא כוונת מצווה, יוצא ידי חובה, ולכן שיקום הלאומיות הישראלית ושיבת ציון המתוכננת בקונגרסים הציוניים היא מצוה גדולה (כיליד אלג'יריה אני גאה שגדול חכמי מקומנו אז, הרה"ג רבי חיים בלייך זצ"ל, פוסק, מקובל ועוד, נסע משם כדי להשתתף בקונגרס הציוני) היא הגשמת דבר ה' וקיום הבטחת נביאי ישראל. והטעות השנייה של אותם קטנים, הייתה שלא הבינו שהתנגדותם היא פועל יוצא של השפעה נוצרית כרונית העוינת באופן קיצוני לכל לאומיות, והשונאת כל דבר שאינו מלופף בלבוש דתי צעקני מלא יוהרה.

הרב זייני,

הרב זייני, צילום: ללא

מאידך, הסבל היהודי בגולה היה כה נוראי, שיש לא מעט מבני אחינו שחשו שאי אפשר לחכות עוד לנס, אלא יש לעשות מעשה. וכיון שלקיחת ההיסטוריה בידיים הייתה יותר קלה באירופה לכל מי שנטה להתבולל, או שכבר התבולל בעמים, אותם חלושי הזהות היהודית, אך המעוניינים בה עדיין, ומפאת עוינותם של החוגים הדתיים הנ"ל החולים בנפשותם, לא רק תמכו בהרצל באופן קיצוני, אמנם בצדק רב, אלא שעוד הפכו את שני המחנות לאויבים הקיצוניים זה לזה, דבר שכל עמנו סובל ממנו עד עצם היום הזה, וגם התאמצו וממשיכים להתאמץ, לזייף את דמותו של הרצל ולעשותו 'חילוני' גמור, וכך להופכו לנציגה של חילוניות לאומית אנטי-דתית.

סבו של הרצל היה שוחט אבל לא רק

הזיוף ההיסטורי, העובדתי והרה האסון החברתי לאומי הזה, שאמנם צריך להודות שאיננו חריג במיוחד בחברתנו הישראלית המצטיינת בזיופים פרי שאיפה לעצב היסטוריה כאוות נפשה החולה, טעון תיקון בהקדם לטובת כולנו. הדבר נעשה דחוף במיוחד בימים אלה בהם כל ההנהגה הלאומית ירדה מהפסים, ולא רק בעת האחרונה.

לשם כך, החלטתי לשים קץ לעיוות היסטורי תרבותי ואמוני זה. יש להצהיר קבל עם ועדה: משנתו של ד"ר הרצל לא צמחה על קרקע בור. סבו שמעון מלייב הרצל היה השוחט והתוקע בבית כנסת בזמלין, מקום רבנותו של אבי חידוש הלאומיות הישראלית בעת האחרונה, הרב יהודה אלקלעי זצ"ל, ויעקב הרצל, אביו של הרצל היה תלמידו של הרב אקלעי, וכל משפחת אלקלעי נשארה קשורה במהלך עשרות בשנים למשנתו של הרצל באשר ראתה אותה כהגשמת משנת אביהם הדגול הרב אלקלעי. כאדם המלמד כבר למעלה מארבעים שנה בכל יום העצמאות ובשאר הזדמנויות את משנתם של כל גדולי ישראל, שרובם ככולם תמכו בציונות, בניגוד מוחלט לשקר המופץ על יד דתיים אנטי-ציונים, וכרב ספרדי חניך עולם תורני שלא היה בו, ולו חכם אחד, שלא תמך בכל כוחו בציונות כהגשמת חזון הגאולה (עד שהגיעו לארץ, ואז בעלי תורה מסוימים שיבשו את מוחם של אותם הספרדים) אני מקפיד ללמד משנתו של הרב אלקלעי ולצדה חזונו של ד"ר הרצל, זה לצד זה, וגם לצד משנתם של עשרות מגדולי חכמי ישראל, אשכנזים כספרדים.

קברו של הרצל

קברו של הרצל, צילום: פלאש 90. קובי גדעון

ועתה אני בא למחות בתוקף נגד הזיוף התודעתי הזה, נגד השמטת מקורות השראתו של חוזה המדינה, נגד העובדה שמסתירים שהרצל בנה את הגשמת תוכניתו על רבני ישראל דווקא, ושהוא קבע שהבניין הגבוה בירושלים הבנויה יהיה בית המקדש, ושהרב אדלר, רבה הראשי של וינה היה הראשון ממנו ביקש הסכמה לפני פרסום ספרו 'מדינת היהודים', ורק לאחר קבלת הסכמתו הלך לפרסמו (הסכמה שחזר ממנה הרב אדלר בגלל איומים עליו!). האם איש כזה שחונך על ברכי תורת הרב אלקלעי הינו 'חילוני' בעל מגמות חילוניות ח"ו, אף אם לא הקפיד על שמירת שבת כפי שהיינו רוצים?! רק בעל מנטליות ומגמות בולשביקיות מושחתות, יכולים לזייף ככה את האמת העובדתית הברורה.

ואם בקום המדינה, לצד זכותו העצומה של הקמתה, בן גוריון הרס כמעט כליל את כל הזהות היהודית ההיסטורית, אין בכל זה כדי להכתים את ד"ר הרצל ושאיפותיו, אף אם אנו רוצים מעבר להצלה פיזית של עמנו, וכהערתו של הראי"ה קוק זצ"ל שכבדו מאד, קצת יותר מזה. העמדת אמת זו על תילה, לא רק תעשה צדק לאיש הדגול, אלא יש בה כדי לאחד בחזרה את כל בני עמנו, המדקדקים יותר והמדקדקים פחות, לחטיבה אחת שתֵעשה בזכות חטיבת ה', וכמו שה' אלוקינו אחד, עמנו יוכל להתאחד בחזרה ובקרוב לגוי אחד בארץ, מתוך אהבה ואחווה, שלום ורעות.

יום העצמאות שמח לכל עמנו, ויהי רצון שנראה בקרוב בהשלמת גאולתנו הלאומית והרוחנית יחדיו.

 

הרב ד"ר אליהו רחמים זייני הוא ראש ישיבת 'אור וישועה' בחיפה.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן