בתי כנסת יוקמו בהר הזיתים, למרות הרגישות

שני בתי כנסת גדולים במיוחד עתידים לקום בהר הזיתים ובנייתם כבר החלה. במקום יועסקו פועלים יהודיים בלבד, והעלות בסך 10 מליון ש"ח, גויסה מתרומות

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/12/17 11:39 א בטבת התשעח

בתי כנסת יוקמו בהר הזיתים, למרות הרגישות
הר הזיתים , צילום: יונתן סינדל פלאש 90

בהר הזיתים יוקם בית כנסת בסדר גודל של כ־2,000 מ"ר, פרויקט עצום בגודלו. התקציב, שגויס מתרומות, עומד על יותר מעשרה מיליוני שקלים. 

הבניין מתוכנן לגובה של ארבע קומות, ויהיו בו שני בתי כנסת, ספרדי ואשכנזי. במקום יפעל כולל ולכן ייבנו גם כיתות לימוד. בניית בית הכנסת החלה לא מזמן.

הבניה ממוקמת בתוך שכונת מעלה הזיתים, בה מתגוררות 130 משפחות יהודיות והיא מתחם סגור וממוגן. התושבים מתפללים כיום בבית כנסת מאולתר בחניון התת־קרקעי של המתחם, למרות שהשכונה אוכלסה לפני כ־13 שנה.

וועדות התכנון אישרו את התוכנית והשטח להקמת בית הכנסת  לפני יותר מעשור, אך לצורך מימוש הפרויקט הקים אריה קניג, חבר המועצה שמתגורר במעלה הזיתים, עמותה שהצליחה לגייס את התקציבים.רוב התרומות הגיעו ממשפחת מוסקוביץ' וממשפחת גינזבורג. ארווין מוסקוביץ', אבי המשפחה,היה ממקימי מעלה הזיתים, נפטר לפני כשנה וחצי,והתרומה של המשפחה ממשיכה את פועלו.

אריה קינג אמר כי הכוונה היא ליצור רצף התיישבותי באיזור: "המטרה היא ליצור רצף של התיישבות יהודית ממזרח לעיר העתיקה. בית הכנסת ישמש את אלפי התושבים שצפויים ליישב בעשור הקרוב
את הר הזיתים והוא עתיד להיות המבנה הציבורי המרכזי של תושבי מזרח ירושלים".

הייחוד בבית הכנסת העתיד לקום, הוא בכך שהוא אחד היחידים בעיר שפונה מערבה לעבר
הר הבית ולא מזרחה. בעמותה הוחלט כי לנוכח רגישות המבנה באתר יועסקו פועלים יהודים בלבד.

"בניית בית הכנסת הראשון בהיסטוריה שנבנה בהר הזיתים היא עוד נדבך בבניין ירושלים. בית הכנסת, שאת בנייתו בכוונתנו לסיים בעוד כשנתיים, ישמש את אלפי התושבים שצפויים ליישב בעשור הקרוב את הר הזיתים והוא עתיד להיות המבנה הציבורי המרכזי של תושבי מזרח ירושלים" כך קניג.