"בציונות הדתית יש יותר אלעזר שטרנים מהרב טאו. נפתלי לא עמד בלחץ החרד"לים"

מה הפיל את 'ברית האחים' עם בנט? מדוע מתקפת 'חותם' על חברו הרב שי פירון הייתה מרושעת? מה בין הדתה לשוברים שתיקה? ולמי הוא קרוב יותר - לבצלאל סמוטריץ' או אחמד טיבי? יאיר לפיד בראיון לכבוד ראש השנה

עדי מאמו שוורץ משה ויסטוך ועדי מאמו שוורץ 08/09/18 21:50 כח באלול התשעח

"בציונות הדתית יש יותר אלעזר שטרנים מהרב טאו. נפתלי לא עמד בלחץ החרד"לים"
יאיר לפיד, צילום: פלאש 90

"אני מכין אספרסו מצוין", אומר לנו בחיוך יו"ר 'יש עתיד', ח"כ יאיר לפיד, רגע לאחר שסיים לצלם סרטון עבור מפלגתו ומיד שואל, "בכוס זכוכית או מנייר?". הבקיאות המינימלית בנושא הכשרות תתגלה בהמשך כבקיע קטן מהיכרותו הלא קטנה עם הציונות הדתית ומניתוח הלכי הרוח בה, שחלק יסכימו עמה ואחרים ממש לא.

בשנת 2013 החליטו לפיד ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, אז שני טירונים פוליטיים שכוכבם דרך כבר במערכת הבחירות הראשונות שבה התמודדו, לכרות את 'ברית האחים', במסגרתה הציבו לראש הממשלה תנאי, לפיו נתניהו יכניס אותם יחדיו לקואליציה או שיישארו באופוזיציה ויטרפדו את הקמת הממשלה.

כשאני רואה את כל הדברים שהרב טאו שתל לאורך הדרך אני באמת שואל את עצמי לאן זה מוביל".

היית חוזר על הברית עם בנט?

"אני לא פוסל שום דבר", הוא אומר כמו פוליטיקאי שכבר הספיק להשתפשף ועובר לניתוח קצר של המאבקים הפנימיים בציונות הדתית שלטענתו השפיעו על שיתוף הפעולה עם הבית היהודי והעומד בראשה נפתלי בנט, "יש שם בעיה שהרגשנו אותה כבר בסוף הממשלה הקודמת, והיא שיכולת התמרון של הבית היהודי נפלה קורבן למאבק בין החרד"לים ללייטים. הם פשוט לא עמדו בזה. החיבור שלהם איתנו ועם עמדות ליברליות הותקף כל כך קשה על ידי החרד"לים שזה גרם להם לסגת מכל מיני דברים שעסקנו בהם.

"העובדה שהם איבדו את היכולת לפעול, במה שהרב שג"ר כינה 'הצדק הרך', בגלל הפחד מהחרד"לים הייתה מעציבה. 'ברית האחים' התבססה על היכולת לקבל ולהכיל את האחר. בהתחלה אמרנו שאנחנו מסכימים על 70 אחוז מהדברים ויודעים לדבר על ה-30 האחוזים הנותרים, אבל אז אותם 30 אחוז השתלטו. זאת בעיה שנפתלי יצטרך לפתור ואני לא רואה איך הוא עושה את זה. אני מסתכל מהצד על המגזר הדתי לאומי לאן הוא הולך, ישיבות הקו או ישיבות המעגל, כשאני רואה את כל הדברים שהרב טאו שתל לאורך הדרך אני באמת שואל את עצמי לאן זה מוביל".

כבר מזמן לא אחים. לפיד ובנט בביקור ישן בגוש עציון

נכנע לחרד"לים? לפיד ובנטצילום: פלאש 90. גרשון אלינסטון

בכניסה לביתו שבצפון תל אביב, אנו נתקלים בביתן השמירה (בוטקה בלשון העם) ששימש את צוות האבטחה שלו בזמן שכיהן כשר אוצר בממשלתו הקודמת של נתניהו. שאיפתו היא שבשנה הקרובה, בין אם הבחירות יוקדמו או יתקיימו במועדן, ישובו המאבטחים למקום מגוריו כדי לשמור עליו - הפעם כראש ממשלה.

אתה מדבר הרבה על עצמך כאלטרנטיבה לשלטון הליכוד. בתקופה האחרונה נערכו מספר סקרי התאמה לראשות הממשלה ובכולם בנימין נתניהו הוביל עליך בפער גדול. יש לך באמת סיכוי להיות ראש ממשלה?

"כן בטח. התנועות בסקרים האלה חדות וברגע שיהיו בחירות הן יהיו עוד יותר חדות. כשנגיע לרגע האמת הכל יתנקז לשני מועמדים ולשתי מפלגות ולפי כל הסקרים זה הליכוד או יש עתיד וזה נתניהו או אני. לא לדאוג. לנתניהו לא יהיו 40 מנדטים וגם לא 30".

כשהחלטת להיכנס לחיים הפוליטיים בחרת לעשות זאת לא באמצעות מפלגת ימין או שמאל, אלא דווקא מרכז. למה?

"זה אפילו לא מרכז. זו הבחירה לצאת מההגדרות הישנות של ימין ושמאל ומהתפיסה הפוליטית שקודם בוחרים אויב כנקודת מוצא. אני לא ניגש לשום סוגיה בחברה הישראלית מתוך סימון אויב. קוראים לזה מרכז כי זה נוח אבל אני באמת חושב שרוב הבעיות של מדינת ישראל הן בעיות פרקטיות שמצריכות פתרונות פרגמטיים. אני לא רוצה להעליב אף אחד, אבל לא חשבתי שאמצא את מקומי במערכות הפוליטיות הישנות.

"אני חושב שצריך לעשות שינוי. חשבתי אז ואני עוד יותר חושב היום שהמערכת הפוליטית היא אחת הבעיות המרכזיות של מדינת ישראל. גם מושחתת, גם לעומתית וגם לא יעילה. אם יש דבר שאני מסכים עם נתניהו זה שיש לנו מדינה נפלאה, חזקה וגאה עם כוח פנימי גדול של האזרחים ולמדינה המופלאה הזאת יש מערכת פוליטית של העולם השלישי ואת זה צריך לתקן. אי אפשר לתקן אותה מבפנים אלא צריך לשבור אותה ולבנות מחדש".

הפער נפתח. לפיד ונתניהו

"קרה לו משהו בדרך". לפיד ונתניהוצילום: פלאש 90. נעם רבקין פנטון

אתה אומר שהמדינה חזקה למרות נתניהו?

"למרות המערכת הפוליטית".

ואיך היית רוצה לבנות את המערכת החדשה?

"צריך מספיק אנשים טובים ישרים והגונים שנמצאים שם לא למען עצמם אלא מתוך המקום, המעט מיושן הזה, שמחפש כיצד לעשות טוב עבור אנשים אחרים. רק בשנה האחרונה צעקו בכנסת על משפחות שכולות, ופרשת 3000 (פרשת הצוללות, מ"ו) היא דוגמא לזה שמעבר לעניין הפלילי, יש אנשים שניצלו את המציאות הביטחונית לטובתם רווחים אישיים.

"תראו גם איך אנחנו מנהלים את השיח הישראלי. כל הדברים האלה מוכרחים להשתנות. יש הרבה מאוד גורמים, גם מימין וגם משמאל, שנלחמים בדמוקרטיה ורואים בה משהו שמפריע להם. אפילו מעצם זה שהדמוקרטיה מטבעה מכילה אנשים שחושבים אחרת מהם".

יאיר לפיד נולד לפני 54 שנים בתל אביב לעיתונאי ובהמשך פוליטיקאי ולסופרת והמחזאית, יוסף (טומי) ושולמית לפיד. את שירותו הצבאי החל ביחידת נ"מ, אך לאחר שאובחן כחולה אסטמה עבר לעיתון 'במחנה'.

מאז שחרורו מצה"ל עסק בעיקר בתחום התקשורת, בין היתר ב'מעריב', 'ידיעות אחרונות', וערוץ 2, עד שפרש לאחר קרוב לשלושה עשורים ובחר לעבור לעשייה פוליטית. הוא נשוי בשנית לעיתונאית והסופרת ליהיא לפיד ואב לשלושה ילדים, אחד מהם מנישואיו הראשונים.

"אני יודע את זה בדיעבד", הוא מספר על מה שהוביל אותו להחליט כי במקום איש תקשורת הוא מעוניין להיות ראש הממשלה, "כשזה קרה לא ידעתי שזה באמת מה שיהיה. הייתי בבית החולים איכילוב עם אבא שלי. ראינו יחד משחק של מכבי בכדורסל ופתאום באמצע הוא הסתובב אליי ואמר: 'את הגומלין כבר תראה לבד'. מספר ימים לאחר מכן הוא נפטר".

בחיוך המלווה בהתרגשות הוא נזכר בתקופה שאביו, איש התקשורת והשר לשעבר טומי לפיד, היה על ערש דווי, "כדרכו הוא אמר הכל וישר לבטן, ומתוך המשפט הזה נשארנו ערים ודיברנו כל הלילה ובין הדברים הוא אמר לי: 'אני לא משאיר לך רק משפחה שצריך לדאוג לה, אלא מדינה שצריך לעבוד בשבילה'".

לפיד האב נפטר ב 2008 ובנו נכנס למערכת הפוליטית 4 שנים לאחר מכן, "לקח זמן עד שהחלטתי לוותר על חיים נוחים, גם אם הם היו בעלי השפעה, ולהיכנס לעולם הזה אבל החיים הפוליטיים שלי התחילו שם".

"את הגומלין כבר תראה לבד". טומי ויאיר לפיד

"את הגומלין כבר תראה לבד". טומי ויאיר לפידצילום: פלאש 90. משה שי

אתה מדבר על דרך חדשה אבל בהסתכלות לאחור על המערכת הפוליטית, אנשים כמו אביגדור קהלני, רוני מילא, איציק מרדכי, אמנון ליפקין שחק ז"ל ואפלו אביך, ניסו ללכת במרכז ובסופו של דבר לא הצליחו. אולי העם לא מאמין בכיוון שבחרת?

"אמר לי פעם שגריר אמריקני חכם שההיסטוריה היא סופרמרקט כל כך גדול שכל אחד יכול להוריד מהמדף איזה מוצר שהוא רוצה. אני יכול לתת לך 2 דוגמאות למפלגות מרכז ששרדו יפה מאוד. אחת מהן היא הליכוד והשנייה נקראת העבודה".

לא לחינם ציין לפיד את שתי המפלגות היריבות שלו כסמן שבעבר ניתן היה להיתלות בו וכעת, לדעתו, יש להתרחק ממנו, "בלשכה שלי תלויות שתי תמונות וגם כאן בחדר העבודה שבביתי יש שתי בובות של מנחם בגין ודוד בן גוריון. כל מי שבא שואל אותי מה הם עושים פה אז אני אומר שהם ברחו. בגין לא היה עובר היום פריימריז בליכוד כי הוא האמין בבית המשפט העליון, בחשיבותה של אופוזיציה ונאבק בקול רם על זכויות המיעוט הערבי בישראל. בן גוריון, שהאמין בשלמות ירושלים ובעוצמה צבאית כחלק מיסודה של מדינת ישראל, לא היה מצליח בפריימריז של העבודה. אז הנה שתי מפלגות מרכז שהצליחו וגם יש עתיד כבר עברה את שלב חובת ההוכחה. אנחנו כבר מספיק זמן פה כדי שכולם יבינו שאנחנו כאן כדי להישאר".

בגין לצד בן גוריון. הספריה של יו"ר יש עתיד

בגין לצד בן גוריון. הספריה של יו"ר יש עתידצילום: כיפה

אדם ממוצע ברחוב  ידע לשים את האצבע על ההבדלים שבין יש עתיד לליכוד, הבית היהודי ומפלגות ימין נוספות. מה ההבדל ביניכם לבין המחנה הציוני?

ליו"ר 'יש עתיד' לא נוחה ההשוואה הקבועה שעורכים בין מפלגתו למפלגות השמאל, אך נראה שהוא כבר התרגל לכך, "אם תשאל אנשים מהשמאל, יגידו לך שאני הרבה יותר קרוב לליכוד וזה קצת גורלה של מפלגת מרכז. היה לאחרונה טקס גדול לציון 40 שנה למהפך במרכז מורשת מנחם בגין. כשנאמתי שם אמרתי שאני נמצא בתור ראש מפלגה לאומית ליברלית שבא לכבד מפלגה לאומית ליברלית אחרת. בעיניי הליכוד הייתה פעם מפלגה כזאת ואני לא בטוח שהיום ניתן להגדיר אותה כך. העבודה גם הייתה פעם מפלגה ליברלית לאומית ואני לא בטוח שגם היום היא במקום הזה.

"אנחנו מאוד שונים ממפלגת העבודה כי אנחנו לא שמאל. אני מכבד את השמאל ולא אוהב את הדה לגיטימציה שעושים לו, ולא כל מי שחושב אחרת ממני הוא אויב, אבל אנחנו לא מפלגת שמאל אלא מפלגה לאומית שמאמינה באחדות ירושלים, בכוח צבאי חזק כבסיס לקיומנו. אני בעד היפרדות מהפלסטינים אבל מתוך כוח ועוצמה ובוודאי בנושאים הכלכליים אנחנו מפלגה של ליברליזם כלכלי".

ואם מחר יפנה אליך אבי גבאי ויאמר לך: 'יאיר, לי אין סיכוי לנצח את נתניהו וגם לך לא. בוא נתאחד ויחד נצליח להחליף את השלטון'. מה תגיד לו?

"לא יקרה, נקודה", הוא אומר בהחלטיות ומוסיף, "אני שמח שזה מוקלט כי לא תהיה חיה כזאת. גם אם נפתלי בנט יציע לי מהלך כזה אני אסרב למרות שאת ברית האחים עשיתי עם נפתלי ולא עם מפלגת העבודה. אני מכבד את השמאל אבל העבודה היא בשמאל ואנחנו לא בשמאל".

לפיד עם חברי הציונות הדתית במפלגתו

לפיד עם חברי הציונות הדתית במפלגתוצילום: פלאש 90. גילי יערי

הביטוי "חרד"לים", השימוש במונח של הרב שג"ר, ובכלל חוות הדעת של איש התקשורת לשעבר מתל אביב על הציונות הדתית, עשויות להפתיע, אך מי שיביט ברשימת המפלגה בעבר ובהווה יופתע מעט פחות. את המושבים בכנסת ובוועדות השונות, תופסים מבין 11 חברי המפלגה לא פחות משלושה ח"כים דתיים - אלעזר שטרן, עליזה לביא ופנינה תמנו שטה.

הרב שי פירון היה מספר 2 שלך. מה חשבת על הסרטון של ארגון 'חותם' שכוון בין היתר נגדו?

"אני חושב שכל הסרטון של 'חותם', שגם חברתי תהלה פרידמן חטפה בו, זה שיח נורא. העובדה שאנחנו יושבים כאן ומדברים על שיח נורא, זה בדיוק מה שהם רצו. זו הרעה שהם רצו לעורר. הם יצרו פרובוקציה מכוערת מתוך גישה שהכיעור יעורר את הדיבור".

דיברת אתו על זה?

"עם שי? כן, אני מדבר עם שי כל הזמן. גבו מצולק לא מעט ממאבקים שונים בעבר, אבל הוא איש של אמת פנימית מאד עמוקה והוא יודע לשרוד את הדברים האלה".

ומה דעתך מבחינה מהותית על זה שארגונים מקבלים מימון מהקרן החדשה לישראל?

"זה מאוד מעניין כי לממשלה נוכחית יש הרבה שיתופי פעולה עם ארגונים של הקרן החדשה לישראל. אני מסרב לבסס את הטיעונים שלי על השנאה לאחר, זה לא מקובל עלי. אם לאנשים יש דעה שונה משלי זה בסדר גמור, זה שיח חי חיוני והכרחי. אבל מה 'חותם' עשו? הם לא העלו נושא לדיון וביקשו לדבר עליו, אלא הם הצביעו על אנשים וארגונים מסוימים ואמרו: 'אותם אתם צריכים לשנוא ומי שלא שונא אותם לא עבר את מבחן הכשרות שלנו'. אפילו כטכניקה של ויכוח זו רשעות".

הביקורת על ארגון 'חותם' והצד השמרני של הציונות הדתית, לא נעצרה בנושא הסרטון המדובר, שעורר סערה מגזרית שהצליחה לפרוץ גם מחוץ לגבולות הסרוגים, וממשיכה גם בנושא גיוס דתיות לצה"ל ותנועת הפמיניזם הדתי.

לוחמות ולוחמים. תמונת ארכיון

לוחמות ולוחמים. תמונת ארכיוןצילום: פלאש 90. הדס פרוש

"הפמיניזם הדתי הוא בעיני אחת התנועות המרתקות בדורנו, כי יש שם נשים שכל הזמן רוצות להתקדם ולצד זה עוצרות ושואלות ובוחנות את עצמן. וגם הן זכו למתקפה מרושעת. תראו, למרות שבציבור החילוני פחות מעורים בזה ואתם בטח מבינים בזה יותר ממני,  אני חושב למשל שהמאבק על גיוס בנות דתיות לצה"ל נגמר. זו דרמה שקטה שעשתה מהלך ארוך וניצחה. אז מה עושים המתנגדים? הם לא ניגשים לנושא בצורה עניינית. הרי בתוך הציונות הדתית צה"ל הוא חלק מקודשי ישראל וחלק מתהליך הגאולה, ומצד שני אומרים לבנות לא להתגייס. זה מתח, ובמקום לדון על המתח הזה ולנסות לפתור אותו בצורה שקולה ובהסתכלות רחבה, מה הם עושים? הם אומרים שזאת, זאת וזאת הן שתולות של הקרן החדשה. איזו מן צורה זאת לגשת לבעיה?".

דיברת על פמיניזם וגיוס דתיות לצה"ל. האם לדעתך, יש ללוחמות תקרת זכוכית מבחינת היכולות, או שהן מסוגלות לשרת בכל היחידות, לרבות שריון, גבעתי, גולני סיירת מטכ"ל ושייטת?

"הגבול הברור הוא נושא היכולת", הוא אומר ולא ממהר לקבוע שנשים מסוגלות לשרת בכל מקום, "תפקידו הראשון של צה"ל הוא לנצח במלחמה, ומצד שני מדובר בצבא העם כך שהנושא מורכב. התשובה היא שנשים צריכות להתקדם בצבא עד למקום שבו הן יכולות בלי לפגוע בצה"ל. היה לי על זה דיון עם עם הבן שלי כי הוא היה אחד הבודדים ביחידה שלו בשריון שחשב שבנות יכולות לשרת בטנק.

"המשקל של הפגז הוא בסוף הקריטריון. אם היא מסוגלת להרים היא יכולה להיות שריונרית ואם לא, אז היא לא יכולה לשרת בטנק. אתם שואלים שאלות טובות שמעמתות אותנו עם העובדה שאנחנו נוטים לקחת כמעט כל נושא לעימות אידאולוגי, ו'יש עתיד' אומרת שברוב הנושאים אין צורך בעימותים אידאולוגים". 

כשהרב יגאל לוינשטיין מעלי אומר דברים איומים, זה זה תופס יותר תשומת לב. יש הרבה יותר 'אלעזר שטרנים' בציונות הדתית מאשר חרד"לים

מרבית הדתיים הלאומיים בסוף יצביעו לבית היהודי או לליכוד. אז מדוע אתה משלב ברשימה שלך לא מעט נציגים מהציונות הדתית, שהמשקל האלקטורלי שלהם, לפחות במגזר, לא גבוה?

"אני לא מסתכל על שטרן, עליזה ופנינה ורואה בהם את הכיפה או החצאית. הם שלושה חברי כנסת מצוינים ואנשים נהדרים. זה קצת מפתיע שאתם מתייחסים אליהם כנציגי המגזר. שטרן הרי הוביל את הצעת החוק להפסקת מימון שכר מחבלים והוא אלוף בצה"ל, עליזה היא ד"ר ומרצה ופנינה עלתה לארץ בדרכים לא דרכים. אף פעם לא שאלתי אותם כמה מצביעים הם מביאים. אף פעם לא שאלתי את עליזה גם כמה מצביעים היא הביאה משכונת הבוכרים בירושלים שבה היא גדלה". 

לפיד לא מוותר על הזדמנות נוספת להפליא בתזה שלו על הציבור הדתי לאומי, "אני חושב שאני מבין מאיפה מגיעה השאלה הזאת. הציונות הדתית נמצאת בצומת דרכים, אפרופו המאבק בין החרד"לים והלייטים. הציונות הדתית צריכה להחליט איזה גשר היא רוצה להיות. היא התחילה כגשר בין דתיים לחילונים, היום היא יותר גשר בין הדתיים לחרדים. אני מאמין בגשר הראשון ואני חושב ששטרן, עליזה ופנינה צועדים עליו בכל בוקר וזה הגשר הנכון. אני מרגיש ביום יום שהם בני הציונות הדתית אבל אף פעם לא שאלתי אותם כמה אנשים הם מעבירים אתם את הגשר".

הרב צבי טאו

מי מייצג את הציונות הדתית, הוא או אלעזר שטרן? הרב צבי טאוצילום: באדיבות המצלם

מה לדעתך צופן העתיד לציונות הדתית?

"אני חושב שהציונות הדתית הולכת למקום טוב. החרד"לים מורגשים יותר תקשורתית מכיוון שכשהרב יגאל לוינשטיין מעלי אומר דברים איומים, זה תופס יותר תשומת לב וגורם למשל, להחמצת העובדה שהמאבק על גיוס דתיות לצה"ל הסתיים. אנחנו רואים יותר ויותר אנשים שאומרים שהם רוצים יהדות יותר מקבלת ומכילה. יש הרבה יותר 'אלעזר שטרנים' בציונות הדתית מאשר חרד"לים.

"יש צורך עמוק בחברה הישראלית, וגם לי, ביהדות שיכולה להיות חלק נעים ושימושי בחיי שתסביר לי ולילדיי מדוע אנחנו חיים פה. הציונות הדתית המתונה מצליחה לדבר אל אנשים שהם מחוץ לציונות הדתית ולמצוא אתם שפה משותפת. אני מאמין גדול בשפה משותפת ולחרד"לים אין איתי שפה משותפת, אלא שפה שהיא התקפה על כל מה שאני מאמין בו".

בקיץ שעבר השתתף יו"ר 'יש עתיד' בוועידת 'מקור ראשון' ואמר בנושא ההדתה, שמבעיר את החברה הישראלית בשנים האחרונות כי "אין הדתה בבתי הספר. יש חרדה באוויר. שצד אחר רודף את השני". בהמשך הוא אף טען שילדיו לא פגשו בשנותיהם בבתי הספר דף גמרא וכי מדובר במחדל. מספר ימים לאחר מכן, בראיון לערוץ 2, הוא התבטא בצורה אחרת ואמר כי "יש הדתה וצריך להילחם בה".

מכיר היטב את הציונות הדתית. לפיד ומאמו שוורץ בראיון

מכיר היטב את הציונות הדתית. לפיד ומאמו שוורץ בראיוןצילום: דוברות יש עתיד

אז יש או אין הדתה?

"אני שמח שסוף סוף יש לי הזדמנות להסביר את הנושא הזה אחת ולתמיד. לפני שדיברתי באותה ועידה היה פאנל שעסק בהדתה ואני התייחסתי לתכנית 'מורשת' (תכנית אשר נועדה לחשוף תלמידי ישראל לעולם היהדות וארון הספרים היהודים, מ"ו) של משרד החינוך שהיו מי שהאשימו שיש בה הדתה. אין בתכנית הזאת הדתה, במיוחד כי מי שכתב אותה זה פרופסור חילוני מתל אביב, וזה מה שאמרתי באותה שיחה".

לצד זה, הוא מקפיד לציין שלפחות חלק מהטענות להדתה אכן נכונות, "יש תופעות בתוך מערכת החינוך של גרעינים תורניים שעוסקים בהדתה וזה לא טוב. אני אחד מיוזמי 'חוק שוברים שתיקה', מכיוון שאני לא רוצה שהם ייכנסו לבתי הספר של הילדים שלי. עכשיו, אני חלילה לא משווה בין תורת ישראל לשוברים שתיקה, אלא שבתי ספר צריכים להיות מרחב מוגן שבו להורים תהיה היכולת לקבוע מה הילדים שלהם ילמדו.

"אני עדיין משוכנע שחלק גדול מהשיח הזה נובע מפחד. אנחנו חברה שחיה בחרדה וזה גורם לכל אחד להתבצר בצד שלו. כל המפעל של 'יש עתיד' אומר שאין מה להתבצר כי מדובר במפעל משותף. אני חושב שזה נורא שהילדים שלי לא ראו ב-12 שנות לימוד דף גמרא שזה חלק בלתי נפרד מהתרבות והמסורת שלהם. אני גם לא חושש שאם הם ייחשפו לתלמוד הם יתחילו ללמוד פתאום בישיבת 'אור שמח'. אבל אני לא רוצה שבת שירות תכניס תכנים לא מפוקחים לבתי הספר, אלא שזה יהיה באחריותם של המנהלים. עכשיו מה קורה במדינת ישראל? כשאתה נותן תשובה מורכבת אתה ישר מותקף מכל הכיוונים. אני עומד מאחורי כל מה שאמרתי ולא חוזר בי מהדברים".

ח"כ סמוטריץ

קיצוני כמו אחמד טיבי? ח"כ סמוטריץ'צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

מבחינה אידאולוגית למי אתה מרגיש קרוב יותר, לבנימין נתניהו או לאבי גבאי?

"גם נתניהו וגם גבאי הלכו לפוליטיקה מהסיבות הנכונות, אני חושב שבשנים האחרונות קרה לנתניהו משהו לא טוב. את גבאי אני מכיר הרבה פחות אבל אני לא מפקפק בזה ששניהם ציוניים שרוצים שיהיה פה טוב".

בצלאל סמוטריץ' או אחמד טיבי?

"שניהם לא קרובים אלי. אני לא משווה ביניהם אבל הצורך שלנו הוא להתייצב מול הקיצוניות. הבעיה שלי היא לא מול שניהם אלא זה שהימין הקיצוני מושך אליו את הימין והשמאל הקיצוני מושך את השמאל ובסוף הקיצוניים משתלטים על השיח. השוואות הן לא דבר טוב. המין האנושי בנוי לחשוב באופן בינארי. גברים ונשים, מאדים ונגה, מכבי והפועל, אבל זה תיאור לא נכון של המציאות.

"אין באמת קשר בין בצלאל סמוטריץ' לאחמד טיבי חוץ מזה ששניהם אנשים קיצוניים וקיצוניות זה דבר לא טוב. אחמד טיבי לא באמת מייצג את מיליון וחצי הערבים ובצלאל סמוטריץ' לא מייצג באמת את שמונת מיליוני היהודים בארץ ישראל. אני מתון קיצוני ואנחנו ב'יש עתיד' קיצוניים במתינות שלנו".