ההסכם על הגבול הימי עם לבנון: זה התכנון של יאיר לפיד

הסכם הגבול הימי המתהווה עם מדינת לבנון יובא לאישור סודי של הקבינט, בטרם יוצג לציבור. המטרה של ראש הממשלה היא להימנע מהגעה למשאל עם בנושא | לשכת ראש הממשלה: "כשיהיה מה לעדכן בנושא נעדכן"

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/09/22 07:40 כג באלול התשפב

ההסכם על הגבול הימי עם לבנון: זה התכנון של יאיר לפיד
לפיד, צילום: Marc Israel Sellem/POOL

בצוות המנהל את השיחות על הגבול הימי המתהווה עם מדינת לבנון נבחנת האפשרות להביא את ההסכם לאישור סודי של הקבינט המדיני-ביטחוני, בטרם יוצג לציבור. כך פורסם הבוקר (ב') ל"ישראל היום" מפי מקורות המקורבים למשא ומתן. על פי אותם מקורות, בדרג המדיני נבחנת אפשרות להגדיר את הליך חלוקת המים הכלכליים בין שתי המדינות השכנות כ"סימון גבול" ולא כ"קביעת גבול" ובכך להימנע מאישור ההסכם במשאל עם.

תתכן התגמשות ישראלית משמעותית

על פי תקנון הממשלה, כאשר מושג הסכם בינלאומי עם מדינה אחרת, על השר שגיבש את ההסכם להניח אותו למשך שבועיים על שולחן הכנסת. לאחר מכן הוא מובא לאישור הממשלה. ואולם, במקרים מיוחדים התקנון מאשר לשר הרלוונטי להימנע מחשיפת ההסכם לציבור ולהסתפק באישורו בקבינט המדיני-ביטחוני.

השיחות בין ישראל ללבנון מובלות על ידי המתווך האמריקני, עמוס הוכשטיין. גורמים בלבנון, בישראל ובארצות הברית, אישרו בימים האחרונים כי ההסכמות קרובות. על פי הדיווחים, תתכן התגמשות ישראלית משמעותית, ביחס לדרישה הישראלית המקורית, כזו שתעניק ללבנון חלק גדול בשדה הגז האפשרי שנמצא באזור השנוי במחלוקת. 

מלשכת ראש הממשלה נמסר: "אין אישור למידע מכיוון שאין בשלב זה הסכם, כשיהיה מה לעדכן בנושא נעדכן".

הממשלה לא מוסמכת לחתום על הסכם הכולל שינוי לרעה בקו הגבול הימי של ישראל

בחודש שעבר יו"ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה, חבר הכנסת יריב לוין, ויו"ר סיעת הציונות הדתית, חברת הכנסת אורית סטרוק, פנו ראש הממשלה ולראש הממשלה החליפי נפתלי בנט, בעניין ההסכם.

השניים ציינו כי על פי הידיעות המגיעות מחדרי המו"מ, הממשלה מוכנה לוותר על שטח עצום של כ-860 קמ"ר, ועל קו הגבול של המים הכלכליים המעוגן בהחלטת ממשלה. מדובר בשטח ימי, שהוא חלק מהשטח הריבוני של מדינת ישראל. במכתבם הזכירו את הוויתורים העצומים שהממשלה בראשות לפיד ובנט עומדת לוותר במסגרת ההסכם המתגבש.

במכתבם הזכירו לוין וסטרוק לממשלה, כי על פי חוק יסוד: משאל עם, שהם היו יוזמיו בכנסת ה 19, כל שינוי בקו הגבול של ישראל, שמשמעותו ויתור על שטח בריבונות ישראל, יאושר בכנסת ברוב של 80 ח"כים או שיובא למשאל עם לאחר אישורו בכנסת ברוב רגיל. 

"הממשלה שבראשותכם אינה מוסמכת לחתום על הסכם הכולל שינוי לרעה בקו הגבול הימי של ישראל, שכן מדובר בממשלת מעבר שכבר היום נעדרת רוב פרלמנטרי, וכל הסכם שיחתם על ידה לא יזכה לאישור הנדרש עפ"י חוק וממילא דינו יהיה בטלות. מן הראוי להבהיר נתון זה לכל המעורבים במו"מ הבינלאומי. אנו מצפים מכם להבהרה, הן כלפי העם בישראל, הן כלפי הכנסת, שבכוונתכם לפעול בהתאם להוראות חוק היסוד, ולהימנע לפיכך מצעדים נמהרים בזירה הבינלאומית שאינם עולים בקנה אחד עם החוק".