תחקיר מותו של בראל שמואלי: "לא נמצא כל פער ביחס להוראות הפתיחה באש"

מפקד פיקוד דרום הגיע הבוקר בליווי קצינים נוספים לבית משפחתו של בראל ז"ל ומסר לבני המשפחה את התחקיר על מותו של בראל | המשפחה: "לא קיבלנו תשובות מספקות, דורשים ועדת חקירה"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 03/09/21 10:59 כו באלול התשפא

תחקיר מותו של בראל שמואלי: "לא נמצא כל פער ביחס להוראות הפתיחה באש"
בראל שמואלי, צילום: דובר צה"ל Abed Rahim Khatib/Flash90

בימים האחרונים הוצגו לרמטכ"ל,  אביב כוכבי, מסקנות הביניים של תחקיר אירוע הפרת הסדר האלימה במהלכה נפל לוחם מג"ב, סמ"ר בראל חדריה שמואלי ז"ל. הלקחים והמסקנות שהוצגו בשלב זה, הם חלק מתהליך התחקור שהחל מיד לאחר האירוע ויימשך עד להשלמתו. הבוקר קצינים בכירים הגיעו לבית משפחת שמואלי והציגו בפניהם, ממצאי התחקיר לפניכם:

במוצאי השבת, 21 באוגוסט 2021, התפתחה התפרעות אלימה סמוך לגדר בצפון הרצועה, במהלכה מחבל ירה לעבר לוחם מג"ב, סמ"ר בראל חדריה שמואלי ז"ל ופצע אותו באורח אנוש. לאחר מספר ימים נקבע מותו בבית החולים "סורוקה".

מהתחקיר בשלב זה עולה כי נוהל הקרב וההערכות המבצעית להתפרעויות האלימות בוצעו בצורה יסודית ומקיפה וכללו תגבור של כוחות כשירים ומאומנים ובהם קלעים וצלפים.

עוד עולה כי נכון היה לפרוס ולהפעיל את הכוחות באופן שונה מרגע הגעת ההמון האלים לקיר המגן. לצד זאת, לא נמצא כל פער ביחס להוראות הפתיחה באש, והן לא שונו בשום שלב לפני האירועים או במהלכם. הרמטכ"ל קבע כי ההוראות אפשרו את ביצוע המשימה המבצעית והסרת כל איום מסכן חיים. עוד נמצא כי גם באירוע זה בוצע ירי משמעותי בתגובה להתפרעויות.


(הלווייתו של בראל שמואלי).

במהלך האירועים המפקדים נכחו בקו המגע ופיקדו על הכוחות מלפנים. הרמטכ"ל הדגיש כי "מפקדי צה"ל הולכים בראש חייליהם ומובילים אותם בקרב, כך גם באירוע זה." הרמטכ"ל הנחה להמשיך בתהליכי התחקור, עד להשלמת התחקיר המלא. כמו כן, הנחה ליישם את הלקחים שהופקו בשלב זה ולהנחילם עד לאחרון המפקדים והלוחמים בשטח.

ההתפרעויות על הגדר

ההתפרעויות על הגדר                                                                                   צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90     

עו״ד רן כהן רוכברגר, הפרקליט המלווה את משפחתו של בראל ז״ל הגיב לתחקיר ואומר הבוקר: "לפני זמן קצר שמעה המשפחה את הסקירה של התחקיר שנערך בצה״ל מאת אלוף הפיקוד, מפקד האוגדה והמח״ט הגזרתי. המשפחה הציגה שאלות קשות למפקדים - ולא קיבלה תשובות מספקות. המשפחה בסערת רוחות גדולה - מאוכזבת, פגועה ומתוסכלת מהתחקיר. המשפחה לא מקבלת את התחקיר - לא את הממצאים, לא את המסקנות ולא את השורה התחתונה שבה אין כוונה לנקוט צעדים פיקודיים נגד מפקד כלשהו.

בראל ז״ל לא נפל בפעילות מבצעית בעזה במבצע מול מחבלים. הוא נפל במסגרת הפרת סדר - כשהיערכות מקדימה ראויה של המפקדים ופקודות מתאימות באירוע עצמו היו יכולות למנוע את הטרגדיה הנוראה. המשפחה תמשיך לדרוש, לתבוע, שהצבא יערוך בדיקה ראויה, ביקורתית ושקופה, לא מצד הדרג הפיקודי שבודק את עצמו - אלא במסגרת ועדת חקירה צבאית מקצועית ואובייקטיבית.

בכירים במשמר הגבול סבורים שיש להעניק ציון לשבח לסמ"ר בראל חדריה שמואלי ז"ל, שנפל מירי מחבל מטווח קצר בצפון הרצועה בחודש שעבר. גורמים הבקיאים בתפקודו של הלוחם, ששימש צלף של יחידת המסתערבים של מג"ב, טוענים בשיחות סגורות: "בר-אל נלחם כמו אריה עד הדקה האחרונה, ואם היה נפגש פנים מול פנים עם המחבל שירה בו - התוצאה הייתה אחרת. הוא פעל בנחישות בתוך אירוע מורכב ומסוכן, ועל כן היה מגיע לו צל"ש, אם היה בחיים, ומגיע לו צל"ש גם לאחר מותו".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן