מותו של בראל חדריה: בן גביר דורש לפתוח בחקירה פלילית

ח"כ איתמר בן גביר במכתב לרמטכ"ל ולפרקליט הצבאי: "לפתוח בחקירה פלילית מהירה ולוודא העמדה לדין של מי שהפקיר את החייל בראל הי"ד מול מאות המחבלים שהתפרעו"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 31/08/21 12:17 כג באלול התשפא

מותו של בראל חדריה: בן גביר דורש לפתוח בחקירה פלילית
בן גביר. , צילום: Olivier Fitousi/Flash90

בעקבות האירוע הכואב בגבול עזה, בו נפל החייל בראל חדריה שמואלי, פנה הבוקר (ג') ח"כ איתמר בן גביר לרמטכ"ל אביב כוכבי ולפרקליט הצבאי הראשי שרון אפק.  במכתבו ציין בן גביר כי בעת האירוע התקרבו מאות מחבלים מתפרעים לגדר המערכת, כאשר חיילי צה"ל ובתוכם בראל הוצבו בצמוד לגדר המערכת בגבול עזה.

ח"כ בן גביר טוען במכתבו כי "למרות שבשנים האחרונות אירעו מספר תקריות של זריקת מטענים וירי לעבר חייל צה"ל, מאן דהוא בשרשרת הפיקוד ו/או הפרקליטות הצבאית הורה לחיילים שהוצבו בעת האירוע הנ"ל שלא לפתוח באש חיה לעבר המתפרעים ולאפשר את הגעתם בצמידות לגדר המערכת וכתוצאה מכך, התקרב מחבל בן עוולה וביצע ירי חי לעבר הכוח, ממנו נפצע בראל הי"ד, ולצערנו הרב נפטר אמש מפצעיו בבית החולים".

סמ"ר בראל חדריה שמואלי

סמ"ר בראל חדריה שמואלי צילום: דובר צה"ל

 
בן גביר הדגיש במכתבו את הכשל של צה"ל. בן גביר כתב: "אין ספק שמדובר בכשל מבצעי, אך בראש ובראשונה מדובר בכשל ערכי, נורמטיבי, מוסרי וחוקי, כאשר לא ניתן האישור המיוחל לחיילי צה"ל לפתוח באש ולמנוע את הגעת המחבלים לגדר", והוסיף כי "לפי סעיף 301ג לחוק העונשין הקובע מפורשות, כי מי שגרם למותו של אדם בקלות דעת, דינו – מאסר שתים עשרה שנים. אין כל ספק, כי אי מתן אישור לפתוח באש לעבר מחבלים על מנת למנוע הגעתם לגדר, עולה כדי המתה בקלות דעת".


(הלווייתו של בראל).
 
בסיום מכתבו ביקש לפתוח בחקירה פלילית מהירה ולוודא העמדה לדין של מי שהפקיר את החייל בראל הי"ד מול מאות המחבלים שהתפרעו, ובין היתר על מנת למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד.

מוקדם יותר היום פורסם כי גם המשפחה קוראת להקמת ועדת חקירה צבאית. עו"ד רן כהן רוכברגר, אלוף משנה במילואים וסניגור צבאי לשעבר, מייצג את המשפחה. במכתב שנשלח יחד עם עורך הדין נטען כי בראל הוקפץ לפעילות המורכבת אחרי שנה וחצי לא היה בגזרה ולא הכיר אותה. "מדובר בכמה חוליות שבאו לטפל באירוע", סיפר עו"ד רוכברגר בריאיון ל103FM. "החולייה שבה בראל ז"ל היה חבר הייתה לא אורגנית והוא עצמו הגיע רק בשישי למקום. הוא הוקפץ למלא מקום, ולא לקח חלק בתחקירים המוקדמים".

עורך הדין הוסיף כי: "בראל לא תודרך באופן מלא" לפני היציאה לגזרה המסוכנת. הוא לא קיבל את התדריכים הנדרשים ונאלץ להתמודד באופן חסר עם סיטואציה שלא הייתה ברורה במלוא מובן המילה".

עורך הדין חשף בריאיון התנהלות בעייתית ואמר כי: "מחבריו אנחנו למדים שההנחיות היו עמומות לכל הפחות. הייתה הנחיה להכיל את האירוע ולהימנע מפגיעה לא נדרשת. אלה דברים שחובה יהיה לברר במסגרת ועדת החקירה. זו הטענה שלנו - שמדובר באירוע שחורג מהפציעה הקונקרטית. צריך לבדוק את הדברים לאורך ולרוחב. אם לא תהיה נטילת אחריות יש הכרח בהטלת אחריות". הוסיף רוכברגר.