"בארץ התפילה היא מופע בידור, בחו"ל מוכנים לשלם לחזן גם 10,000 דולר"

מיכאל מוסקוביץ' טס לחו"ל כבר 20 שנה בימים הנוראים ומתחזן לקהילות יהודיות. דיברנו עם מיכאל על הסכומים הגבוהים שמקבלים חזנים בחו"ל וחוסר המסורת של בתי הכנסת הסרוגים: "במקום תפילה יש שירה בציבור ופשוט אונסים את המילים למנגינה"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 30/08/21 12:10 כב באלול התשפא

"בארץ התפילה היא מופע בידור, בחו"ל מוכנים לשלם לחזן גם 10,000 דולר"
בית כנסת אילוסטרציה, צילום: shutterstock

תפילות הימים הנוראים הן רגע השיא הרוחני עבור יהודים רבים. הפיוטים העתיקים והמנגינות מבית אבא פותחות את הלב כל פעם מחדש. יש מי שהימים הנוראים הם עבורם ימי עבודה על מלא. קהילות בחו"ל מחפשות חזנים לראש השנה ויום כיפור ומוכנות לשלם סכומים גבוהים עבור החזן הנכון.

מיכאל מוסקוביץ', חזן מקצועי שכבר עשרים שנה נוסע לקהילות בחו"ל בימים הנוראים, למד אצל החזן נפתלי הרשטיק במכון תל אביב לחזנות ומאז הוא מתחזן מסביב לעולם. שאלנו את מוסקוביץ' על המקצוע, התפילות בארץ, ובתי הכנסת הסרוגים.

על בתי הכנסת בארץ יש למוסקוביץ' ביקורת רבה. "בארץ יש בעיקר בידור, זה לא באמת תפילה. מעטים המקומות שיש בעל תפילה אמיתי", אומר מיכאל. על שבתות החזנות בארץ הוא מספר: "אני בעולם החזנות לא בשביל השואו. בארץ מחפשים שואו מן, בחו"ל יש תפילה אמיתית. גם שבתות החזנות בארץ הם בעייתיות. כשעושים שבת חזנות בארץ כל הקהל בורח בגלל האורח והחזן מרגיש מחויב לתת מופע של תפילה ארוכה, ככה בכל שבת חזנות יש את אותו קהל". 

לפעמים אונסים את התפילה

"אני יכול לעשות תפילת מוסף ברבע שעה, אבל תרגיש שזה חזן. חזן לא חייב להאריך, לפעמים אין זמן. התפילה במונטריאול בראש השנה היא שלוש שעות." מוסקוביץ' מתייחס לאורך התפילות ולסטיגמה על החזנות: "חזנים בחו"ל לא עושים בידור ושרים את כל הטקסט, צריך לראות שחזן מעורב בדעת עם הבריות ולא מאריך יותר ממה שהקהילה רוצה". 

לעומת זאת במגזר, הרבה פעמים בארץ שחזנים שהם לא באמת מכירים את העבודה, או שהם מתחלפים. מה שקורה זה שבמקום תפילה יש שירה בציבור ופשוט אונסים את המילים למנגינה רק כי יש מנגינה שהחזן אוהב ומכיר. המלחינים במשך השנים כתבו לחנים מיוחדים, לכן צריך חזן מקצועי שמכיר את העבודה. שיודע באומנות לחבר את התפילה".


(מיכאל מוסקוביץ' מתחזן).

מוסקוביץ' מספר גם על הפערים בין האיכות בתפילה בארץ לחו"ל: "התפילות בארץ מפריעות לי כי אני יודע איך התפילה צריכה להישמע, איך צריך להיות הדקדוק. חזן צריך לדעת טוב את התפילה". מוסקוביץ' הוסיף בעקיצה: "לא סתם כתוב שחזן צריך לסדר תפילתו. אני תמיד אומר שבארץ רואים מה חשוב לבתי הכנסת לפי התקציב שהם נותנים. יש תקציב לחשמל ולרהיטים אבל התפילה לא חשובה כנראה כי אין לזה תקציב. בשולחן ערוך שבימים הנוראים עדיף לקחת חזן בתשלום כדי שיסדר את תפילתו".

האם כדאי לאמץ את הקריירה? בדקנו מהם הסכומים שעומדים מאחורי המנגינות "התשלום לחזנים משתנה לפי התקציב שיש לקהילה, וזה גם תלוי אם הקהילה מחפשת חזן מקצועי או פשוט בוגר ישיבה שיודע לעלות חזן" סיפר מוסקוביץ' .

"התשלום מתחיל מ-3,000 דולר לימים נוראים לצד טיסה ושהות לבחור צעיר ומגיע במקרה של חזן מומחה לעד 10,000 דולר. בארץ אני אפילו לא יודע כמה יסכימו לשלם. אני כבר 20 שנה מתחזן בחו"ל". הוא חושף בסיום השיחה.