אחרי ההספדים: החזנות מתעוררת לחיים בשלושה אלבומים חדשים

מבקר המוזיקה נתנאל לייפר, בביקורת אלבומים על שלושה אלבומי חזנות מודרנית שיעשו גם לכם אלו שלא מאזינים לעולם לחזנות אם תתנו להם צ'אנס לכיף באוזן ובנשמה

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 28/12/15 11:33 טז בטבת התשעו

אחרי ההספדים: החזנות מתעוררת לחיים בשלושה אלבומים חדשים
יחצ, צילום: יחצ

עד לא מזמן הייתי בטוח שהחזנות מתה, לא במובן של נרדמה אלא של מוות גמור ולא נותר אלא לאסוף את שאריות התקליטים העתיקים ולקבור אותם באיזה מוזיאון שיוותר מאובק. החזנות בגרסה אותה הכרתי קולות גדולים על ליווי של פסנתר במקרה הטוב ועוגב צרוד במקרה הרע שמבצעים סלסולים מייגעים על פני רצועה של 10 דקות שבסופה אתה או ישן או תר בבהילות אחר סכין יפנית כדי לבצוע את ורידיך.

חזנות היא כמעט מילה נרדפת ל"מייגע", שבתות החזנות השונות בהן מסתיימת תפילת השבת בשעה 1 בצהריים הן בהחלט חלק בלתי נפרד מהתדמית האיומה של החזנות ולכן שמחתי כל כך למצוא שלושה יוצרים שונים שהצליחו לשנות אצלי את תחושת השינה שאפפה אותי כאשר התחלתי לשמוע צלילי חזנות ואף גרמו לי בכמה מיקרים לחפש את היצירה המקורית של החזן (שנשמעה בדרך כלל זוועה בשל פגעי הזמן והטכנולוגיה שהייתה באותם ימים שהוקלטה לעתים לפני 80-90 שנה).

האוזן המודרנית שרגילה לשמוע מצד אחת איכות סאונד גבוהה ומאידך רגילה לחומרים קלילים יותר צריכה תיווך מחודש לעולם החזנות ואת זה עושים בהצלחה החזן נתנאל הרשטיק, החזן יעקב למר ולהקת החזנים "הפורום" שהוציאו כולם בתקופה האחרונה אלבומי חזנות מודרנית איכותית במיוחד כזו שיכולה להגיע בקלות לאוזן צעירה ואפילו לגרום לה להנאה.

אפתח באלבומו של נתנאל הרשטיק בעל השם היומרני - 'אמנות התפילה'. הרשטיק, חזן בן חזן גדל בצלו של אביו החזן הדגול, נפתלי הרשטיק, אך בשנים האחרונות מתחזק קריירת חזנות זוהרת בבית הכנסת היוקרתי בהמפטון, ארה"ב.

כפי שהרשטיק מצטט בחוברת האלבום את הרב קוק במילים - "הישן יתחדש והחדש יתקדש", האלבום מלהטט בהצלחה בין חזנות מסורתית, מוזיקה חסידית ('תניא' בדואט עם הבן דוד שרולי הרשטיק), שירה ישראלית ('ואולי' של רחל), יידיש, לחן של הרשטיק עצמו ואפילו שיתוף פעולה עם להקת הווקאל המצליחה 'המכביטס' (הבדלה).

[embed]

]

האלבום שהוקלט באחד האולפנים הטובים בעולם 'אולפני אווטאר' מתוזמר בצורה מעולה עם תזמורת כלי מיתר גדולה על ידי כמה מעבדים מהשורה הראשונה ביניהם, ריימונד גולדשטיין, אברימי גור-ארי, יוסף נס, מאיר פינקלשטיין, ישראל אידלסון וגם הרשטיק עצמו.

קולו של הרשטיק נשמע היטב הוא בהחלט "מתחזן", אך אף פעם לא מגזים בסלסולים ובאינפוף שלעתים הוא חלק בלתי נפרד מקולו של חזן ובכך מקל על מאזינים שאינם חסידי חזנות באופן כללי. חובבי החזנות הקלאסית אל דאגה, הרשטיק דאג גם לכם בכמה רצועות קלאסיות שימתחו לכם את עורות התוף כשהוא מסלסל בהן לפי מיטב המסורת החזנית.

אחד הדברים שהכי משמחים בעיניי באלבום מעבר לכך שהרשטיק זמר מצוין היא העובדה שמדובר באלבום מושקע במיוחד בשונה מאלבומים אחרים של חזנות בהן פסנתר וקלידים עושים את המלאכה, הרשטיק השקיע ויצר אלבום איכותי במיוחד שמהווה זריקת מרץ לעולם החזנות.

אלבום נוסף מאותו הז'אנר שמשך את אוזניי בחודשים האחרונים הוא אלבומו של החזן יעקב למר אף הוא מארה"ב - 'איהי שבת'. האלבום שהוקדש לשירי ותפילות השבת מבוצע במקצועיות רבה על ידי למר ובעיבודו המוזיקלי של ד"ר מרדכי סובול.

[embed]

]

בדומה לאלבומו של הרשטיק גם אלבומו של למר מתוזמר להפליא בליווי התזמורת הפילהרמונית S.E.Y.. אך בשונה מאלבומו של הרשטיק המגוון בכמה סגנונות אלבומו של למר בנוי כולו מגרסאות כיסוי של למר ללחני חזנות עתיקים, אך הביצוע של למר קליל יותר וקל יותר להאזנה לאוזן מודרנית שאינה מורגלת בהאזנה לפרקי חזנות והביצוע שירתי יותר מאשר חזני.

קולו של למר נעם לאוזניי במיוחד ובחירת השירים שלו מוצלחת וכיפית. האלבום אמנם נוטה יותר לביצוע של מוזיקה חסידית בעיקר בגלל המבטא האשכנזי אך בהחלט כזה שיסב הנאה לחובבי השירה המשובחת.

לסיום אקנח באלבום השלישי של חברי 'הפורום' - שבעה חזנים צעירים שחברו יחד ללהקה שמבצעת שירים וקטעי חזנות (כמו גם אופרה קלה) בגרסאות מקוצרות וקלילות במיוחד בהפקתו המוזיקלית של איתן סובול.

האלבום שמוגדר כ"חזנות בג'ינס" מכיל אוסף אקלקטי למדי של מחרוזות החל בשירים חסידיים, יידיש, חזנות, אופרה, נגיעת פיוטים ספרדים ואפילו גרסה מגוירת ליצירתו של ונגליס - 'מרכבות האש' למילים 'כבודו מלא עולם' בביצוע סולו של הזמר-חזן אודי אולמן שמנהל ומכווין את זמרי 'הפורום'.

מדובר באלבום כיפי וקליל, כל שיר אורך כדקה והביצועים נעימים וקלילים ומועילים במיוחד לחשיפת קהל צעיר שלא מכיר כלל את עולם החזנות לתחום. אמנם רבים מהשירים באלבום אינם מעולם החזנות, אך האווירה וסגנון השירה מושפע בכולם מתוך החזנות בתוכה צמחו חברי 'הפורום' שלדברי המפיקים יוחאי כפיר ויהודה קלמן, באו לשבור את הסטיגמה חזנות = כבדות, צער, למבוגרים בלבד ויש לציין כי הם עושים זאת בהצלחה לא מבוטלת.

בניגוד לשני האלבומים הראשונים שבהם יש קטעי חזנות ממשיים ולא בהכרח תמיד קלילים האלבום של 'הפורום' הוא אלבום קליל לחלוטין אותו תוכלו להשמיע לילדים ולשיר איתם יחד לצלילי הביצועים הקלילים ומלאי החיות.

[embed]

]

על אף שאינני סבור כי מדובר ביצירה אומנותית עמוקה במיוחד אני עדיין רואה באלבום דבר חשוב במיוחד בפתח שהוא פותח לקהל צעיר לעולם היצירה היהודית הליטורגית. רבים יחשפו לראשונה למנגינות הנפלאות שמסתתרות להן לעיתים מאחורי הביצוע הכבד מידי שהתאים מאד ב-1930 ופחות לאוזן המודרנית. אני באופן אישי גיליתי את 'היום' של משפחת מלבסקי בתוך מחרוזת הימים הנוראים ופשוט רצתי לחפש את המקור שהתגלה כמוצלח בפני עצמו. אני בטוח שחובבי החזנות צוחקים עליי אך בעבורי לא הייתה דרך טובה יותר לשמוע את 'היום' הנפלא הזה וכמוני רוב המאזינים.

לסיכום, גם אם אינכם כלל חובבי חזנות, האלבום של 'הפורום' יתאים לאוזניכם ללא שום בעיה ויחשוף אתכם לעולם מוזיקלי עשיר ומרתק. אם אתם מעט יותר מיומנים האלבומים של הרשטיק ולמר יהוו עבורכם חוויה מוזיקלית מהמדרגה הראשונה של חזנות שירתית קלילה למדי (ברוב הרצועות) והכל בהפקה מוזיקלית וסאונד ברמה הגבוהה ביותר שכמותה ככל הנראה לא שמעתם הרבה בעולם החזנות.