משרד החינוך: איך לשוחח עם התלמידים על הקורונה

לאחר ש-180 תלמידים נכנסו לבידוד עד ליום רביעי השבוע, פרסם משרד החינוך את הנחיות השירות הפסיכולוגי-ייעוצי לבתי הספר. הבוקר נפתח ה"קו הפתוח" של המשרד

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/02/20 08:41 כח בשבט התשפ

משרד החינוך: איך לשוחח עם התלמידים על הקורונה
תל השומר בשבוע שעבר, צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

הקו הפתוח של משרד החינוך נפתח הבוקר לטלפונים (א). בקו הפתוח נקלטו כבר פניות רבות בנושא נגיף הקורונה. מספרי הקו החם של המוקד: 1-800-25-0025, 073-3931111.
שר החינוך, הרב רפי פרץ, כתב הבוקר בחשבון הטוויטר שלו: "הקו הפתוח של משרד החינוך נפתח. הלחץ והחרדה מובנים ואנחנו כאן לכל דבר בשבילכם. נתונים מדויקים ימסרו בהמשך".

אמש פורסמו הנחיות משרד החינוך לבתי הספר בהתמודדות הפסיכולוגית עם נגיף הקורונה

 

  • לעשות אבחנה בין שמועות לעובדות: מומלץ לשאול את התלמידים מה ידוע להם ומה הם שמעו על נושא הקורונה. בדרך זו יש לאיש החינוך הזדמנות לעשות אבחנות בין שמועות לעובדות ולסייע לכולם לארגן את רצף העובדות. ארגון כזה נותן נקודות אחיזה והתחלה של תחושת שליטה. חשוב להסביר את הסכנה שבהעברת מידע לא מבוסס.

 

  • לתת מידע מדויק: כדאי לתת מידע מדויק בהיר וקצר בלי להפחיד ובלי להוסיף "נבואות", או דאגות מוגזמות. ההסברים צריכים להינתן באופן פשוט, רגוע ומרגיע וללא פרטים מיותרים. חשוב גם להימנע מדרמטיזציה ולחזק תחושות שייכות וביטחון.

 

  • להתאים את השיחה לגיל ההתפתחותי של הילדים וליכולות ההתמודדות שלהם עם המידע.

 

  • השיחה תיעשה עם  מבוגר אחראי ומשמעותי לילדים. בדרך זו יש לנו שליטה על הפרשנות למציאות שמעוצבת אצל הילדים. חשוב לזכור שהילדים מבינים את המציאות דרך המבוגרים המתווכים להם אותה. 

 

  • לתת תשומת לב לילדים חרדים במיוחד: ילדים שונים (וגם מבוגרים) מגיבים בצורה שונה. חשוב לשדר אמון ביכולת ההתמודדות של הילדים, אך גם להיות ערניים לילדים הזקוקים להתייחסות מיוחדת. יש לגלות רגישות  לשונות בין תלמידים ולקחת בחשבון את המאפיינים האישיים של כל אחד.

 

  • תגובות רגשיות: צפויה קשת רחבה של תגובות: יהיו כאלה  שיתנהגו כרגיל ויהיו שיגיבו בפחד, דאגה, הימנעויות, קשיי שינה ועוד. חשוב לדעת שכל קשת התגובות מוכרת ואפשרית.

 

  • לשמור על השגרה: חשוב לשמור על שגרה  היות ויש בה מסגרות חשיבה וחיים מוכרים ונורמליים שמהווים עוגן ונקודת אחיזה, גם כאשר יש חלקים של אי ודאות המעוררים חששות.

 

  • לתת תפקידים: כדאי לכוון את הילדים לפעילות אקטיבית. מילוי משימות פשוטות ואף יזומות מסייע להחזרת תחושת ביטחון ושליטה. לדוגמה: ניתן לתת לתלמידים לחקור את הנושא ולכתוב זהירות לכיתה, לדאוג שיש סבון ליד כל כיור, תורנות ניקיון.