אל תחכו לפסח: עבודת הניקיון יכולה להתאים גם לילדים שלכם

הנקיונות בבית לכבוד חג הפסח כבר נמצאות בעיצומן, אך יותר מהקושי לנקות קשה להניע את הילדים לקחת חלק במטלות. שלושה טיפים שיעזרו לכם לגרום לילדים לסייע בבית, ולא רק בפסח

חדשות כיפה קרן שמש 28/03/23 15:18 ו בניסן התשפג

אל תחכו לפסח: עבודת הניקיון יכולה להתאים גם לילדים שלכם
צילום: shutterstock

הפסח אוטוטו כאן, וחג החירות הוא הזדמנות מצוינת ללמד את הילדים שלנו להפוך לעצמאיים יותר. אחת הדרכים לעשות זאת היא לשתף אותם במשימות הבית, בפסח, וגם בימי שגרה. לכבוד החג, כמה טיפים שיעזרו לכם לטפח בילדים תחושת עצמאות, מסוגלות, ולקיחת אחריות.

1. לא לחכות לפסח

אז חג הפסח כבר פה, אבל הטיפ הראשון הוא לא לחכות לפסח. טיפוח הרגלים של ניקיון וסדר הוא ערך חשוב לחיים של כולנו. לכן, כהורים, תנו לילדים ולילדות שלכם מטלות קטנות וקצרות גם בשגרה. למשל, אחרי כל ארוחה, הילדים אחראיים לפנות את הכלים מהשולחן. ובמסגרת זאת, תנו תפקיד קבוע וברור לכל ילד. ברגע שמשתיתים בבית תרבות של שותפות והדדיות, בניקיון ובמטלות, וגם בכלל, קל יותר להרחיב את ההרגל בימים מיוחדים כמו פסח כי הילדים מבינים שמשפחה היא קבוצה ולכן הם נתרמים ממנה ותורמים לה.

צילום: shutterstock

2. תנו להם בחירה

שבו עם הילדים שלכם לשיחה קצרה ופרסו בפניהם את כל המטלות שיש לבצע לקראת החג. לאחר מכן, תנו להם אפשרות בחירה, שכל ילד יבחר 2-3 מטלות שהוא מעדיף לעשות. ברגע שהם יבחרו את המטלה, הם יתפסו את עצמם כפרטנרים, כשותפים, ולא כמטלה שהונחתה עליהם מלמעלה. כך תעלה תחושת המחויבות שלהם, ותרד תחושת ההתנגדות.

צילום: shutterstock

3. להפוך את הניקיונות לחוויה

כדי לייצר מסגרת של זמנים וחלוקת אחריות, יש משפחות שיעדיפו לבנות עם הילדים טבלה מסודרת שהיא מעין תכנית עבודה שבועית, מי עושה מה ומתי, ואז אפשר לבדוק אחת לכמה ימים עם הילד את העמידה ביעדים. ויש משפחות שיחליטו על "יום ניקיון משותף" שיהווה מעין פעילות משפחתית בה כולם מתפנים מהסידורים האחרים ומנקים יחד. ואפשר להפוך יום ניקיון כזה לחגיגה, כי למה לא? לשים מזיקה ברקע, אולי להפעיל טיימר כי ילדים אוהבים את האתגר, לזכור לחזק את הילדים תוך כדי ואפילו לסיים עם ארוחה משפחתית כצ'ופר על עבודה צוותית מאומצת ומוצלחת.

צילום: shutterstock

זכרו שברגע שהילדים הופכים לשותפים במטלות הבית כחלק מהשגרה, הם מרוויחים תחושה של מסוגלות ושייכות חזקה יותר למשפחה, אתם ההורים מרוויחים הקלה במטלות, והמשפחה כולה נהנית מאווירה נעימה והדדית יותר. 

הכותבת היא קרן שמש, ראשת צוות SEL במרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח).