7 כללים ועקרונות - בהקראת ספרים לפעוטות

אנחנו לא נולדים עם האהבה לקריאה, ועל ההורים והמחנכים תפקיד חשוב ומשמעותי בהפיכתה לחוויה חיובית ומהנה. אז כיצד עושים זאת נכון? מדריכת ההורים רווית רביב מסבירה

חדשות כיפה רווית רביב - מדריכת הורים, מכון אדלר 02/08/20 12:55 יב באב התשפ

7 כללים ועקרונות - בהקראת ספרים לפעוטות
צילום: shutterstock

חברת השפע החדירה לעולמנו את המדיה והטכנולוגיה, ואלה הפכו חלק משמעותי ובלתי נפרד מחיינו. אין ספק כי מדובר בכלים אדירים שהקפיצו את האנושות קדימה, למקומות חדשים וגבוהים, וכיום אנחנו לא מסוגלים לדמיין כיצד היינו מסתדרים בלעדיהם. ובכל זאת, ולמרות יתרונותיהם הרבים, יש מקומות שהמדיה עדיין לא הצליחה לדחוק לפינה. קריאת ספרים היא אחת מהן. 

 

קריאה כמקפצה לחיים

הקריאה היא מיומנות חיים בסיסית הנרכשת בתהליך התפתחותי לאורך שנות חיינו הראשונות, בד בבד עם רכישת השפה. קריאת ספר מקפלת בתוכה שני יתרונות בולטים ומשמעותיים יותר מהשימוש במסכים: שיפור הזיכרון  וחיזוק היכולות הקוגניטיביות של הילד. 

בניגוד לצפייה פאסיבית בטלוויזיה או במסך, קריאה של ספר מחייבת את הילד לחשוב ולהפעיל את הראש. ילד שקורא, הוא ילד שנמצא בתוך תהליך למידה: הוא מדמיין את עלילת הספר, איך נראות הדמויות, מדמיין את המקומות בהם מתרחשת העלילה, הוא צריך לזכור מה קרה בפרקים הקודמים, ולהתרכז במעקב ובהתפתחות העלילה, בכוחה של הקריאה לפתח דמיון ויצירתיות ולהרחיב אופקים. 
ילד המורגל בקריאה, מרחיב ומעשיר כל הזמן את אוצר המילים שלו. הוא יבין לא רק את השפה היומיומית המדוברת, אלא יכיר גם צורות התבטאות ודרכי ניסוח שונות, דבר שיקל עליו בעתיד להתבטא ולהתנסח ברהיטות. 

אבל אנחנו לא נולדים עם האהבה לקריאה, והיא אינה מגיעה באופן אוטומטי. להורים ולמחנכים תפקיד חשוב ומשמעותי בביסוס הקריאה. עליהם מוטלת האחריות לטפח, להנחות ולעודד את הילד לקרוא ולעיין בספר, ועלינו מוטלת האחריות להנחיל זאת כבר בגיל הצעיר.

צילום: shutterstock

לפרויקט הספרים של כיפה, היכנסו

 

אז איך עושים את זה?

הורה המקריא סיפורים לילדו, יוצר חוויה אינטימית משותפת שתייצר זיכרונות טובים ומרגשים. בעת ההקראה שימו דגש על מספר דברים:

הזמן המתאים– ההקראה אמורה להיות רגע של שקט ורוגע, זמן מלטף ואיכותי ביניכם לבין ילדיכם. נסו לבסס שעה קבועה להקראת הסיפור. רוב ההורים בוחרים לרגעים האלה את שעת ההשכבה, אבל לא חייבים. אפשר לבחור כל שעה מהיום, כמו: שעת החזרה מהגן, שעת החזרה מגן השעשועים, לפני או אחרי ארוחת הערב, לפני או אחרי המקלחת, כל זמן שנכון ומתאים לכם, בתנאי שמתפנים לכך מכל המטלות האחרות.

הישיבה – שבו זה לצד זה, או שהילד ישב בחיקכם, אל תשבו מולו, חשוב שהוא יראה את הספר, את התמונות. בקשו ממנו לעזור לכם בדפדוף ולמדו אותו לדפדף בזהירות ובעדינות בספר. הישיבה יחד והדפדוף בספר, הקירבה הפיזית, כל אלה מייצרים תשומת לב אישית וזמן איכות ללא הסחות דעת.

אופן ההקראה - טון הדיבור הרך ומימיקת הפנים שמשתנה לפי תוכן הסיפור, הומור, הדגשה בקול של משפטים מסוימים, דרמטיות, תיאטרליות, צחוק, בכי, השמעת קולות ועוד..  כל אלה יוצרים אווירה ייחודית ואינטימית בזמן ההקראה וחושפים את ילדיכם לצדדים הומוריסטים והיתוליים אצלכם, אותם הוא פחות מכיר. 

הקראה פעילה - הפעילו את הילדים בהשלמת משפטים והתייחסו לאיורים. שוחחו עם הילדים על הסיפור. שאלו שאלות כמו: באיזה צבע הבלון של אלון? למי חילקה אמא בלונים? שאלות מעין אלה יגרמו לילדים להיות פעילים בשיחה ולהציג את הידע שרכשו. 

עם ילדים גדולים יותר (גילאי 3), מעבר לשאלות ידע, הוסיפו גם שאלות של הבנה ושתפו ברגשותיכם. למשל: "איך את יודעת שרותי חיבקה חזק את הבלון?" זוהי שאלה שגורמת לילדה לחשוב איך היא הגיעה לתשובה, לפרט ולהסביר אותה. שני הסגנונות נחוצים, וכל סגנון מפתח אצל הילדים מיומנויות אחרות. ככל שתרבו לעשות זאת, יש יותר סיכוי שחוויית הקריאה תיצרב לילד כמעניינת, והם ירצו לשוב אליה.

צילום: shutterstock

 

 

ספרייה ביתית

גם כשמדובר בפעוטות צעירים מאד, החשיפה הוויזואלית לספרים חשובה מאד במיוחד בגילאים הרכים. דאגו שתהיה ספריה קטנה בחדרו של הפעוט עם מספר ספרים. הדבר יעזור לו להבין את ערכו של הספר וכך הוא יוכל לשמור עליו ולהחזירו למקום בכל פעם. 

 

ספר חדש
צרו חגיגה גדולה בכל פעם שתרכשו ספר חדש. תשמחו יחד, תתרגשו יחד ותיהנו יחד מהקריאה המשותפת.

 

שמירה על הספר

למדו את ילדיכם לשמור על הספרים. הקפידו לגשת אליהם בידיים נקיות, לא לקרוע ולא לדרוך עליהם. דברו איתם על כך שספר הוא מצרך יקר ערך, ולכן אנחנו לא זורקים אותו ולא קורעים אותו. אם נקרעה הכריכה או אחד העמודים, השתדלו שלא לקנות ספר חדש. תקנו את הקרוע יחד עם הילד והדגישו את זה שספר לא זורקים, ספר מתקנים.

כמבוגרים, יש בכוחנו לכוון את הילדים ולהעניק להם כלים מעצימים בתחום החברתי, הרגשי והקוגניטיבי. ככל שילדים יקשיבו, כבר מגיל צעיר ליותר ויותר סיפורים, כך יתרחב עולמם הפנימי ויתפתחו בהם מגוון כישורים נחוצים. וכמובן שדוגמה אישית חזקה מהכול, אז גם אם לפעמים צריך להכריח את עצמנו, כדאי מדי פעם לפתוח ספר ולקרוא, גם בשבילנו וגם בשביל הילדים שלנו.

 

הכותבת: רווית רביב, מנהלת תחום הגיל הרך, המרכז לגנים ומשפחה

 

עדיין לא בחרתם את ספרי הנוער הטובים בכל הזמנים? דרגו, ואולי תזכו במארז ספרים