תחרות הסייבר: המארגנים טעו הילדים ישלמו

לאחר חודשים של הכנה היום מתקיים גמר תחרות הסייבר של משרד החינוך בהשתתפות בתי ספר מרחבי הארץ ביניהם גם מהחמ"ד. הישיבה התיכונית, שעלי תורה מבית שמש הושעתה אמש מהתחרות למרות ההודאה הברורה כי מדובר היה בטעות של המארגנים

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 12/04/16 13:07 ד בניסן התשעו

היום (ג') בבוקר התחיל הגמר הגדול של אליפות הסייבר הישראלית במעמד שר החינוך נפתלי בנט, מנכ"לית המשרד מיכל כהן, לשלב הגמר עלו כ-200 בתי ספר (יסודי ועל יסודי) מכל רחבי הארץ שיתחרו בניהם על התואר הנכסף - אלוף הסייבר הישראלי, ביניהם גם בתי ספר של החמ"ד ישיבות תיכוניות ואולפנות שהגיעו לגמר.

אך מתברר כי ישנן טענות רבות וקשות נגד הנהלת התחרות ועל ההתנהלות מול התלמידים ובתי הספר. מי שכבר שילם על טעויות אנשי התחרות, טעויות עליהם הם מודים בצורה מפורשת, היא הישיבה התיכונית 'שעלי תורה' מבית שמש שאמש בשעה 22:30 קיבלה הודעה כי לא תוכל להשתתף בגמר למרות שהיא עדיין מופיעה ברשימת בתי הספר המשתתפים בגמר.

"בתחילתה של התחרות נעשתה טעות על ידי אחד מהגורמים שמפעילים את התחרות ונמסר בטעות קוד לתלמידים שעשו בו שימוש לפי תומם, לאחר שהתבררה הטעות המורה והתלמידים התחייבו לכתוב קוד מחדש והם הוחזרו לתחרות", מספר ל'כיפה' שלומי אוברמן, המנטור בהתנדבות של הנערים.

לאחר ההחזרה לתחרות הנערים המשיכו בעבודה הקשה כדי להגיע לגמר מתוך הבנה ברורה שהנושא מאחוריהם. "במהלך השבועות של התחרות חוקי התחרות שונו כל העת והפכו את התחרות על פיה. אני הבעתי ביקורת גלויה על הדברים בקבוצת הפייסבוק הסגורה של התחרות וכנראה עוררתי את זעמם של המארגנים שהחליטו להחזיר באופן תמוה את ההשעיה הישנה תוך שהם מודים במפורש שכיוון שזו הייתה טעות שלהם הם לא יוכלו להשתתף בשנה הבאה בתחרות", מספר אוברמן שביום יום עובד בחברת אינטל והתנדב ללא תמורה כדי לסייע לנערים בתחרות על פי חוקי התחרות שמאפשרים סיוע של מנטור.

במכתב הלאקוני שנשלח למורה של התלמידים נאמר כי ההחזרה לתחרות על ידי המארגנים הייתה חריגה מסמכות וכנגד ועדת ההיגוי של התחרות. לטענת המכתב, למרות שהתלמידים התחייבו לכתוב קוד חדש, הקוד שלהם מתבסס על אותה האסטרטגיה ולכן הם צוברים יתרון רב על פני שאר הקבוצות בדרך שאינה הוגנת ואינה תואמת את רוח התחרות. "גם אני וגם מי שהתחייבנו מולו לכתוב קוד חדש בדקנו את הקוד שהגישו התלמידים ואיננו רואים דמיון בינו לבין הקוד הראשוני שבגינו התחוללה כל הסערה. מעבר לאכזבה הקשה של התלמידים והוריהם התחושה שלי שנעשה חיסול חשבונות על גב התלמידים בשל הביקורת שהשמעתי", מאשים אוברמן.

בהודעה שנשלחה אמש נכתב "כיוון שאנו לוקחים אחריות על שגיאות של הצוות שלנו, החלטנו, לפנים משורת הדין, לאפשר לבית הספר להשתתף בתחרות בשנה הבאה, על אף האמור בתקנון", כך בעצם נענשים התלמידים הצעירים שהשקיעו זמן רב ומאמץ בתחרות לשלם על טעויות אנשי הצוות של התחרות.

אליפות הסייבר היא תכנית ייחודית המשותפת למשרד החינוך, לקרן רש"י, IATI (האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות) ואשר במסגרתה התלמידים לומדים באמצעות משחק את יסודות הסייבר, התכנות והמחשבים כבר בגילאים הצעירים. נבחרות בתי הספר כוללות כחמישה תלמידים שזוכים לליווי והדרכה צמודה של הצוותים המקצועיים. התחרות החלה בחודש אוקטובר וכללה כ- 1900 בתי ספר (מכיתה ג' ועד יב') אשר התחרו בניהם בקרבות סייבר, בהתאם לשכבות הגיל.

לאורך התחרות בתי הספר צברו ניקוד, כאשר בתום השלבים המוקדמים, הטובים ביותר בכל בית ספר נכנסו לנבחרת, ובהתאם לתוצאות נקבע הדירוג לגמר. בתי הספר קיימו באחרונה מחנות אימונים אינטנסיביים ובמסגרתם התלמידים תרגלו בשעות הבוקר והערב טכניקות שונות של תכנות.

כבר בשלבים מוקדמים יותר של התחרויות נשמעו טענות מכיוונם של בתי ספר דתיים בשל שמירת השבת דירוג בתי הספר הדתיים היה צונח מידי סוף שבוע כאשר בתי הספר החילונים נהנו מעבודת הבית של התלמידים בשבתות במשרד החינוך הבטיחו לשקלל את זה בתוצאה הסופית ולהתחשב בכך. בסופו של דבר הגיעו לגמר התיכונים 15 תיכונים, ישיבות ואולפנות דתיים, למרות שלא פורסם אם אכן ניתן בסופו של תהליך משקל להבדלים בין מספר הימים בהם יכלו התלמידים לצבור ניקוד.

ממשרד החינוך לא נמסרה תגובה עד לעת פרסום הכתבה ואנו נפרסם אותה לכשתגיע.