שחנ"ש במוצ"ש: פוצי מוצי

הפסיכולוגיה אומרת לנו שהילדים צריכים המון אהבה והכלה, אבל אסור להתבלבל: זה לא כל כך פשוט וחד-גוני. ביחד עם האהבה, הילדים צריכים קשיים. התמודדות. התנגדות

חדשות כיפה אסף פני אל 10/01/15 20:18 יט בטבת התשעה

שחנ"ש במוצ"ש: פוצי מוצי
Shutterstock, צילום: Shutterstock

פוצ'י מוצ'י, מה קרה?! אוי, נסיך שלי, לב שלי, נשמה טהורה, למה יורד לך דם מהאצבע? אוי, שטרודל מתקתק שלי, בוא נשים לך 900 פלסטרים ויותר לא יירד לך דם לעולם. נשבעת!

לפוצ'י לא ירד יותר דם. אמא שמרה עליו עד גיל 18. פ'וצי נשאר לחיות בבית, השמין מאוד ופרש מלימודי התואר הראשון אחרי שבועיים של תסכול. פוצ'י אוהב לרבוץ מול הטלויזיה ולהעביר ערוצים. לפעמים הוא מחייג לאמא בפלאפון (למרות שהיא שני חדרים ליד) ומבקש ממנה שתכין לו איזה סנדביץ'. אמא של פוצ'י חושבת שהיא עשתה הכל בשבילו. אז למה פוצ'י לא יצא מהבית?

תשמעו ניסוי על פוצ'י ודומיו: בנו מסלול מכשולים לגן ילדים. חלק מהילדים היו ילדים שגדלו בבתים עם רמה סוציו-אקונומית גבוהה וחוו הרבה פינוקים (ניחשתם נכון- פוצ'ים). לעומת זו, ילדים שהתמודדו עם יותר קשיים בחייהם ונאלצו לעשות יותר מאשר לקבל הכל על כפית של כסף.

ילד מזן קשה-יום, נתקל במכשול והתמודד איתו. לא הצליח? התמיד וניסה דרך יצירתית. לפעמים, התחבר לילד אחר, והשניים הצליחו לצלוח את המכשול ביחד. ילד מזן פוצ'י התקרב למכשול. הוא ניסה להתגבר עליו- ונכשל. בזאת נגמר המירוץ: חלקם התיישבו באותו מקום בחוסר-מעש וחלקם פשוט חזרו חזרה לנקודת ההתחלה, מיואשים.

הפסיכולוגיה אומרת לנו שהילדים צריכים המון אהבה והכלה, אבל אסור להתבלבל: זה לא כל כך פשוט וחד-גוני. ביחד עם האהבה, הילדים צריכים קשיים. התמודדות. התנגדות.

קחו כרטיס ביד, ובואו נלך רגע להצגה או אפילו נקרין פה סרט. אתם יודעים מהו אחד העקרונות החשובים ביותר בעולם התאטרון? קונפליקט.

הגיבור מתחיל את הסיפור כשהוא נמצא בנקודה מסוימת. פתאום הוא נתקל בקושי, שמפריע לו להשיג את מה שהוא רוצה. מה הוא יעשה?! התשובה: הוא יעבור תהליך עמוק, יצירתי ומשנה-אישיות- כדי להשיג את הדבר בצורה משוכללת יותר. אנחנו נסתכל על התהליך שלו ונתפעם על כל הדרך שהוא עבר ונראה שהוא עבר שינוי.

סורי, מצרים המפונקים. אתם מענים את עם ישראל, וכאשר אתם מענים אותו- כן ירבה וכן יפרוץ. עם ישראל תמיד עבר תקופות קשות והוא לא רק שרד למרות הקשיים, אלא גם בגלל הקשיים. הקשיים בונים אישיות יותר משוכללת.

במקום עינויים- נעמיד בפני הילדים אתגרים. ונגיד להם- אתם יכולים לעשות את זה, יש לכם את הכוח. נראה להם שאכפת לנו שקשה להם, אבל שהם צריכים לעשות את זה. בגיל 18, הם יקומו, יעבדו, יקימו בית, יהיו עצמאים. כל הדרך הם ישמעו אותנו לוחשים ברקע: אתה יכול! אנחנו מאמינים בך!

ותשמרו את הפוצ'י-מוצ'י לתינוקות.