העיוורים הדתיים רוצים להמשיך ללמוד תורה

המחלקה התורנית של הספרייה המרכזית לעיוורים, המציעה הקלטות אודיו של ספרי עיון תורניים ואפילו עלוני שבת וחדשות מגזריות, נמצאת במצוקה כלכלית. עכשיו הם מבקשים: אל תתנו לנו לקרוס

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 14/07/13 18:42 ז באב התשעג

העיוורים הדתיים רוצים להמשיך ללמוד תורה
אלעד גוטמן, צילום: אלעד גוטמן

והגית בו יומם ולילה? המלאכה הזו לא כל כך פשוטה עבור ציבור גדול של עיוורים שומרי מצוות, שמבקשים ללמוד תורה אך אינם מסוגלים לעשות זאת באמצעות רוב מוחלט של הספרים התורניים הקיימים. מי שמנסים לשפר את מצבם הם אנשי הספריה לעיוורים שפתחו במבצע הקלטת ספרי קודש, מבצע שבימים אלה נמצא בסכנה.

הספרייה המרכזית לעיוורים הקימה בשנים האחרונות מחלקה תורנית לספרי קודש ויהדות במטרה לאפשר לכולם ללמוד תורה. מדובר על מחלקה שמתבססת בעיקר על ספרים מוקלטים. בעוד שבספרייה לעיוורים נמצאים כ-14,000 ספרים, במחלקה התורנית ישנם בסך הכל 140 ספרים. אנשי הספריה גייסו קריינים מתנדבים תלמידי ישיבות הסדר שיקליטו ספרי קודש, ממורה נבוכים דרך התלמוד הבבלי ועד פניני הלכה, למען עיוורים שליבם חפץ בלימוד תורה. הקריינים עברו אודישנים לקריאה רהוטה, הספרים נבחרו אלא שהתברר שהפקת פרויקט ספרי הקודש עולה כסף רב, כסף שלא קיים היום בידי הספריה.

רואים את הקולות (צילום: אלעד גוטמן)

"אל הספריה מגיעות הרבה מאוד פניות של אנשים המעוניינים בספרי קודש", אומר לכיפה צבי לורנטל, מנהל המחלקה התורנית וקריין במחלקה לדבריו, "חשוב להבין שהדרישה אינה רק מקרב עיוורים אלא גם מקרב כאלה שסובלים מדיסלקציה, נכויות שונות או אף קשישים שכבר אינם מסוגלים לקרוא. מעבר לכך, יש ציבור גדול יותר בעם ישראל שחוזר למקורות ומבקש אותם והוא לא חייב להיות דווקא דתי. הדרישה לספרי קודש מתעוררת לעיתים בשעות הקשות של בני אדם והם מבקשים לפנות אל הקב"ה. ספרי קודש שלנו מיועדים היום לכל מי שאינו מסוגל לקרוא מספר רגיל וגם לאלה שאינם מקפידים על קלה כבחמורה".

ספריית העיוורים המרכזית הנה ספריית העיוורים היחידה בעולם המטפחת מחלקה תורנית. כתוצאה מכך מקבלת פניו מספריות עיוורים מרחבי העולם בבקשות לקבל את ספרי הקדוש שהוקלטו על מנת לספקם לעיוורים מקהילות יהודיות בחו"ל. סיפורה של המחלקה התורנית היא גם סיפורו האישי של פלורנטל. אשתו של פלורנטל היא שופטת שמדי פעם שולחת עביירנית לעבודות שירות בספריה. ברבות הימים אמרה אשתו של פלורנטל כי לא יתכן שהיא תשלח עבריינים מבלי שהם יתנדבו שם בעצמם, וכך היה.

"אני אמנם בוגר ישיבה אבל בחיי הדתיים היו עליות וירידות ולא תמיד הייתה כיפה לראשי", הוא אומר בגילוי לב, "כשהתחלתי להקליט בספריה נתקלתי בספר תורני מרתק. נגשתי ושאלתי מדוע בעצם לא מקליטים ספרי קודש? ענו לי 'אלה ספרים של דתיים אדוקים ואין לנו מי שיכול להקריא אותם'. אמרתי לה שאני בוגר ישיבה ואני יכול להקריא". מאז הוקמה המחלקה התורנית כאשר פלורנטל מקריא את מרבית הספרים, קריינות ספרי קודש ששינתה לא מעט את גם את אורחות חייו כך שעם המחלקה הגיע גם הכיפה.

הקלטת הספרים צורכת ריכוז רב וכאשר מדובר על ספרי קודש הרי שרמת הריכוז רק עולה. כך למשל, את ספר מורה נבוכים של הרמב"ם לקח לפלורנטל להקליט במשך למעלה משנה וחצי. אולפני ההקלטות המיוחדים מקצים להקלטת ספרי הקודש משמרת לילה אחת שעורכת כשלוש שעות, לפי הערכת הספריה עם עבודה אינטנסיבית תוך שנה יצליחו צוות הספריה, יחד עם הקריינים בני הישיבות שגייס פלורנטל, להקליט כ-104 ספרים למאגר התורני של הספריה. שעות אולפן והחזקת צוות תפעול כאשר הקריינים מקבלים תשלום סמלי בלבד, הנם פרויקט שעלותו נאמדת בכחצי מיליון שקלים - סכום שאין לספרייה.

עד שתגייס הספריה את הכסף, מדי שבוע מעלים לאתר הספריה לקט חדשות המגזר הדתי. זה יכול להיות מאמרים תורניים מעלוני שבת או כתבות חדשותיות מאתרי המגזר. כל זאת על מנת לאפשר להם להמשיך להיות שייכים לציבור, חרף לקות הראייה.

פניני הלכה - מהדיו הכתובה אל ההקלטה (צילום: אלעד גוטמן)

עמוס באר, מנכ"ל הספריה ולקוי ראייה בעצמו, לקח את פרויקט הספריה התורנית כפרויקט הדגל של הספריה. במהלך הקלטת הספר "באור בפניך" של הרב סבתו והרב ליכטנשטיין, נסעו פלורנטל ובאר להיפגש עם הרב ליכטנשטיין. הרב ליכטנשטיין סיפר שבשנותיו האחרונות של הרב סלוויצ'יק ראייתו נחלשה ולא יכול היה להמשיך בלימודו ואילו כיום, ספריה שכזאת הייתה מאפשרת לו את אשר נקלח ממנו.

תנופה רבה יותר קיבלו מהרב הראשי הספרדי הרב שלמה עמאר אשר פרסם מכתב בו הוא מביע הערכתו בפני אנשי הספריה לעיוורים "אשר התחילו בפעולה נפלאה להקליט ספרי קודש בכל תחומי התורה וזאת עבור אלה שאין בכוחם לקרוא ושומעים את תוכן הספר בשפה ברורה ונעימה כמים קרים על נפש עייפה" - כך לדבריו.

"באחד הימים", מספר פלונרטל, "יצא לי להיות בבית החולים לניאדו בנתניה. ניגשתי אל דלפק הקבלה ובקשתי דבר מה. לפתע ניגש אלי בחור ואומר 'שלום צבי'. לא היה לי מושג מי הוא. 'אתה לא מכיר אותי ואתה וודאי לא מבחין שאני עיוור. מיד כששמעתי את קולך זיהיתי שאתה הוא זה שמקריא למעננו את הספרים ורציתי להודות לך‘“, מספר פלורנטל בהתרגשות, "אתה מבין, יש הרבה מאוד שקוראים את הספרים שלנו ורוצים גם ספרי קודש".

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il