הילדים רוצים להשאר ערים כל הלילה, מה לעשות?

שעות שינה תקינות הן משמעותיות  מאוד בכל גיל מקטן ועד גדול, אך מה קורה בגיל ההתבגרות, כאשר הילדים רוצים להישאר ערים עד מאוחר? כמה טיפים להורים עייפים

חדשות כיפה מירית חממי 24/05/23 11:47 ד בסיון התשפג

הילדים רוצים להשאר ערים כל הלילה, מה לעשות?
הילדים לא רוצים לישון בלילה, צילום: shutterstock

כבר מרגע שילדינו נולדים, אנו מתלבטים מהו המינון הנכון עבורם בתחומים שונים, בעיקר באוכל ובשעות שינה. שעות שינה תקינות הן משמעותיות  מאוד בכל גיל מקטן ועד גדול, ובכל בית נוהגים אחרת: יש משפחות שבהם כבר משעה 19:00 הבית נכנס לרגיעה והולכים לישון ומתעוררים מוקדם, לעומת זאת, יש בתים שבהם הילדים ישנים בסביבות השעה 21:00 (תלוי הגיל הילדים) ומתעוררים מאוחר יותר.

מה לעשות כשהמתבגרים מבקשים לישון מאוחר

בעיניי, אין נכון או לא נכון, כל עוד ילדינו ישנים לפי שעות השינה המותאמות לגילם. אך מה קורה בגיל ההתבגרות, כאשר הילדים רוצים להישאר ערים עד מאוחר כדי לצפות בתוכניות או להיות עם הטלפון? 

ראשית, תפקידנו כהורים הוא להסביר להם את חשיבות השינה להתפתחותם התקינה. נדבר בשוויון ערך ובגובה העיניים, נקיים שיח ותיאום ציפיות, נשמע את הבקשה והצורך שלהם ונתאים עבורם פתרונות בהתאם למה שמקובל עלינו.

מה לעשות כשהילדים לא רוצים לישון

מה לעשות כשהילדים לא רוצים לישון צילום: shutterstock

למשל, נסכים להם להישאר ערים מעט יותר מאוחר ולצפות בתכנית מסוימת פעמיים בשבוע, ובשאר הימים ילכו לישון בזמן המקובל. בתיאום הציפיות שלנו כהורים, נגדיר את הגבול שלנו בשעת השינה. בנוסף, נגדיר את הציפיה שלנו מהם, כאשר היא בדרך כלל התעוררות בזמן למסגרות הלימודיות.

אל תשכחו אתכם - ההורים, מגיע לכם זמן שקט

חשוב גם להגדיר יחד איפה יישארו ערים עד מאוחר: אצל חבר או חברה, בסלון או בחדר. לבסוף נקבע יחד גם מה תהיה התוצאה ומה יקרה במידה והסיכום לא יתקיים מצידם. למשל, במידה ולא יעמדו בהבטחה, לא נוכל לאפשר את הפעם השנייה השבוע.

יחד עם זאת, נאפשר לתקן בשבוע הבא - אז נוכל לנסות לחשוב שוב על ההסכם ובדרך כלל מניסיוננו, הם יעמדו בו היטב. את השיח חשוב שננהל בצורה מכילה, מכבדת ואמפטית. ואל תשכחו אתכם ההורים, ודעו שזה בסדר גמור גם להגיד שבערב אתם מותשים ורוצים זמן שקט, לבד או זוגי, ללא הילדים האהובים שלנו. אין בזה שום דבר פסול. להיפך, זה הגבול שלנו כהורים שמכבדים את עצמם. וזה מודל עבורם לשמור על הגבול שלהם.

הכותבת היא מנחת הורים מטעם מכון אדלר