מורה בחמ"ד? אתה מרוויח פחות מאשר המורים בבתי הספר החילונים

בנתונים שהתפרסמו במסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה כי שכרם של מורים בבתי הספר העל יסודיים של החמ"ד נמוך ב-11% מהשכר אותו מקבל מורה בבתי הספר הממלכתיים

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 22/06/15 20:28 ה בתמוז התשעה

מורה בחמ"ד? אתה מרוויח פחות מאשר המורים בבתי הספר החילונים
ChameleonsEye / Shutterstock.com, צילום: ChameleonsEye / Shutterstock.com

נתונים שהתפרסמו במסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, מעלים כי המורים בחינוך הדתי לאומי מרוויחים משמעותית פחות מאשר המורים בבתי הספר הממלכתיים.

על פי המחקר, בעוד ששכרם של מורים בחמ"ד בבי הספר היסודיים נמוך במעט משכרם של המורים בחינוך הממלכתי, הרי שבחינוך העל יסודי הפערים גדולים יותר, ועובד הוראה בחטיבה העליונה בחינוך הממלכתי דתי משתכר בממוצע 11% פחות מאשר מקבילו בחינוך הממלכתי.

בחינוך החרדי הפערים אף גדולים יותר, ומורה בחינוך החרדי היסודי ירוויח בממוצע 25% פחות ממקביליו בחינוך הממלכתי והממלכתי דתי, ובחינוך העלי יסודי הפער עומד על 44% לטובת החינוך הממלכתי.

מדובר בנתונים אשר נכונים ל-2012 כך שייתכנו שינויים מעטים שהתרחשו במהלך השנים, אך כך או כך מדובר בהפרשים מהותיים בין המורים השונים. במחקר לא מובאים סכומים מוחלטים שכן מדובר בממוצעים, והמשכורות משתנות לפי קריטריונים שונים כדון וותק והצטרפות לרפורמות כגון אופק חדש.

למעשה, כך על פי המחקר, שכרם של עובדיה הוראה באמצע הקריירה, כלומר 16 עד 20 שנות הוראה, קרוב לכפול משכרם של מורים בתחילת הקריירה, עד חמש שונת ותק בהוראה.

השכר החודשי הממוצע של עובדי הוראה שהשתתפו ברפורמת אופק חדש עלה בין השנים 2009-2012 ב-20% ואילו שכרם של מורים שלא הצטרפו לרפורמה עלה בכ-13%.

למרות הפערים בין המורים בחינוך הדתי לחינוך הממלכתי, הרי שכל המורים יכולים רק לקנא במורים בעולם. מדו"ח החינוך של ה-OECD לשנת 2014 עולה כי בשנת 2012 שכר המורים בישראל היה נמוך משכר המורים בכל מדינות המערב הנשכרות בדו"ח באחוזים ניכרים. בבתי הספר התיכוניים לדוגמא, רמת השכר ההתחלתית בישראל נמוכה מהממוצע במדינות ה-OECD בכ-41.2%ואילו אצל בעלי ותק של עשר שנים הפער גדל ל-43.5%.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה לדברים כי "שכרו של עובד הוראה נובע מהסכמי השכר המחייבים ולא מהשתייכות מגזרית. שכר עובד ההוראה תלוי בעיקר ברמת ההשכלה, קיום רשיון הוראה, וותק וגמולי תפקיד. על עובדי ההוראה בחינוך הרשמי בגני הילדים בחינוך היסודי ובחטיבות הביניים חל הסכם "אופק חדש". על עובדי הוראה בחינוך המוכר ומוסדות הפטור חל הסכם השכר טרום "אופק חדש". בחטיבה העליונה משנת תשע"ג הוחל בישום "עוז לתמורה".

"הנתונים המצוינים בדו"ח המדובר אינם מחשבים את היקפי משרת עובד ההוראה ומספר חודשי עבודתו, השתייכותו לרפורמות'אופק חדש' ו'עוז לתמורה', שלב חינוך כיתה, שכר המשולם בגין עבודתו במשרד החינוך בלבד ועוד, לפיכך לא ניתן להתייחס לנתונים אילו כמשקפים מכיוון שאין התייחסות להיקפי המשרה השונים".