בגובה העניים

פעולה לשבטים ניצנים-מעלות על הגישה לעשייה ונתינה. רקע: כאשר אנו באים להתנדב ולתרום לקהילה חשוב שהחניכים "המתנדבים" לא יבואו בגישה מתנשאת מתוך תחושת עליונות, אלא יפעלו מתוך שותפות והזדהות אמיתית. בפעולה זו ננסה לבנות את הגישה הנכונה לכך.

חדשות כיפה מחלקת הדרכה 18/03/03 00:00 יד באדר ב'



פעולה מספר 6 :
בגובה העניים...
פעולה לשבטים ניצנים-מעלות על הגישה לעשייה ונתינה.

רקע:
כאשר אנו באים להתנדב ולתרום לקהילה חשוב שהחניכים "המתנדבים" לא יבואו בגישה מתנשאת מתוך תחושת עליונות, אלא יפעלו מתוך שותפות והזדהות אמיתית.
בפעולה זו ננסה לבנות את הגישה הנכונה לכך.

מטרות הפעולה:

  1. החניך יבין שכאשר אנו באים לתרום ולעזור למישהו אסור לנו לשדר עליונות והתנשאות, וכמובן שאין לנו שום סיבה שבעולם להרגיש כך.

  2. החניך יפנים כי ציונים, רכוש, מראה חיצוני והישגים הם מדדים חיצוניים שאינם משקפים את ערכו האמיתי והפנימי של האדם, וכאשר אנו מסתכלים על אדם עלינו להסתכל בראש ובראשונה על פנימיותו.


מהלך הפעולה:

שלב א'- "הייתי רוצה"...
המדריך יפזר על ריצפת החדר כרטיסיות שונות (נספח מס' 1) המדריך יבקש מכל חניך לבחור שני מקרים שהיה רוצה שיקרו לו השבוע.

שלב ב'- דרך האמצע
א) המדריך יופיעו בתור בחור שחינך ילד משכונת מצוקה, ויציג את הסיטואציה הבאה:

שלום קוראים לי אבי, וזה מאיר החניך שלי, במסגרת פרוייקט חונכות. מאיר גר בשכונת מצוקה, בפגישה האחרונה הבהרתי למאיר כמה הוא מסכן וכמה חשוב שמישהו כמותי יעזור לו...

I כדאי לשתף את החניכים בהצגת הסיטואציה: אפשר לבחור 2 מתנדבים כאשר אחד משחק את החונך והשני את החניך, כמו כן אפשר שהמדריך יציג את החונך ואחד החניכים יציג את החניך ולהפך... כמובן שכדאי להשתמש בתחפושות: כובע, חולצה וכדומה...
המדריך יעלה לדיון את הנקודות הבאות:
ï האם לדעתם החונך התנהג בסדר?
ï מה לדעתם מרגיש כעת הילד?
ï מה זה עלול לגרום לו?
ï מה צריכה להיות הגישה של החונך?
ב) המדריך יחזור ויופיע בתור החונך, ומספר לחניכים כי חבר שלו שמדריך בסניף אחר, העיר לו על התנהגותו ואמר לו כי אסור לו להתנשא ו"להסתכל עליו מלמעלה".
הוא נפגש שוב עם הילד ומציג את הסיטואציה הבאה:

אני אבי וזהו מאיר החניך שלי, אתם כבר מכירים אותו היום בפגישה אני ומאיר דיברנו על זה שמאיר מסכן וגר בשכונת מצוקה, הסברתי למאיר לאט, לאט שזה
לא נורא להיות מסכן ואולי זה אפילו טוב שהוא מסכן והלוואי וגם אני הייתי מסכן...


המדריך יפנה לחניכים וישאל:
§ האם התנהגותו השתנתה?
§ האם בגישתו חל שינוי?
§ האם הילד מרגיש טוב יותר?
§ האם לדעתכם הילד מרגיש את מה שחושב החונך גם אם הוא לא אומר זאת?

המדריך עובר שוב לתפקיד החונך, ופונה אל החניכים ואומר שהוא כבר לגמרי לא
מבין מה רוצים ממנו: הוא מבין שאסור להתנשא ולדבר בעליונות אל החניך, ולכן הוא
כבר הפסיק להגיד לו את זה, אבל לצפות ממנו שלא להרגיש כך, זה כבר מוזגם,
הרי יש לו את כל הסיבות לכך!
ושוב המדריך יפנה לחניכים וישאל:
º האם הוא צודק? כיצד אפשר לא להרגיש "מעל" ילד שכזה?

שלב ג'- אל תסתכל בקנקנן
המדריך יניח ברחבי החדר תמונות טיפוסיות של שני דמויות ילדים המייצגות באופן קיצוני פער כלכלי-
1) ישי , בן 14
2) אבי, בן 13

כל חניך יקבל כרטיס ועליו נתון כלשהו (נספח מס' 2), ועליו לתלות אותו מתחת לדמות שאליה שייך הנתון לדעתו.
המדריך יחלק כרטיסיות נוספות (נספח מס' 3) וגם אותם יצטרכו החניכים להתאים לדמות הנראית, להם. המדריך יעלה לדיון את הנקודות הבאות:
מדוע בסוג הכרטיסים הראשון החלוקה הייתה ברורה ובסוג השני לא?
מה ההבדל בין הכרטיסים הראשונים לכרטיסים השניים?

סיכום:
בשלב הראשון של הפעולה ראינו שכל אחד מאתנו מאחל לעצמו דברים טובים, הדברים הטובים הללו באים לידי ביטוי בדברים חומריים וחיצוניים בלבד.
בשלב השני של הפעולה ראינו שישנם מצבים בהם אנו באים לתרום ולעזור לאנשים אנו משדרים עליונות והתנשאות לפעמים במתכוון ולפעמים לא. אנו צריכים לזכור שכאשר אנו באים לתרום ולעזור למשהו אחר הזקוק לנו אסור לנו לשדר עליונות והתנשאות, ואסור לתת לו להרגיש נחות ופחות- ערך. שדר זה אסור כמובן להעביר במילים, אך גם אם רק נרגיש ורק נחשוב כך ולא נאמר זאת- זהו מסר שייקלט ע"י הצד השני.
בשלב השלישי והאחרון של הפעולה היה לנו מאוד קל להבדיל בין ישי לאבי בדברים החיצוניים, לעומת זאת בדברים הפנימיים- תכונות היה לנו מאוד קשה להבדיל ואפילו כמעט בלתי אפשרי.
ראינו שהעולם בו אנו חיים הוא חומרי והישגי מאוד, "הצלחה בחיים" נמדדת בכסף, רכוש, ציונים, הצלחה בלימודים. אנו צריכים לזכור ולהבין שמדדים מסוג זה הם חיצוניים ואים משקפים את ערכו האמיתי של האדם ייקל עלינו לראות באדם העומד מולנו אדם השווה לנו, שכן אף על פי שבמדדים החיצוניים יש לו עדיפות עליו, הרי שבמדדים הפנימיים הקשורים במידות, תכונות והתנהגות הוא עשוי לעלות עלינו בהרבה.


נספח מספר 1:

לזכות בלוטו
לעמוד בהחלטה שלא לדבר לשון הרע יום שלם
להצליח להתכוון בתפילה
למצוא ברחוב כרטיס למשחק כדורסל
לקבל 100 במבחן בחשבון
לקבל 100 במבחן באנגלית
להצליח לא להתעצבן על אחי הקטן
להיבחר לייצג את בני עקיבא בבית הנשיא ביום העצמאות

נספח מספר 2:

קיבל 95 במבחן האחרון באנגלית
אבא שלו רופא
משתתף בחוג של נוער שוחר מדע
אימא שלו רואת חשבון
מנגן בקלרינט
קיבל לבר מצווה מערכת סטריאו
אחותו הקטנה הולכת לחוג בלט
אחיו הגדול לומד משפטים
מחלק עיתונים כדי להרוויח כסף
קיבל בלתי מספיק בחשבון
אבא שלו עובד במאפייה
קנו לו מכנסיים חדשים בפעם האחרונה לפני 3 שנים
אימא שלו עוזרת בית
יש לו שבעה אחים ואחיות
אחיו הגדול עובד בתחנת דלק
הולך ברגל חצי שעה מביה"ס הביתה כדי לחסוך נסיעה באוטובוס.

נספח מספר 3:

טוב לב עצבני נוטה לשקר חברותי
זריז וחרוץ אוהב לעזור מופנם
קמצן סבלן דובר אמת עצלן
שמח