אבנים עם לב אדם

למה חשוב להתפלל מול הכותל .

חדשות כיפה מחלקת הדרכה 20/03/03 00:00 טז באדר ב'





אבנים עם לב אדם

תפילה מול הכותל


מטרה:
להסביר למה לאנשים חשוב לבא להתפלל מול הכותל.

שלבים:
א. משחק - לדבר אל הקיר.
ב. משחק - להגיד "קיבלתי".
ג. דיון בעקבות המשחקים.
ד. משמעות הכותל.

מהלך הפעולה:
משחק - לדבר אל הקיר.
מושיבים את החניכים במעגל ומבקשים מהם לשבת עם הגב לתוך המעגל (עם הפנים כלפי חוץ).
מסבירים לחניכים:
א. עליהם לדבר אל הקיר בנושא שתגיד להם עוד מעט.
ב. כל אחד יתחיל לדבר לפי סימן מוסכם של המדריך. (כמו מכה בגב הכסא).
ג. כולם ידבר ביחד עד שתגיד לכולם להפסיק.
ד. הגד להם נושא חסר משמעות (כגון: למה כדאי לקיר להתחתן איתי), וסמן להם להתחיל לדבר אל הקיר.

התחל מהחניך הכי "פתוח" עד שכל החניכים מדברים במקביל אל הקיר.
הפסק אותם לאחר חצי דקה - דקה.

להגיד "קיבלתי"
בקש מהחניכים שימשיכו לשבת עם הפנים לקיר. בשלב זה, חניך שאתה מורה לו צריך לפנות אל אחד החניכים האחרים, בלי להגיד את שמו, עד שזה שפנו אליו אומר "קיבלתי".
לדוגמא: אם גד הלך למכולת עם ניר, ניר יוכל להגיד לגד "הלכנו ביחד למכולת וקנינו..." עד שגד מבין שהכוונה אליו ואומר "קבלתי".
חוקים שכדאי להזכיר: 1. אסור להעביר מסר למי שיושב ליד.

2. אסור להחזיר מסר ממי שהעביר לך.
3. אם השומע לא אומר "קיבלתי", מנסים ומנסים עד

שהוא אומר "קיבלתי", ומבין שהכוונה אליו
דיון - בעקבות המשחקים.
מבקשים מהחניכים להסתובב במקומם ולשבת עם הפנים למעגל. דנים מה היה ההבדל בין הפעם הראשונה שדברו (אל הקיר), ובין הפעם השניה (להעביר מסר אל הקיר). יש להניח שהחניכים יגידו שבפעם השניה, הם יותר חשבו על מה שהם אמרו, ובפעם הראשונה זה היה "כמו לדבר עם קיר...".]



שאלה: אם כך, למה אנשים הולכים לכותל???

משמעות הכותל
שואלים את החניכים, איפה הכי קל להם להתרכז ולכוון התפילה?
(מכינים את הכרטיסים הבאים, כך שלכל שני חניכים תהיה ערכה אחת).
בתחנה מרכזית
בבית
במחנה
בבית הכנסת
בכותל המערבי

בקש מהחניכים לסגר את הכרטיסים לפי המקומות שבהם קל להם להתכוון בתפילה. ושאל אותם: מדוע בכותל יותר קל להתרכז?
סיכום: דווקא בכותל אנשים מרגישים שהם לא מדברים את קיר אלא אל "משהו" העומד מאחוריו. כדברי הפסוק משיר השיריםב/ט: "הנה זה עומד אחר כותלנו משגיח מן החלונות מציץ מן החרכים..."
כסיום אפשר להקריא לחניכים את תפילת שלמה בחנוכת בית המקדש (מלכים א', ח' ל"ז-מ'). ולחלק את השיר "הכותל".


1. הכותל/
עמדה נערה מול הכותל
שפתיים קרבה וסנטר
אמרה לי
תקיעות השופר חזקות הן
אבל השתיקה עוד יותר
אמרה לי- ציון הר הבית
שתקה לי- הגמול והזכות
ומה שזהר על מצחה בין ערביים
היה ארגמן של מלכות

הכותל אזוב ועצבת
הכותל עופרת ודם
יש אנשים עם לב של אבן

יש אבנים עם לב אדם



עמד הצנחן מול הכותל
מכל מחלקתו רק אחד
אמר לי-
למוות אין דמות אך יש קוטר
תשעה מילימטר בלבד
אמר לי אינני דומע
ושב להשפיל מבטים
אך סבא שלי אלוקים היודע
קבור כאן בהר הזיתים

הכותל

עמדה בשחורים מול הכותל
אמו של אחד מן החי"ר
אמרה לי-
עיני נערי הדולקות הן
ולא הנרות שבקיר
אמרה לי- אינני רושמת
שום פתק לטמון בין סדקיו
כי מה שנתתי לכותל רק אמש
גדול ממילים ומכתב

הכותל

עמד מול הכותל עמנו
הרב הישיש בתפילה
אמר לי-
אשר זכינו כולנו
ושב ונזכר- לא כולם
עמד בדמעה מנצנצת
אחד בין עשרות טוראים
אמר לי- מתחת לחאקי בעצם
כולכם כוהנים ולווים.



2.
" רעב כי יהיה בארץ דבר כי יהיה שידפון
ירקון ארבה חסיל כי יהיה כי יצר-לו איבו
בארץ שעריו כל נגע כל מחלה: כל תפילה כל
תחינה אשר תהיה לכל האדם לכל עמך
ישראל אשר ידעון איש נגע לבבו ופרש כפיו
אל הבית הזה: ואתה תשמע השמים מכון
שבתך וסלחת ועשית ונתת לאיש ככל
דרכיו אשר תדע את לבבו כי אתה ידעת
לבדך את לבב כל בני האדם: למען יראוך
כל הימים אשר הם חיים על פני האדמה
אשר נתת לאבותינו:,,