הודו, עוף או בשר כבש - איזו שווארמה הכי משמינה?

שווארמה היא אחד המאכלים האהובים ביותר בארץ, אך אסור לשכוח שיש בה לא מעט קלוריות. הכמות שלהן תלויה בכמה גורמים שונים, ובניהם סוג הבשר שבו אנו משתמשים: הודו, עוף או שומן כבש

חדשות כיפה יובל גרטנלאוב דיין 02/03/23 16:51 ט באדר התשפג

הודו, עוף או בשר כבש - איזו שווארמה הכי משמינה?
צילום: shutterstock

השווארמה הפכה לאחד המאכלים האהובים ביותר בארץ, וכמעט בכל שכונה תוכלו למצוא דוכן שמוכר שווארמה חמה, בפיתה, בלאפה או בצלחת. אך המאכל הטעים כולל לא מעט קלוריות, ויש הרבה פרמטרים המשפיעים על הקלוריות של מנת השווארמה שלכם, ובעיקר סוג הבשר שתבחרו.

הודו, עוף ובקר מכילים פחות שומן מבשר כבש

את השווארמה ניתן להכין ממקורות בשר שונים: עוף, הודו, כבש או בקר, ולעיתים מיקס שלהם. בשרים כמו הודו, עוף ובקר מכילים פחות שומן לעומת שווארמה על בסיס בשר כבש, לכן מבחינת הערכים התזונתיים של השווארמה כדאי להפריד בין מרכיביה. מבשר הודו אנו אמנם מקבלים יותר חלבונים, אך משווארמה המבוססת על בקר נקבל יותר ברזל ו-b12. יש לקחת בחשבון שברוב דוכני השווארמה ברחוב, משלבים על שיפוד השווארמה נתחים של שומן, אשר במהלך הצלייה נספג בבשר ובכך מעלה את אחוז השומן במנה ואת כמות הקלוריות.

צילום: shutterstock

כמות הקלוריות של שווארמה בפיתה תלויה במספר גורמים

הגורם הראשון הוא גודל הפיתה, שיכולה לנוע מפיתות ביס לפיתה גדולה או לאפה. במידה ובוחרים בשווארמה בלאפה הערך הקלורי יהיה גדול הרבה יותר. פיתה אחת ממוצעת שווה לכשלוש פרוסות לחם רגילות, כ-240 קלוריות, ואילו לאפה שווה לחמש פרוסות לחם ויותר, בהתאם לגודלה, ויכולה להגיע ל-500 קלוריות ויותר.

גם סוג הבשר משפיע על כמות הקלוריות. אם הוא שמן יותר, כמו בשר כבש, או רזה יותר כמו בשר הודו. מבחינת ערך תזונתי, יש הבדל בכמות הקלוריות בין הבקר הרזה להודו. השפעה נוספת על הקלוריות היא התוספות שמצטרפות למנה, כמו צ'יפס, חומוס וטחינה, תוספות עשירות בשומן שמקפיצות את הערך הקלורי.

צילום: shutterstock

נתחי בשר רזים: הודו, פרגית או אנטריקוט דק

ב-100 גרם שווארמה הודו יש 154 קלוריות, לעומת שווארמה מבקר רזה הכוללת 118 קלוריות לאותה הכמות. שווארמת הודו מכילה 23.3 גרם חלבונים לכמות זו, בעוד בשווארמת בקר יש 14.4 גרם חלבונים. אז איך בכל זאת אפשר לשלב את מנת השווארמה בתפריט בצורה בריאה ומאוזנת? השווארמה הרזה והבריאה ביותר היא זו שנכין בבית, ללא תוספות של שומן ועם שימוש בנתחי בשר רזים כגון הודו, פרגית או אנטריקוט דק, וכך להגיע למנת שווארמה שיכולה להשתלב מבחינה קלורית בצורה נפלאה בכל תפריט של הרזיה ושמירה על אורח חיים בריא.

מתכון לשווארמה ביתית

יובל גרטנלאוב דיין היא דיאטנית קלינית וטכנולוגית מזון בחלי ממן, רשת המתמחה באורח חיים בריא.