מונעים נשירה ושומרים על העור: 9 סיבות למה כדאי לשלב תמרים בתפריט יומיומי

התמר יכול להוות פתרון מושלם לצורך של מתוק, הוא מקנה תחושת שובע ומסייע במניעת רעב מוגבר ואכילת יתר. חגית גרוס זילבר, תזונאית קלינית, מסבירה מדוע  התמר הוא אחד המרכיבים הטובים ביותר לתזונה יומיומית

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/08/22 11:44 יא באב התשפב

מונעים נשירה ושומרים על העור: 9 סיבות למה כדאי לשלב תמרים בתפריט יומיומי
צילום: shutterstock

תמרים מקושרים לרוב לקינוח; המתיקות הטבעית והטעם העשיר הם אכן מאפיינים בולטים בתמר, אך הפרי הקטן מציע כמה יתרונות בריאותיים מרשימים למדי. התמרים הם מאגר טבעי של סוכרים כמו סוכרוז, פרוקטוז וגלוקוז. בתמרים טריים יש כ-150 קלוריות ל-100 גרם, ובתמרים יבשים יש יותר מ-300 קלוריות ל-100 גרם. התמרים כוללים רכיבים תזונתיים נוספים בצורה של חלבונים, סיבים גולמיים, שומנים ונוגדי חמצון בנוסף לתכולת הסוכר הטבעית הגבוהה שלהם, מה שהופך אותם למזון פונקציונלי עם יתרונות בריאותיים משמעותיים.

1. מקור לתזונה מספקת

התמרים מתוקים במיוחד, מכילים פחמימות,  בין 50 ל-88 אחוזים ממשקלם הכולל, בהתאם לזן, שלב ההבשלה ותכולת הלחות הכללית. הסוכרים השולטים בתמרים הם פרוקטוז וגלוקוז, המהווים שני שליש מהתוכן הבשרני הכולל. המים מהווים חמישית מכלל התוכן הבשרני, והכמות הנותרת היא סיבים תזונתיים, חלבון, מעט שומנים, מינרלים, ויטמינים (במיוחד ויטמיניB) ופוליפנולים. 

2. עשוי לסייע בוויסות רמות הכולסטרול

מחקר ישראלי שנערך לאחרונה קובע כי לצריכת תמרים עשויה להיות השפעה חיובית על רמות השומנים בדם. מחקרים נוספים מראים השפעה חיובית על כלי דם ובריאות הלב. תמרים עשירים באשלגן ודלים בנתרן ומשפיעים בצורה חיובית על איזון יתר לחץ דם. מחקרים שונים מראים שלתמר יש אינדקס גליקמי נמוך, המשפיע בצורה חיובית על איזון רמות הסוכר בדם ועוזר בהרגשת שובע ומניעת השמנה. 

צילום: shutterstock

3. שמירה על בריאות העצם

תמרים הם מקורות עשירים של אשלגן, סידן, ברזל, זרחן, מגנזיום ואבץ. כל החומרים המזינים הללו חשובים כדי לשמור על בריאות העצמות ולמנוע בעיות בריאותיות כגון אוסטאופורוזיס. 

4. שמירה על בריאות המוח

נמצא כי תמרים עוזרים בהגנה מפני עקה חמצונית ומשפיעים בצורה חיובית על בריאות המוח. צריכה קבועה של תמרים נקשרה לירידה בסיכון למחלות נוירולוגיות ולביצועים קוגניטיביים טובים יותר אצל אנשים מבוגרים. במחקר אחר בבעלי חיים  נמצא, כי לתמר יש פוטנציאל בהאטת התקדמות  מחלת האלצהיימר.

5. מניעת דלקות

תמרים מכילים מגנזיום, מינרל המסייע לחיזור המערכת החיסונית ולהגנה מפני דלקות. 

6. שמירה על בריאות העור

תמרים מכילים ויטמינים C ו-D. עדויות מצביעות על כך שאלו עשויים לסייע בשמירה על גמישות העור. בזכות הוויטמינים, הפרי עשוי אף לסייע במאבק בבעיות עור אחרות כמו גירוד או פריחה. 

7. וויסות לחץ הדם

תמרים עשירים באשלגן ודלים בנתרן ומשפיעים בצורה חיובית על איזון יתר לחץ דם. 

צילום: shutterstock

8. מניעת נשירה

תמרים עשירים בברזל ומעודדים את זרימת הדם לקרקפת, מה שעשוי לעודד את צמיחת השיער. 

9. תמרים טריים לעומת תמרים יבשים

תמרים טריים ולחים(שאינם מיובשים) הם רכים יותר ומכילים יותר מים מאשר תמרים מיובשים. 
בתמרים מיובשים יש כמות גדולה יותר של פחמימות מאשר בתמרים טריים . ישנם זנים שונים של תמרים וכולם עשירים ברכיבים תזונתיים ובסיבים תזונתיים.

באדיבות "תנובת כנרת", חנות הדגל של ענף גידול התמרים המפואר של קיבוץ כנרת.