שיהיה כל טופו

הוא טוב לסלט ולפשטידות, אבל גם לגלידות וקינוחים. אין לו ממש טעם, אבל לא מעט ערכים תזונתיים. שרה בר אשר עם כל מה שלא ידעתם על טופו

חדשות כיפה שרה בר אשר 27/10/13 15:02 כג בחשון התשעד

עם ישראל התפזר לכל הגלויות. אך משום מה הוא לא הגיע למזרח הרחוק. לכן אין לנו מסורת של מאכלים יהודיים מהמזרח הרחוק. כאן בארץ הקודש נחשפנו לראשונה לתפריט הסיני רק בשנות השמונים של המאה הקודמת. ואולי בשל כך, קל לנו לוותר על מאכלים אלה. כיוון שמיליארד סינים לא טועים, יתכן שדווקא הסויה היא הפתרון לבעיה הדמוגרפית שלנו.

להלן כל מה שרציתם לדעת על הסויה ולא חשבתם לשאול:

מאז ומעולם אנחנו אוכלים סויה. אנחנו הרי משתמשים בשמן סויה. כך שהסויה ממש לא זרה לנו. פחות או יותר, בתחילת המאה ה - 20, התחילו לגדל בארה"ב סויה לצורך הפקת שמן. מאז, השמן הזה, נפוץ גם אצלנו. לצערי בשנים האחרונות הפסיקו לייבא לארץ שמן סויה בכבישה קרה שנמכר בבקבוק זכוכית.

מוצרי סויה תעשייתיים ותחליפי חלב לתינוקות מסויה. לא כלולים בהמלצות שלי בטור הזה.

עוד מוצר סויה מוכר מאוד הוא, רוטב הסויה. שימו לב שברוטב הסויה שלכם יש גם סויה. זה המינימום שהיינו מצפים ממנו. רוטב סויה אמיתי, מכיל מים, חיטה, מלח וסויה. ישנו גם רוטב סויה ללא חיטה. אך בשום פנים ואופן רוטב סויה לא צריך להכיל חומרים בטעם סויה.

טופו הינו אחד התוצרים של סויה. מדובר בקובייה שנראית כמו גבינה בולגרית. ניתן לקנות בסופרמרקטים ובבתי טבע.

לקוביית הטופו אין טעם. לכן אפשר לשלב את הטופו בכל מאכל שאתם מעלים בדעתכם. החל מקציצות וכלה בגלידות. וכמובן בכל מה שביניהם: פשטידות, חביתות, קדירת קטניות, מרקים ועוד. הטופו מקבל את הטעמים של יתר הרכיבים. (תכונה שמזכירה את המן מהמדבר. למי שזוכר את טעמו) .

את הטופו ניתן לקנות כשהוא מתובל בבזיליקום, או בשום ושמיר, או בעשבי תיבול אחרים. כך, שפשוט חותכים אותו לקוביות ומניחים בסלט.

חשוב מאוד לשמור את קוביית הטופו בתוך קופסא עם מים. אחרת הוא יקבל ריח לא נעים. כך שאם השתמשתם רק בחלק מהקובייה, הניחו את מה שנותר בקופסא עם מים. שימרו את הקופסא, במקרר.

ישנו טופו רך שמתאים להכנת ממרח טופו. זה עדיין קובייה, אך אפשר למעוך אותה בעזרת מזלג. הכניסו למעבד מזון קטן: קוביית טופו, חלב סויה, מעט שמן זית, מעט רוטב סויה אמיתי, קצת שום ושמיר. תטחנו את הכול לעיסה אחידה ויש לכם ממרח.

טופו קשה ניתן לחתוך לקוביות ולהקפיץ עם רוטב סויה אמיתי וירקות, או לגרר בסוף הבישול מעל סיר מרק.

כאמור, אין לנו מסורת של מאכלי סויה. לכן גם הבשלנית הכי מדופלמת, זאת שספרי הבישול צריכים ללמוד ממנה, כשהיא מחליטה לבשל טופו, התוצאה ברוב המקרים היא, כישלון. לא כי זה מסובך, אך אין כמו ללמוד מבעלי הניסיון. לכן תשתמשו בספרי בישול. ישנם ספרי בישול שנכתבו רק בנושא הטופו. אך בימינו ברוב ספרי הבישול, משולבים מתכונים להכנת טופו. כמובן שתוכלו למצוא המון מתכונים באינטרנט. ו'המהדרין' יכולים להשתתף בסדנאות בישול טופו. אחרי אימון קצר בבישול טופו, כל אחד יוכל לאלתר.

הכותבת הינה הנטורופתית, מייסדת וראש בית הספר "בריאה" במכללת "אורות ישראל", קמפוס אלקנה ומרצה בקורס "תזונה ותעשיית המזון"