מחיר הלחם – חלק שני

מה שטוב למאפייה, לא בהכרח טוב למעיים שלנו - ולכן עדיף לאכול לחם מכוסמין שמכיל מעט מאוד גלוטן, או לחם שיפון

חדשות כיפה שרה בר אשר 17/04/13 10:49 ז באייר התשעג

לפני כשנה זכיתי לערוך שלושה סיורים פרטיים בליווי שלושה מנהלי מאפיות. זה היה במאפיית דגנית עין בר, במאפיית ד"ר מרק ובמאפיית הבחירה הטבעית. הצטרפו אליי להמשך הסיור. תנשמו עמוק ותיהנו מהניחוחות:

נבט חיטה: שם נמצא הגלוטן הידוע לשמצה. המילה גלוטן מגיעה מהמילה Glue, שמשמעה דבק. לכן ככל שגרעין החיטה מכיל יותר גלוטן, כך קל יותר להכין ממנו לחם, כי העיסה נדבקת בקלות. אך מה לעשות שמה שטוב למאפייה לא בהכרח טוב למעיים שלנו, לכן עדיף לאכול לחם מכוסמין שמכיל מעט מאוד גלוטן, או לחם שיפון. (כמובן שהם לא מתאימים לחולי צליאק).

לחם שיפון: נקרא גם לחם רוסי. כיוון שהשיפון מגיע ממזרח אירופה. שימו לב לכך, שהלחם מכיל רק קמח שיפון ולא קמחים אחרים. כשקונים לחם לא ארוז. כפי שקונים לחם במאפיה, אי אפשר באמת לדעת ממה הוא מורכב. יתכן בהחלט, שהלחם נקרא לחם שיפון רק בגלל שהוא מכיל מעט שיפון. אך למעשה רובו חיטה. לכן אם אינכם מכירים את הצבע האמיתי של לחם השיפון, עדיף שתקנו לחם ארוז. בכל מקרה רק בלחמים ארוזים ניתן באמת לדעת מה הם מכילים.

לפרק הראשון בסדרה: מחיר הלחם

לחם פומפרניקל: זהו לחם שיפון גרמני. זמן האפייה שלו ארוך יותר משל לחם רגיל. כנראה שזאת הסיבה לצבעו הכהה מאוד. זהו לחם מעולה. אך הוא לא כל כך משתלב בדיאטת הרזיה.

לחם ללא שמרים: זהו פתרון טוב למי שסובל מבעיות במעיים. הלחם כבד בפה כך שהוא נותן תחושה של שובע, אך הוא קל בבטן. ישנם לחמים כאלה מחיטה מלאה, מכוסמין, משיפון, משיבולת שועל ואפילו משעורה. להשיג רק בבתי טבע.

לחם מחיטה טרום נבוטה: ניתן להשיג אותו בקלות כמעט בכל המרכולים. זהו לחם שהגיע לשלב אחד לפני ההנבטה. מדובר בלחם, לחמניות, או פיתות מחיטה מלאה. שימו לב שרוב הלחמים האלה מכילים רק 40% חיטה טרום נבוטה, כך שרוב הקמח מגיע מחיטה מלאה רגילה.

לחם מחיטה נבוטה: או לחם מכוסמין נבוט, או פיתות מחיטה נבוטה, או מכוסמין נבוט. בלחמים האלה הנביטו לגמרי את הנבט. כשמנביטים דגן, כמות הפחמימות שבו יורדת ואילו כמות הסיבים התזונתיים שבו עולה. בגרעין החיטה, יש המון פחמימות ומעט סיבים תזונתיים. לכן, האינדקס הגליקמי שלו גבוה. אך לצורך הכנת לחם מחיטה נבוטה, משרים את הזרעים ואחר כך מעבירים אותם למנבטה למשך מספר ימים. כשמתחיל לצאת נבט קטן, טוחנים את הנבטים ויוצרים מהם פרוסות שהם למעשה פיתות. כעת השתנו הערכים התזונתיים. כך שעכשיו קיבלנו גרעין שבו 37% של פחמימות ו- 15% סיבים תזונתיים. כל פיתה מספקת 120 קלוריות. אך הסיבים התזונתיים לא מתעכלים. שזה אחד היתרונות. מעבר לכך, כמות ויטמיני ה- B עולה. הלחם מכיל חיטה מונבטת ומלח ים אטלנטי. ואינו מכיל שמרים. כך, שאין שום תחושת כבדות בבטן. ניתן למצוא אותו רק במקפיא או במקררים ורק בבתי הטבע. לעומת זאת, בסופרמרקטים ניתן למצוא לחם מחיטה נבוטה קל. אלא שהוא מכיל רכיבים נוספים ולא רק חיטה נבוטה.

הנטורופתית שרה בר אשר, מייסדת בית הספר לנטורופתיה במכללת "אורות ישראל"